Tyvärr har nog många här ingen egen större erfarenhet av vad de påstår om batteri/solpaneler möjlighet...
Jag hade bott många år heltid i min husbil och var tidigare helt "beroende" av gasen.... Tills en dag när min truma åkte ut pga. läckage.... Har egentligen aldrig gillat truman...
Så jag köpte lite mer solpaneler och en varmvattenberedare på 12/230v.... Eftersom det var i maj månad och sommaren stod för dörren så brydde jag mig inte om att fundera över hur jag skulle lösa värmen i hb.
Lithium batterier (200A) hade jag köpt några år tidigare...
Nu hade jag mer solpaneler och det räckte lätt till att värma all varmvatten jag behövde.... När hösten närmade sig så köpte jag en Kina diesel värmare på 5kW.... Så nu hade jag både varmvatten och värme
Men det blev en molnig vinter med mycket regn.... Och då ger inte solpanelerna speciellt mycket...
Så jag installerade en liten gas WHALE VV... Så jag hade varmt vatten under vintern.. Och så fort våren kom så använde jag 12v VV... Till nästa vinter... Jag sparade nog en och annan p11 tack vare mitt system....
Men "han där uppe" hade planen klar för mig.... Så en dag såg han till att min stora gasdrivna kyl/frys gick sönder.... Jag tvekade inte många sekunder innan jag samma dag köpte en stor kyl/frys på 12v..
Samt uppgradera Lithium batteri till 350A... Och såg till så att jag kan vinkla mina 600w solpaner på taket för att optimera laddningen... Det ökar laddningen under vintermånaderna med 60-80% mot paneler som ligger platt på taket..
Några veckor senare drog jag ner till Medelhavet för att övervintra...
Hösten var solig och varm ända fram till mitten av januari.... Vädret blev nu dåligt och jag var glad för det lilla solen lyste på panelerna..
Men utan min lilla generator hade det inte fungerat.... Den kördes...
11-12... 8 tim
14-12... 10 tim
18-12...9 tim
17-01.... 13 tim
19-01....3 tim
27-02... 8 tim
Och den 11-03 12 Tim.. Efter denna dag så klarade jag mig resten av tiden nere vid Medelhavet på elen jag fick från solen..... All mat gjordes på gas, men jag började fundera över hur blir det om jag lagar maten med el...
Så jag köpte en liten induktionsplatta på 800w med dubbla coil (skall vara mer effektiv än de med en cil).för att testa.
Men min inverter som har modifierad sinus kom den inte överens med... Så jag bestämde mig för att fixa detta när jag väl är tillbaks i Sverige...
Så jag köpte en ren sinus på 2-4000w... Och tänkte börja använda induktionsplattan.... Men här kom han där uppe och jag inte riktigt överens.... Så han gav mig dåligt väder när jag nu var tillbaks i Sverige..
Men nu på söndag drar vi söderut igen.. Och då hoppas jag på att vädret skall bli bättre än här i Sverige så jag kan använda induktionsplattan...
Tror det eller inte men 1L vatten kokar efter ca7-8 min.. . Däremot är lägsta nivå lite för kraftig så jag skall se om jag kan hitta en som går att skruva ner till 1-200w så det inte kokar så kraftigt..