• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Klart.se och yr.no.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Efter det att "kärringen" slängde ut mig så bor jag i resebilen och har därför i detta "skarpa läge" blivit beroende av vettiga väderprognoser. Jag konstaterar att klart.se framstår som egendomligt opålitliga medan yr.no presterar bra prognoser.

Är jag ensam om denna min uppfattning?

Jappe

PS. Har någon en lägenhet av något slag (uthus eller whatever) där jag kan få in ett skrivbord, en säng och div. prylar (braatthagrunkor en masse) m.m. i eller runt Stenungsund, så är jag intresserad!
Millan, min katt (fri utekatt) sedan 14 år vill säkert följa med.

Senast ändrad:

Regent

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
7204
Medlemskap
2027
Sv: Klart.se och yr.no.

:) Hei.

Jeg bor i Bergen, og er opptatt av værmeldinger.

Har registrert at yr.no er utrolig treffsikker med sine "spådommer",

klart.se har jeg av den grunn ikke forsøkt :)

Hilsen Regent.

Kaehne4363

HBK Medlem
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2027

Jeg bor på Jylland. Men jeg foretrækker yr.no frem for dmi.dk til enhver tid. Også når jeg kører rundt i Tyskland og Frankrig

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Selv her i Australia er yr.no mer treffsikker og detaljert enn de lokale værmeldingene. Eneste som mangler er værradar bilder for de siste timer, det må jeg se på bom.gov.au.

Bor i en dal hvor det kan være svært forskjellig vær i forhold til steder som ligger 2 mil unna, men yr.no klarer å si hvordan været blir her på stedet med under en time feil på væromslag.

Majzzan

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025

Här där jag är på Algarve har Yr o Klart "prickat rätt" typ varannan gång. Kollar alltid på båda. Visar de någolunda lika väder samtidigt så brukar det stämma m verkligheten. Annars får man dra lott ;)
Imorrn verkar de iaf eniga om att det blir sol :D

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Juan norte visade en vädersida som var tämligen enastående om man kan uttrycka sig på det viset! Den har försvunnit ur min dator.

Juan norte..........!

Jappe

ÄLG1

FD HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021

Vist er YR.no bäst,og som Knut säger,är den träffsäker
även i Australien.Dottern använder den,som bor på Gold
Coast i Queensland.

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

Här där jag är på Algarve har Yr o Klart "prickat rätt" typ varannan gång. Kollar alltid på båda. Visar de någolunda lika väder samtidigt så brukar det stämma m verkligheten. Annars får man dra lott ;)
Imorrn verkar de iaf eniga om att det blir sol :D

"Prickat rätt" är ett mycket bra uttryck. Vädret som presenteras på media är ju trots all bara en prognos beräknad på av metrologinstituten kända faktorer & hur dom beräknat att kommande väder blir. Själv tycker jag att yr.no är snäppet vassare än SMHI.

Bennie

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

yr.no er en frontend mot det norske meterologiske institutt som jobber med å få til presise langtidsvarsel. Av denne grunn beregner de flere ganger i døgnet værvarsel for hele kloden og kontrollerer hver gang mot tidligere varsel og nye målinger. For noen år siden delte de en av europas kraftigste datorer med det britiske meterologiske center, har ikke info om dagens datakraft. Verdens meterologiske tjenester utveksler oppservasjonsdata med hverandre.

Ja Jappe vi er norske selv om vi har bodd i Sverige i noen år før vi fikk flytte til Australia.

Har nå prøvd litt med klart.se og det nærmeste sted jeg kan få varsel for er 2 mil vekk, neste er 8 mil unna. Det som er 2 mil unna har ofte motsatt vær av oss, en kystby mens vi bor innenfor en ås som endrer været.

Cia och Magnus

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20217
Medlemskap
2025

Man har faktiskt gjort en studie på detta och då visade det sig att YR var bäst för västkusten och SMHI bäst i Östra mellansverige. De hade YR, SMHI och Klart med i studien

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Väderprognosernas Rolls Royce heter MeteoEarth!
Där får man en överblick som saknar motstycke och där vädret följer prognosen, inte tvärtom.

image.png

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

Klart har ju oftast bäst väder, särskilt på långtidsprognoserna. Synd bara att inte verkligheten vill följa prognosen. Klart är absolut sämst.
Brukar kolla SMHI och Yr.no, tar man medelvärdet så brukar det stämma ganska bra här i Dalarna i alla fall.

Peter :)

Toppen