• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kattproblem

caysson

HBK Medlem
Kommun
Avesta
HBK-Nr
12176
Medlemskap
2027
Våran husbil står under carport sommar som vinter. Nu har jag ett problem, det är katter som springer och skiter vid carporten och under husbilen. Finns det någon som har ett bra tips hur man blir av med katterna?

F

F.d. 9344

Guest
Sv: Kattproblem

Kontakta kommunens Miljökontor alternativt om det finns en Kommunjägare. Upplever du det som en sanitär olägenhet så skall de fixa detta.

Lagen heter Tillsyn av Hund och Katt. Kattägare har faktisktiskt samma skyldighet och ansvar för sina telningar som hundägare har för sin hund.

Vet vem som äger katten/erna så kontakta dessa om problemet.

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026

Det finns elektroniska kattskrämmare som enligt en kollega till mig funkar bra.

Det är en rörelsedeckare som aktiverar en "tuta" som arbetar i det för människor ohörbart höga frekvensområdet.

Känsligheten går att justera, så man hamnar på en lagom känlighet.

caysson

HBK Medlem
Kommun
Avesta
HBK-Nr
12176
Medlemskap
2027

Tack!!Det där"lät ju bra. Vet du vad firman heter som säljer sådana?

caysson

HBK Medlem
Kommun
Avesta
HBK-Nr
12176
Medlemskap
2027

Det är ju klart kanske mössen kommer och ställer till det, men jag tror inte dom här katterna tar några möss. Man kan ju placera lite råttgift vid varje hjul så har man kanske en liten chans att undvika mössen.

F

F.d. 52943

Guest

Håller med Jappe. Katter är nog ett mindre problem än möss.
Vår pudel Saga håller oxå med. Hon äääälskar kattskit. Skräm inte bort katterna!

caysson

HBK Medlem
Kommun
Avesta
HBK-Nr
12176
Medlemskap
2027

Men det är inte roligt när man ska packa husbilen och det luktar kattpiss och kattskit

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

Våra katter gräver ner bajset. Har varken kisslukt eller kattbajs på gården med nuvarande två katter + kompisar.
Gården är kliniskt ren på råttor/möss så dom får leta i tomtgränsen ut mot åkrarna för att hitta dom.
Katter vill gräva ner bajset så ha på sand under carporten så dom kan gräva ner det eller ha på grövre grus (tycker dom inte om).

Peter :)

caysson

HBK Medlem
Kommun
Avesta
HBK-Nr
12176
Medlemskap
2027

Tack för alla tips. Wintercamper det där med ljud låter bra,jag ska leta på internet.

WillyPe

FD HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023

Lägg inte ut råttgift öppet för då kan ju andra djur råka illa ut.

Majzzan

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025

Enklast och billigast är citronellaolja gärna blandat med citroneucalyptusolja, det avskyr kattorna. jag beställer det hos crearome.se. Kom underfund med detta då jag blandade eget insektsmedel till hästarna då jag hade gård och märkte att kattorna gick omvägar när jag sprayat hästarna.

För punktmarkering kan man stryka det på utsatt ställe, t.ex husknuten el droppa det på oasis som man sätter på en pinne och sticker ner i marken osv. Under husbilen är det perfekt, där är det regnskyddat dessutom.
Till nöds kan man testa citron/apelsin/clementinskal, men det funkar inte lika bra.

Har två egna kattor och förser grannarna med medlet så de slipper kattskit i barnens sandlådor bla.

caysson

HBK Medlem
Kommun
Avesta
HBK-Nr
12176
Medlemskap
2027

Det lät ju riktigt bra med oljan. Var köper du citronellaoljan och citroneukalyptusoljan, är det på apoteket ?

Majzzan

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025

För att komma direkt - klicka på de blåmarkerade länkarna (namnet på oljorna).

tapsa

FD HBK Medlem
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
5900
Medlemskap
2022

Våran husbil står under carport sommar som vinter. Nu har jag ett problem, det är katter som springer och skiter vid carporten och under husbilen. Finns det någon som har ett bra tips hur man blir av med katterna?
En presenning under hela bilen .Så försvann våran kattproblem ! (även mössen verkar hålla sig borta nu )

Senast ändrad:

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Vi hade katt förut och den höll musfritt på tomten. Tyvärr har misse gått hädan så nu finns skräcken för möss. Jag skulle bli glad om någon grannkatt utökade sitt revir till vår tomt. Katter är nyttodjur att vårda väl:)

Majzzan

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Toppen