Sv: FILM om klimatförändring OBS SE!!!!
Hej!
Jag såg det där programmet som du, Björn, såg på Discovery, med den skillnaden att det sändes efter midnatt på TV4. Vidare såg jag miljörallyt på vetenskapsmagasinet på TV2. Båda programmen gjorde mig lika beklämda. Det första programmet för att jag redan misstänkte vad de antydde att all "forskning" går ut på att få pengar till forskningen. Koldioxidforskarna leder stort eller har kanske redan vunnit.
I det senare programmet skulle fyra bilar tävla mot varandra på en tävlingsbana, en bil var eldriven, en annan var gengasdriven, en tredje var dieseldriven och den fjärde var etanoldriven. En femte bil var diskvalificerad innan tävlingen började - den bensindrivna bilen. Domare var gröna bilister. Vad tävlingen gick ut på var att illustrera, under roliga former, de olika bilarnas miljöpåverkan. Även här diskuterade man enbart kolioxid dock med tillägget att man även tittade på energikällan som orsakade koldioxid utsläppen.
Elbilen var bra nästan oavsett hur elen producerades.
Gengasbilen var bra för att man brände ved och inte olja. (Jag förstår inte skillnaden bortsett från att den ena blir svår att ersätta när den tar slut, medans den andra går att återskapa på flera års sikt). I båda fallen släpper man ut koldioxid och i princip lika när det gäller andra utsläpp. Koldioxid från ved ska tydligen vara bättre än från olja. Jag skulle vilja säga att det är precis lika. Det är ointressant vad man bränner.
Dieselbilen var mindre bra, men bättre än bensin för att den förbrukar mindre och har ett högre energiinnehåll, som leder till lägre förbrukning. (Helt enkelt bättre verkningsgrad).
Etanolbilen var bra för att det var en förnyelsebar energikälla, i övrigt inte så bra på grund av den höga förbrukningen.
JAG TYCKTE ALLTIHOP VAR BULLSHIT.
Jag tror inte att koldioxiden är problemet. För i så fall är det bra om all världens befolkning sitter framför datorn och inte gör något ansträngande. Anstränger vi oss andas vi häftigare och släpper ut mer koldioxid genom vår andning.
PROBLEMET är de andra utsläppen, kolväten, kväveoxider, partiklar m m. Diskuterar man detta faller både gensasbilen och etanolbilen - även bensinbilen. Däremot dieselbilen med partikelfilter är det mest realistiska alternativet. En dieselmoter som laddar batterierna till en elmotor (hybridmotor) är det mest realistiska alternativet idag. Kommer dessutom syntetiska dieseloljor, där vi kan styra innehållet i utsläppen, då har vi kommit en bra bit mot en säkrare miljö för våra barn och barnbarn.
Tidningen Vi bilägare gjorde en undersökning av utsläppen i våra bilar för ett par år sedan. Etanolbilen föll på "för hög förbrukning och för dålig rening av avgaserna", som ledde till värre utsläpp än till och med bensinbilen. Inte ens Toyota Prius hybridbil är vettig på grund av för hög förbrukning. De skulle använt bara elmotorn för driften och låtit bensinmotor stå för elförsörjningen. Då kan man även optimera reningen av bensinmotorn.
Tidningen kom till den slutsats jag skrev ovan att dieselmotorn med partikelfilter är det bästa alternativet vi har idag.
Jag tycker dock att det är bra med debatt och bra med forskning. Jag tror även att vi kommer att lösa detta, men debatten idag är för enkelspårig och vi bygger upp en beskattning och andra infrastrukturella göranden på felaktiga premisser.