• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Klimatförändring?

F

F.d. 10362

Guest
Sv: FILM om klimatförändring OBS SE!!!!

Marxismens nya svindel : Koldioxid

Jag såg ett program på TV, National Geographic - The Great Global Warming Swindle.

Här ett axplock av vad som framgick:
  • Den globala uppvärmningen finns endast hos vissa fanatikers fantasi.
  • Att den samlade forskarvärlden skulle vara överens om koldioxidutsläppen utsläpp och klimatpåverkan är fel, många vetenskapsmän säger att teorin har grundläggande brister, att det snarare förhåller sig tvärtom.
  • De flesta som sitter i IPPC´s klimatpanel är tjänstemän och politiker, inte forskare. Den globala uppvärmningen är en politisk ideologi som övergått i religion och har inget med forskning att göra.
  • Forskningen om den globala uppvärmningen har förvrängts.
  • Klimatet förändras ständigt utan människors påverkan.
  • På 1300-talet började vad som kallas den lilla istiden. Föregångare var den varma medeltiden då det stora katedralerna byggdes. Det är de varma perioderna i historien som förknippas med stora framsteg för mänskligheten.
  • Pyramiderna byggdes under bronsåldern då klimatet var varmt.
  • Under de senaste 150 åren har medeltemperaturen ökat 0,5 grader.
  • Efter andra världskriget då industrialiseringen tog fart och koldioxidutsläppen ökade, sjönk temperaturen.
  • Koldioxidgasen i atmosfären är försumbar, knappt mätbar, andra gaser är väsentligt mer betydelsefulla.
  • Nästan alla koldioxidutsläpp beror på atmosfärens utbyte med oceanerna.
  • Det prov på iskärnor som gjorts i Antarktis visar att inget hänt.
  • Inlandsisen rör sig alltid och ”kalvar”. Vi ser det tydligare nu tack vare satelliterna. Det är helt normalt.
  • Koldioxiden har ingen inverkan på klimatet, det är solaktiviteten som driver allt.
  • Att isolera koldioxiden som boven är som att undersöka hjulmuttrarna på bilen när motorn stannar.
  • 1989-90 Berlinmuren rivs, Sovjet kollapsar, kommunismen visar sig vara ett enda stort bedrägeri. Nu strömmar besvikna marxister in i miljörörelsen, de formulerar sitt antikapitalistiska, antidemokratiska budskap i gröna termer – koldioxiden är medlet för deras gamla kommunistiska drömmar.
  • Koldioxiden radikaliserar ungdomen, det är leninismens nya förklädnad. Vänstern har funnit en ny metod att skapa konflikter och att bryta sönder kapitalismens samhälle, till och med USA ger efter.
  • På Bali sammanträder 6 000 FN-tjänstemän, journalister och politiker. De säger åt de fattiga afrikanerna att de endast får använda solceller och vindkraft - därmed är de fattiga länderna dömda till evig hunger. Ingen industrialisering kan ske med solceller. Det finns olja och kol, men det skall Afrika inte använda.
  • Sex kilometer från konferensen svälter folk ihjäl, kvinnor och barn dör i röken från osande eldar på pinnar, gräs och spillning för de har ingen elektricitet.
  • Koldioxid-fanatikerna bryr sig inte, människor kan gärna dö i miljoner bara de inte sätter footprints. Detta är den grymmaste av teorier, kanske den värsta som funnits.
  • Forskare som går emot den gängse religiösa uppfattningen om koldioxid hotas till livet.
Vi som avviker är kättare.

Allt har nu blivit politik.

mvh/Björn

Titta också på denna:
YouTube - Penn And Teller Get Hippies To Sign Water Banning Petition

Senast redigerad av en moderator:

MarTom

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2025

Tack JanneJanne ! Det är inte svårt att förstå varför Al Gore får sitt pris !

Solifer594

HBK Medlem
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
778
Medlemskap
2024

Hej alla debattglada!
För det mesta är det bra att få ta del av många tyckanden och olika aspekter på företeelser och händelser.
När en person försöker förmedla någon egen kunskap eller när någon vetenskaplig upptäckt kommer till torgs så uppstår alltid väldigt indignerade motreaktioner.

Se tillbaka i historien att tex:
JORDEN ÄR RUND (Betraktades som en vansinnig idè!)

HÄXOR FINNS INTE (Nya häxor uppfanns, hittades, och brändes på bål!)
SJUKDOMAR SMITTAR (Häftiga motreaktioner mot detta påstående av de sk vetenskapsetablisemanget! Spaltkilometer skrevs mot detta påstående!)
FÖRINTELSEN HAR INTE EXISTERAT; DET FINNS INGA BEVIS! (Väldigt få trodde på alla rapporter från de som flytt och sett med egna ögon. Propaganda och ont förtal! Läs dagstidningar från den tiden.! )
GULAG (Något som ”inte existerade” innan Alexandr Solsintzin kom ut med sin bok, och fick Nobelpriset i litteratur, för”GULAGARKIPELAGEN”.
Inte ens i det kunniga, välutbildade och upplysta landet Sverige trodde någon på detta ”trams”. Läs dagstidningar från den tiden! -Det var inte så länge sedan.

FOLKMORD I SUDAN (En amerikansk militär kapten dokumenterade med stillbild och film vad han sett under ett år som observatör och när han presenterade delar av sitt material på ett seminarium i NewYork för ett par månader sedan så ställer sig ett antal ditresta, uppsatta, högt aktade personer, representerande ett antal regimer i Nordafrika och Mellanöstern upp och påstår att denne observatör manipulerat alla 5 000 bilderna och använt skådespelare för att visa massakrer på 1 000-tals döda och halvt uppruttnade Sudaneser.

Analogt med ovanstående så ”måste” liknande motreaktion komma från en från liknande typ av människor som då, även nu kommer med högstämd kritik, i ”falsetttonläge.”
Notera att kritiken ofta är mera ”högstämd” och engagerad, än själva meddelandet om den ursprungliga, aktuella företeelsen.

”AN UNCONVINIENT TRUTH” (Naturligtvis är detta en lögnaktig film med en massa obskyra påståenden om att människan påverkar jordens klimat! Tänk på alla oljebolag som kanske måste lägga ner sin verksamhet, och alla arbetslösa oljemiljardärer) ELLER HUR?
--- Ta det säkra före det osäkra och kör på som vanligt!
Efter oss ”Syndafloden”! (Har någon sagt!, -ta rätt på vem och varför!)

Hälsninger från HBK778
Fiat Ducato 2,8 diesel!!!!!!!!!!!!

F

F.d. 2621

Guest

Tack för ditt inlägg, bhammar! Men, don´t confuse us with facts!! Nu när nästan hela världen är inne i ett slags mainstream.

Klimatreligionen sprider sig nu i världen som tidigare frikyrkliga väckelserörelser, som kommunismen, fascismen etc. Sådana folkrörelser går inte att hejda, historien måste ha sin gång. Naiviteten är ondskans vapendragare, men vissa får makt och rikedom på denna naivitet.

Vad som nu är på väg att hända i västerlandet, kommer sannolikt inte att påverka klimatet men troligen driva in oss i en djup lågkonjunktur. Vad kan annars bli konsekvenserna av att bromsa produktion, handel och kommunikationer??

Varför smälte inlandsisarna en gång, innan det fanns husbilar å sån´t? Och hur kunde tropiska skogar växa på Grönland och härligt vin en gång växa i Norden?

Det finns massor av berättigade frågeställningar, som vi HBK måste klara ut !!!!!!!!!! Innan vi avregistrerar våra bilar för gott.

F

F.d. 11203

Guest

Hej
Jag måste säga att jag inte förstår vad BHAMMAR menar med sitt innlägg men att människan håller på att förinta jorden det är jag alldeles övertygad om(.Om inte världskrigen t.ex hade varit med 60miljoner döda undrar jag om vi hade fått plats med våra husbilar på semesertrip i europa)
mvh deicer

MarTom

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2025

Som sagt var..... Det är väl bäst att Al Gore lämnar tillbaka sitt pris och stället ägnar sig åt att förbättra klimatet på denna hemsidan !:ball-icon:

Home-car

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
857
Medlemskap
2025

Hej!

Jag såg det där programmet som du, Björn, såg på Discovery, med den skillnaden att det sändes efter midnatt på TV4. Vidare såg jag miljörallyt på vetenskapsmagasinet på TV2. Båda programmen gjorde mig lika beklämda. Det första programmet för att jag redan misstänkte vad de antydde att all "forskning" går ut på att få pengar till forskningen. Koldioxidforskarna leder stort eller har kanske redan vunnit.

I det senare programmet skulle fyra bilar tävla mot varandra på en tävlingsbana, en bil var eldriven, en annan var gengasdriven, en tredje var dieseldriven och den fjärde var etanoldriven. En femte bil var diskvalificerad innan tävlingen började - den bensindrivna bilen. Domare var gröna bilister. Vad tävlingen gick ut på var att illustrera, under roliga former, de olika bilarnas miljöpåverkan. Även här diskuterade man enbart kolioxid dock med tillägget att man även tittade på energikällan som orsakade koldioxid utsläppen.

Elbilen var bra nästan oavsett hur elen producerades.
Gengasbilen var bra för att man brände ved och inte olja. (Jag förstår inte skillnaden bortsett från att den ena blir svår att ersätta när den tar slut, medans den andra går att återskapa på flera års sikt). I båda fallen släpper man ut koldioxid och i princip lika när det gäller andra utsläpp. Koldioxid från ved ska tydligen vara bättre än från olja. Jag skulle vilja säga att det är precis lika. Det är ointressant vad man bränner.
Dieselbilen var mindre bra, men bättre än bensin för att den förbrukar mindre och har ett högre energiinnehåll, som leder till lägre förbrukning. (Helt enkelt bättre verkningsgrad).
Etanolbilen var bra för att det var en förnyelsebar energikälla, i övrigt inte så bra på grund av den höga förbrukningen.

JAG TYCKTE ALLTIHOP VAR BULLSHIT.

Jag tror inte att koldioxiden är problemet. För i så fall är det bra om all världens befolkning sitter framför datorn och inte gör något ansträngande. Anstränger vi oss andas vi häftigare och släpper ut mer koldioxid genom vår andning.

PROBLEMET är de andra utsläppen, kolväten, kväveoxider, partiklar m m. Diskuterar man detta faller både gensasbilen och etanolbilen - även bensinbilen. Däremot dieselbilen med partikelfilter är det mest realistiska alternativet. En dieselmoter som laddar batterierna till en elmotor (hybridmotor) är det mest realistiska alternativet idag. Kommer dessutom syntetiska dieseloljor, där vi kan styra innehållet i utsläppen, då har vi kommit en bra bit mot en säkrare miljö för våra barn och barnbarn.

Tidningen Vi bilägare gjorde en undersökning av utsläppen i våra bilar för ett par år sedan. Etanolbilen föll på "för hög förbrukning och för dålig rening av avgaserna", som ledde till värre utsläpp än till och med bensinbilen. Inte ens Toyota Prius hybridbil är vettig på grund av för hög förbrukning. De skulle använt bara elmotorn för driften och låtit bensinmotor stå för elförsörjningen. Då kan man även optimera reningen av bensinmotorn.

Tidningen kom till den slutsats jag skrev ovan att dieselmotorn med partikelfilter är det bästa alternativet vi har idag.

Jag tycker dock att det är bra med debatt och bra med forskning. Jag tror även att vi kommer att lösa detta, men debatten idag är för enkelspårig och vi bygger upp en beskattning och andra infrastrukturella göranden på felaktiga premisser.

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023

Kan inte tycka annat än att det vore bra om vi kan minska vårt oljeberoende rejält. Tycker mig dock kunna ana att det är många som ser växthusefekten som en lönande affärside.
De skriver böcker, håller föredrag, åker på konferanser, gör politisk karriär, producerar skrämmande filmer och alla dessa aktiviteter är inte alltid vetenskapligt underbyggda. Etanolsatsningen är tex troligen en sådan återvändsgränd. Stor åtgång av energi vid produktion (i Brasilien ofta kol).
Diesel och dieselalternativ är troligen det bästa i en övergångsperiod. God verkningsgrad, relativt låg energiåtgång vid produktion och många alternativ att använda för produktion av dieselalternativ.

Home-car

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
857
Medlemskap
2025

Ett tillägg bara. Etanol är inget miljövänligt alternativ. Det är en förnyelsebar energikälla, men det släpper ut all den skit som bensinmotorera släpper ut plus några till produkter. Reningen är dessutom för dålig och förbrukningen för hög. Det är bilindustrin som har kommit med begreppet miljöbilar och hur etanolbilarna hamnade där är en gåta.

En modern bensinbil drar cirka 0,8 liter/mil idag. Skulle en entanolbil drar lika mycket skulle den kanske vara ett alternativ, men nu drar de minst 30 - 40 % mer än en bensinbil och därmed drar deras utsläpp iväg också.

MarTom

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2025

Jag gjorde under hösten 2006 en mängd tester med min SAAB 9-5 2,0t Biopower för att kolla skillnaden mellan bensin 95 oktan och Etanol E85. Skillnaden i förbrukning var vid 70 Km/tim c:a 25 %, vid 80 km/tim c:a 23 % och vid 90km/tim c:a 20 %. Teststräckorna var 15 km och med farthållaren konstant på aktuell hastighet. Det verkar vara stor skillnad mellan etanolbilar eftersom en del andra HBK:are har etanolbilar som drar betydligt mer.

skoogis

HBK Medlem
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026

Oj, Oj allt beror på var vi i livet! Jag hoppas natulitvis på vårt husbils åkande kan fortsätta i minst 20 år,

schmid

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024

Ibland är det svårt att vara människa, eller hur!:singing-icon:

CarthagoAnders

HBK Medlem
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2025

visst är det svårt att vara människa, egentligen skulle vi inte få finnas till för då skulle ju klotet må så mycket bättre :)

beträffande miljöbelastning på grund av bilkörning så tycker jag att jag har den mest miljövänliga personbilen, den går på biogas och jag tycker att detta väger upp en del av den miljöbelastning jag står för när jag kör med min husbil

biogasen som jag tankar är metangas som produceras av rötslam från reningsverk, avfall från slakterier och annat organiskt avfall som annars skulle läggas på deponi och ändå brytas ned och bilda växthusgaserna metan och koldioxid
i det område jag normalt kör, söder om en linje Stockholm-Karlstad-Göteborg, har jag tillgång till tankställen och jag klarar mig ca 30 mil på en tank gas, i nödfall kan jag tanka o köra på bensin
min förra bil var en V70 som jag på två år kört 8500mil med och förbrukat ca 200liter bensin, när jag nu bytte har Volvo slutat med gasbilar och då fick det bli en VW Touran i stället som har större gastank men mindre bensintank än V70 vilket ju är bra för räckviddens skull
dessutom är det snällt mot plånboken att köra på biogas, gas motsvarande en liter bensin kostar ungefär 9:30kr

Senast ändrad:

maro

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2024

Hej

Jag har en SAAB 9-3 Biopower 1.8t som endast har rullat knappt 10 mil ( levererades 7/12).
Var givetvis intresserad av hur mycket den skulle dra på etanol så jag fyllde tanken med detta. Testade i 90 km/h med hjälp av farthållaren, förbrukningen låg på 1.05 l/mil enligt färddatorn. SAABs tekniker har ju lyckats få ut fler hästkrafter på etanol än på bensin. Ett annat bilmärke som vi tittade på hade färre hästkrafter på etanol. Detta kanske är en del av förklaringen till att etanolbilar drar så olika mycket bränsle. En effektstark motor med turbo drar enligt mina tidigare erfarenheter(hade tidigare en 9-5 Aero med 250hk) inte mer bensin vid konstant fart än en motor som kan va 100hk svagare.

Rolf :santa-3-icon:

Olle Ö

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
1028
Medlemskap
2025

Hej alla oroliga och andra också förstås!

Vad man har i bränsletanken kan inte ha någon större betydelse så länge det är kolväteföreningar man använder, vare sig det kommer från petroleum, växtriket eller sophögen. (förutsätter att förbränningen är någorlunda likvärdig). Koldioxidutsläppet beror på mängden förbränt kol.

Etanolens förespråkare menar att koldioxiden från växtligheten kommer att ingå i ett omlopp med hjälp av fotosyntesen och varvid det blir ett noll-summe spel.

Då tycker jag att träden kan få stå kvar och ta upp den koldioxid som kommer från gamla växter och djur (petroleum). Då kanske ökenutbredningen avtar och kan vända på sikt.

Det bästa som vi kan förvänta oss är att bränslecellsutvecklingen kommer till en produkt som är ekonomisk realistisk. Ett Karlskoga företag har kommit med en dellösning som verkar lovande.

Största risken med vätgas drift är väl att det blir så stora vattenutsläpp att jorden översvämmas.

Hur vi vänder oss är rumpan bak.

:santa-5-icon: Ha en god jul och ett gott nytt mobilt liv.

Olle

CarthagoAnders

HBK Medlem
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2025

Omleu skrev;

"Vad man har i bränsletanken kan inte ha någon större betydelse så länge det är kolväteföreningar man använder, vare sig det kommer från petroleum, växtriket eller sophögen. (förutsätter att förbränningen är någorlunda likvärdig). Koldioxidutsläppet beror på mängden förbränt kol."

om man nu i stället för att låta organiskt material ruttna på sophögen låter det passera en rötkammare och tillvaratar metangasen (kolväteförening) från nedbrytningsprocessen för att använda det som fordonsbränsle så ökar ju inte utsläppen av växthusgaser
då tycker jag det spelar roll om kolet kommer från petroelumprodukter kontra växtriket och sophögen, på sophögen hamnar ju en stor mängd organiskt material tack vare vår livsstil

F

F.d. 2621

Guest

Till "deicer", som inte förstår vad "bhammar" menar med sitt inlägg, vill jag säga, att klarare budskap kan man väl knappast tänka sig. Det är väl värt att läsa igen och att begrunda.

"Deicers" egna funderingar om att det kanske inte hade gått att parkera husbilen nere i Europa om inte de två världskrigen hade skördat 60 mio människoliv, anser jag var både chockerande och irrelevant för tråden.

Världens nettoökning är ca 80 mio människor, per år. 1950 var jordens befolkning ca 3 miljarder, år 1900 var siffran ungefär hälften så stor. Slutsatser och konsekvenser av dessa fakta må var och en dra enligt egen läggning.

E

Ebear

Guest

Fundering
Såg ett program på Tv för ett tag sen och enligt det så släpper en genomsnittlig bilist ut ca 3 ton koldioxid på 1 år. Om man istället tankade endast etanol så minskade utsläppet till ca 2 ton och det är ju bra. Om en person tog flyget till Thailand så motsvarae utsläppet per person en enkel resa dit ca 6 ton. Tyvärr kommer jag inte ihåg vilket program det var men jag fastnade för jämförelse flyg/bil. Känns trots allt bra att åka husbil..

Toppen