Kjelle L
HBK Medlem
Den enda logiska lösningen är att slopa tanken på kilometerskatt och hellre lägga skatten på alla typer av bränslen som bidrar med koldioxidutsläpp. Jag har varit båtägare och minns hur man 1988 införde båtregistret med tanken att underlätta en kommande båtbeskattning. Den efterföljande debatten blev omfattande och tanken skrotades bl.a. därför att omkostnaderna för indrivningen av skatten skulle bli för hög.
Det är lätt att misstänka att omkostnaderna för kilometerskattens indrivande (vilket logistiskt sett inte lär bli så enkelt) kommer kraftigt reducera statens nettoinkomst och med detta i minnet är det långt bättre att lägga skatten direkt på bränslet. Ett sådant förfarande innebär att alla förbränningsmotorer på vägarna, båtar, skotrar, motorsågar och annat motordrivet bidrar på ett likvärdigt sätt till att ta kostnaderna för att motverka miljöförstöringen. Extraomkostnaderna för skatten försvinner och vi får ett solidariskt ansvar för de utsläpp vi gemensamt skapar. Håller du med?
Det är lätt att misstänka att omkostnaderna för kilometerskattens indrivande (vilket logistiskt sett inte lär bli så enkelt) kommer kraftigt reducera statens nettoinkomst och med detta i minnet är det långt bättre att lägga skatten direkt på bränslet. Ett sådant förfarande innebär att alla förbränningsmotorer på vägarna, båtar, skotrar, motorsågar och annat motordrivet bidrar på ett likvärdigt sätt till att ta kostnaderna för att motverka miljöförstöringen. Extraomkostnaderna för skatten försvinner och vi får ett solidariskt ansvar för de utsläpp vi gemensamt skapar. Håller du med?