• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kilometerskatt hur såg förslaget ut?

Kjelle L

HBK Medlem
Inlägg
87
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
28723
Medlemskap
2025
Den enda logiska lösningen är att slopa tanken på kilometerskatt och hellre lägga skatten på alla typer av bränslen som bidrar med koldioxidutsläpp. Jag har varit båtägare och minns hur man 1988 införde båtregistret med tanken att underlätta en kommande båtbeskattning. Den efterföljande debatten blev omfattande och tanken skrotades bl.a. därför att omkostnaderna för indrivningen av skatten skulle bli för hög.

Det är lätt att misstänka att omkostnaderna för kilometerskattens indrivande (vilket logistiskt sett inte lär bli så enkelt) kommer kraftigt reducera statens nettoinkomst och med detta i minnet är det långt bättre att lägga skatten direkt på bränslet. Ett sådant förfarande innebär att alla förbränningsmotorer på vägarna, båtar, skotrar, motorsågar och annat motordrivet bidrar på ett likvärdigt sätt till att ta kostnaderna för att motverka miljöförstöringen. Extraomkostnaderna för skatten försvinner och vi får ett solidariskt ansvar för de utsläpp vi gemensamt skapar. Håller du med?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.473
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Den enda logiska lösningen är att slopa tanken på kilometerskatt och hellre lägga skatten på alla typer av bränslen som bidrar med koldioxidutsläpp. Jag har varit båtägare och minns hur man 1988 införde båtregistret med tanken att underlätta en kommande båtbeskattning. Den efterföljande debatten blev omfattande och tanken skrotades bl.a. därför att omkostnaderna för indrivningen av skatten skulle bli för hög.

Det är lätt att misstänka att omkostnaderna för kilometerskattens indrivande (vilket logistiskt sett inte lär bli så enkelt) kommer kraftigt reducera statens nettoinkomst och med detta i minnet är det långt bättre att lägga skatten direkt på bränslet. Ett sådant förfarande innebär att alla förbränningsmotorer på vägarna, båtar, skotrar, motorsågar och annat motordrivet bidrar på ett likvärdigt sätt till att ta kostnaderna för att motverka miljöförstöringen. Extraomkostnaderna för skatten försvinner och vi får ett solidariskt ansvar för de utsläpp vi gemensamt skapar. Håller du med?
Det kan vara så att EU kommer att ha synpunkter på ytterligare bränsleskatt i Sverige,dessutom kommer gränshandel med bränsle att öka kraftigt,tror inte på den modellen även om det vore bra.
En box i bilen som håller koll på din körning blir det nog,detta system blir helt datoriserat och allt kommer skötas automatiskt.
 

Kjelle L

HBK Medlem
Inlägg
87
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
28723
Medlemskap
2025
Det kommer säkert dyka upp en rad argument för att inte skatten på bränslet skall höjas från bl.a. EU. Men vi står inför ett gigantiskt problem när kostnaderna för att ta tillbaka och återföra kolet till moder jord skall fördelas. Hur skall det finansieras? Höja bränsleskatten eller införa kilometerskatt är i princip bara olika ord för samma sak. Pengarna skall in och det rättvisaste måste väl vara att låta precis alla som nyttjar en förbränningsmotor delar kostnaden som kan tillskrivas just alla förbränningsmotorerna i landet.
 

Kjelle L

HBK Medlem
Inlägg
87
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
28723
Medlemskap
2025
Jag tror för övrigt att alla länder i EU väldigt snabbt kommer att komma till samma slutsats. Situationen är inte unik för Sverige och det måste snabbt komma ett beslut som gäller alla förbränningsmotorer som producerar koldioxid. Ett enhetligt beslut kan vara att höja skatterna för disel och bensin inom hela EU ett beslut som kommer att påskynda precis alla ansträngningar för att hitta ett annat sätt att förflytta sig.

Den här frågan kan kännas som en besk medicin för oss HB-ägare och all annan bilism men hur skall vi annars undvika katastrofen vi står inför?
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.729
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2025
Enklast och billigast att hantera är drivmedelsskatt. Då får även båtfolket och t.o.m. utländska lastbilar vara med och betala till statskassan. De som då kör lugnt och miljösmart kommer att primernas
Jag tror för övrigt att alla länder i EU väldigt snabbt kommer att komma till samma slutsats. Situationen är inte unik för Sverige och det måste snabbt komma ett beslut som gäller alla förbränningsmotorer som producerar koldioxid. Ett enhetligt beslut kan vara att höja skatterna för disel och bensin inom hela EU ett beslut som kommer att påskynda precis alla ansträngningar för att hitta ett annat sätt att förflytta sig.

Den här frågan kan kännas som en besk medicin för oss HB-ägare och all annan bilism men hur skall vi annars undvika katastrofen vi står inför?

När det gäller Co2 utsläpp är det som vanligt endast förbränningsmotorer som det talas om.
Hur är det tänkt att elkonsumtionen ska skattas för sina Co2 utsläpp, den svenska elmixen förorsakar 100 - 1000 g Co2 utsläpp per producerad KW, ska vi då slå till med elskatt på 20 till 50 kr per Kw?
Jag så på ett TV inslag om att bara kraftvärmeverket på Värtan släpper ut lika stora mängder Co2 som all samlad trafik i Stockholm.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.473
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Jag tror för övrigt att alla länder i EU väldigt snabbt kommer att komma till samma slutsats. Situationen är inte unik för Sverige och det måste snabbt komma ett beslut som gäller alla förbränningsmotorer som producerar koldioxid. Ett enhetligt beslut kan vara att höja skatterna för disel och bensin inom hela EU ett beslut som kommer att påskynda precis alla ansträngningar för att hitta ett annat sätt att förflytta sig.

Den här frågan kan kännas som en besk medicin för oss HB-ägare och all annan bilism men hur skall vi annars undvika katastrofen vi står inför?
Ett enhetligt beslut om detta i EU kommer inte, detta är jag helt övertygad om,att vi skall minska utsläppen kommer ta tid.
Sverige tillhör inte dom stora utsläppsnationerna,man bör börja i rätt ända.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.435
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2026
Ionity höjer priset till 8,70 kr kilowatt i sina laddstationer för elbilar.
Det blir inte lätt att ta ut skatt som motsvarar skatteuttaget på bensin och diesel när elbilarna tar över.
Krister
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Hur blir det med den personliga intrigriteten? Här kommer staten att kunna övervaka varenda meter där du kör eller uppehåller dig.
Om staten har intresse vet jag inte men mobiloperatörer kan hålla reda på var du är så länge mobilen är påslagen. Så i den delen blir integriteten inte mer åsidosatt än den redan är.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Jag så på ett TV inslag om att bara kraftvärmeverket på Värtan släpper ut lika stora mängder Co2 som all samlad trafik i Stockholm.
Du kanske inte såg hela inslaget!
Att kraftvärmeverket eldar hushållssopor orsakar inte mer koldioxidutsläpp än om soporna sakta ruttnar bort. Soporna blir el och fjärrvärme. Dessutom tas skadliga tungmetaller om hand.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Ionity höjer priset till 8,70 kr kilowatt i sina laddstationer för elbilar.
Det blir inte lätt att ta ut skatt som motsvarar skatteuttaget på bensin och diesel när elbilarna tar över.
Krister
Nej, bara för dem som inte har avtal!
Märkligt att alla negativa skriverier får så bred spridning av människor som inte tar reda på fakta!
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.729
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2025
Om staten har intresse vet jag inte men mobiloperatörer kan hålla reda på var du är så länge mobilen är påslagen. Så i den delen blir integriteten inte mer åsidosatt än den redan är.

Jo, det är jag väl medveten om men då rör det sig om en operatör som man ingått avtal med och godkänt att det förhåller sig så.
Jag är mer orolig för sådant som man blir påtvingad av staten, det kan användas som underlag för all sköns beskattning beroende på var man befinner sig.
Nu är jag inte helt motståndare till ett sådant system, används det som det är sagt så kan man få en betydligt rättvisare beskattning än det är idag.
P.S. Det räcker inte med att stänga av mobilen för att inte bli spårad, batteriet måste tas ut om man ska vara helt säker och det är det inte så många mobiler som det går på idag.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.473
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Jo, det är jag väl medveten om men då rör det sig om en operatör som man ingått avtal med och godkänt att det förhåller sig så.
Jag är mer orolig för sådant som man blir påtvingad av staten, det kan användas som underlag för all sköns beskattning beroende på var man befinner sig.
Nu är jag inte helt motståndare till ett sådant system, används det som det är sagt så kan man få en betydligt rättvisare beskattning än det är idag.
P.S. Det räcker inte med att stänga av mobilen för att inte bli spårad, batteriet måste tas ut om man ska vara helt säker och det är det inte så många mobiler som det går på idag.
Förklara gärna hur man spårar en avstängd mobil!
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Hur blir det med den personliga intrigriteten? Här kommer staten att kunna övervaka varenda meter där du kör eller uppehåller dig.[/QU

Med transpondrar i alla fordon kan staten skrota all hastighetsövervakning eftersom man vet exakt vilket fordon det gäller,på vilken väg det befinner sig, hastigheten & hastighetsbegränsningen. Handläggare kan sparas in, alla kameror blir överflödiga & datorer skriver ut böter automatiskt.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.708
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Staten kommer att kunna övervaka varenda meter som din bil körs, eller var den uppehåller sig.

Vem/vilka som befinner sig i bilen, har staten (än så länge) ingen aning om.

Pålle

Njaa, jag är inte så säker på det, de flesta av oss bär ju med oss en spårsändare i fickan (mobilen)
Har man som jag, installerat och godkänt 112-appen, så har jag godkänd att larmcentralen kan spåra mej :rolleyes:
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Hej Bennsan ! Hur är det med din "personliga" integritet när Du är fullständigt övervakad så fort Du har mobilen med/på där Du befinner dig, har Du ingen rädsla för den övervakningen eller är det bara "statens" koll som skrämmer Dig ?

Hasse
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.729
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2025
Förklara gärna hur man spårar en avstängd mobil!

Jag kan inte förklara hur det går till men jag har en nära anhörig som jobbar med sådant och tydligen är det så att så länge som det är spänning kvar i batteriet så är vissa kretsar i telefonen strömsatta även om vi stängt av den. Detta räcker för att de kan spåra den med rätt utrustning.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.435
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2026
Nej, bara för dem som inte har avtal!
Märkligt att alla negativa skriverier får så bred spridning av människor som inte tar reda på fakta!

Det är inte lätt att ta reda på fakta.
Prissättningen mellan olika biltillverkare verkar va lite Vilda Västern just nu.
Vill du ha ett avtal vill man ha en fast månadsavgift.
 
Senast ändrad:

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Skattefrihet för stora husbilar är avskaffad,istället har vi fått malusskatt runt 25000kr/år,sänk istället moms på rena elbilar istället för dagens rabattsystem, kräv sedan att dom stannar i landet ett antal år.
Ett nytt skattesystem för bilar kommer,hur ska man annars få in pengar till statskassan när alla kör elbil,men det kommer dröja.
Hej Olof G ! Du har en viktig poäng med begränsning av export, som det är nu dräneras både statskassan och begagnatmarknaden på pengar/elbilar

Kollade nyss KVD och där finns förutom Tesla två Kia E-Niro som bara har ca: 500-600 mil förmodligen leasingbilar där finansbolagen kasserat in bonusen på 60.000:- sedan får man mer än vad man gav för bilarna

Nämnas kan att just KVD har tagit beslut om att inte exportera elbilar då man har sett det orimliga i att Norska och Danska köpare betalar dessa belopp mycket tack vare kronkursen, men som Du skriver borde en statlig begränsning komma på plats
Hasse
 
Toppen