• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Klass 1 p-plats

LennartA

HBK Medlem
Inlägg
338
Kommun
Varberg
HBK-Nr
23095
Medlemskap
2024
Varberg landets mest husbilsfientliga kommun??
Nu har dom igen lyckats med att på en kommunal p-plats, 24 timmars 10-tal platser, fått upp en klass 1 skylt, finns nog på varje p-plats i kommunen eller p-förbud mellan 02-06.
Detta är väl på gränsen till mobbing eller trakasserier, vi betalar väl skatter och avgifter som alla bilägare, hur kan dom ha rätt till detta.
Detta borde vara möjligt att överklaga eller anmäla på något sätt eller?
 

TJYVCAMPAREN

HBK Medlem
Inlägg
297
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2379
Medlemskap
2024
Varberg landets mest husbilsfientliga kommun??
Nu har dom igen lyckats med att på en kommunal p-plats, 24 timmars 10-tal platser, fått upp en klass 1 skylt, finns nog på varje p-plats i kommunen eller p-förbud mellan 02-06.
Detta är väl på gränsen till mobbing eller trakasserier, vi betalar väl skatter och avgifter som alla bilägare, hur kan dom ha rätt till detta.
Detta borde vara möjligt att överklaga eller anmäla på något sätt eller?
Håller med dig. Åker alltid förbi så fort som lagen tillåter. Varför besöka platser som inte vill ha oss.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
923
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Kanske någon med bra koll på situationen i Varberg kan skicka in en skrivelse till Styrelsen i HBK och be dem ta en mer officiell kontakt med Varbergs kommun och påtala problemet med detta.
Om detta görs skriftligen kommer det bli en allmän handling som media kommer nosa upp.
Kan röra om lite i grytan såattsäga.
 

JanB

HBK Medlem
Inlägg
406
Kommun
Trosa
HBK-Nr
7218
Medlemskap
2024
Kanske någon med bra koll på situationen i Varberg kan skicka in en skrivelse till Styrelsen i HBK och be dem ta en mer officiell kontakt med Varbergs kommun och påtala problemet med detta.
Om detta görs skriftligen kommer det bli en allmän handling som media kommer nosa upp.
Kan röra om lite i grytan såattsäga.
Jag tror inte styrelsen sitter och rullar tummarna, de har säkert en del att stå i. Vi pratar ju om ideellt arbete här. Jag har svårt för att så många tycker styrelsen ska göra det ena och andra. Ta tag i saken själva och gör något istället för att vänta på andra.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.008
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Jag har svårt för att så många tycker styrelsen ska göra det ena och andra.
Det är enkelt att förstå om man utgår från att det bara är styrelsen (eller andra utsedda funktionärer) som har rätten att uttala sig i HBKs namn. Och visst är det väl mer kraftfullt om en kontakt officiellt tas från en organisation som representerar tusentals medlemmar än om den tas enskilt av bara en eller några få privatpersoner?
 

Helena & Lasse

HBK Medlem
Inlägg
936
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2024
Finns säkert ett gott skäl till att det har blivit så, kanske missbruk av få individer som ansett att det är en campingplats istället för en parkering.
Kommunen skulle kunna välja att erbjuda näringsidkare att med enkla tillstånd få möjligheten att öppna ställplatser.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.787
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det är enkelt att förstå om man utgår från att det bara är styrelsen (eller andra utsedda funktionärer) som har rätten att uttala sig i HBKs namn. Och visst är det väl mer kraftfullt om en kontakt officiellt tas från en organisation som representerar tusentals medlemmar än om den tas enskilt av bara en eller några få privatpersoner?

Om man presenterar ett färdigt bra förslag för styrelsen, kan man säkert få mandat att tala i klubbens namn.
 

LennartA

HBK Medlem
Inlägg
338
Kommun
Varberg
HBK-Nr
23095
Medlemskap
2024
Finns säkert ett gott skäl till att det har blivit så, kanske missbruk av få individer som ansett att det är en campingplats istället för en parkering.
Kommunen skulle kunna välja att erbjuda näringsidkare att med enkla tillstånd få möjligheten att öppna ställplatser.
Som jag skrev från början, det ärnästan tomt på denna och många andra, på en del ställen förstår jag kommunen, vi är en sommarkommun, men inte i detta fallet
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
923
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Vore intressant om HBK kunde hitta en passande modell för sådana här tillfällen där någon medlem har en fråga man är engagerad i lokalt. Man kan behöva lite hjälp med att såväl ha tyngden med "styrelsen i ryggen", som att få konkreta tips o hjälp med hur man går till väga på bästa sätt i kontakter med kommun, näringsliv och andra aktörer. Det är ju inte "bara" att ringa kommunens växel och klaga på hur man hanterar parkeringsfrågan.
Eller jo, det kan man förstås göra men, risken är att man kollras bort som en gnällspik utan att komma vidare på ett konstruktivt sätt.

Samtidigt är det den lokala engagerade medlemmen som har bra koll på sin kommun och vilka vindar som blåser eller står still.
Hjälps man åt här kan man nog uträtta riktigt bra saker!
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.378
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Lätt räknat ser Varbergs kommun ut o erbjuda långt över 200 ställplatser på 15 talet platser De flesta på HBKs lista. Och då har jag inte räknat de som campingar/golfbanor erbjuder. Att man sedan inte tillåter övernattning på parkeringarna är väl en annan sak. Men Husbilsfientligt Nja Jämför antalet platser med typ Stockholm, göteborg m.fl
 
Senast ändrad:

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
524
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Lätt räknat ser Varbergs kommun ut o erbjuda långt över 200 ställplatser på 15 talet platser De flesta på HBKs lista. Och då har jag inte räknat de som campingar/golfbanor erbjuder. Att man sedan inte tillåter övernattning på parkeringarna är väl en annan sak. Men Husbilsfientligt Nja Jämför antalet platser med typ Stockholm, göteborg m.fl
Njaa....Både i Stockholm och Göteborg är det ganska ovanligt med klass 1 skyltar. Enbart riktigt attraktiva platser typ Norr Mälarstrand i Stockholm har detta numera och i Göteborg har jag inte sett några vad gäller gatuparkeringar och vanliga P-rutor!
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.578
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Lätt räknat ser Varbergs kommun ut o erbjuda långt över 200 ställplatser på 15 talet platser De flesta på HBKs lista. Och då har jag inte räknat de som campingar/golfbanor erbjuder. Att man sedan inte tillåter övernattning på parkeringarna är väl en annan sak. Men Husbilsfientligt Nja Jämför antalet platser med typ Stockholm, göteborg m.fl
Tråden handlar väl inte om antalet ställplatser eller campingar utan om möjligheten att parkera en husbil?
 

LennartA

HBK Medlem
Inlägg
338
Kommun
Varberg
HBK-Nr
23095
Medlemskap
2024
Lätt räknat ser Varbergs kommun ut o erbjuda långt över 200 ställplatser på 15 talet platser De flesta på HBKs lista. Och då har jag inte räknat de som campingar/golfbanor erbjuder. Att man sedan inte tillåter övernattning på parkeringarna är väl en annan sak. Men Husbilsfientligt Nja Jämför antalet platser med typ Stockholm, göteborg m.fl
Det var inte min tanke, övernattning är en helt annan historia, detta gäller var vi parkerar övrig tid, har inte nåt med så att göra
 
Toppen