Hej, det här inlägget var många år sedan jag skrev för första gången. Genom åren har jag fuskat lite men alltid skrivit att det är en lite ändrad kopia av originalet.
En av de sista kopiorna som kommer lite redigerad även här skrev jag visst när hon var 19 år gammal. Hon klarade sig några år till efter texten nedan, och slocknade när hon var 22 år gammal för ett par år sedan. Men jag tror att jag utnyttjar skriften i alla fall en gång till,,,, kanske sista.
Om det ser lite underligt ut ibland är det för en del ändringar i texten.
------------
"Hejsan, min nu 19'åriga katt har alltid varit med. Det har väl blivit runt tjugotsen mil eller så under åren.
Det har i princip aldrig varit något problem. Buren har alltid varit fastklämd mot ett ryggstöd i en bakvänd soffa och med öppen lucka. När jag startat bilen så har hon själv gått in i buren och somnat gott. Om man sedan körde fem eller femtio mil så låg hon självmant där inne och sov förutom något enstaka toabesök i lådan på golvet nedanför.
När man stannat bilen så blir det genast inspektion av platsen från bordet och genom framrutan. Om omgivningen ser ok. ut (lite grönt och sådant) så går hon till dörren för en runda med husse i koppel (kopplet är husses idé som hon finner sig i utan protest).
Ser det tråkigt ut, asfaltsparkering och rörigt med bilar och folk, så lägger hon sig ner i stället för att begrunda och studera omgivningen om det är någon vettig idé att ens pröva att gå utanför dörren.
Även lite koppelvett, går ej in där husse inte kan följa efter, för det mesta så går hon även på samma sida om en stolpe som husse, stannar innanför husbilsdörren tills kopplet är borttaget m.m.
Det enda som hon inte riktigt fått kläm på är att husse inte kan följa med under låga räcken typ sådana på parkeringsplatser m.m. Men de går ju oftast att kliva över i stället, så det är möjligt att hennes tanke är "jag går under så får husse klättra över.
Det som jag tycker kan bli lite besvärligt är ju om det börjar bli för varmt i bilen för det märks att hon inte gillar, samt att man inte heller vill utsätta katten för det även om de är byggda för mera värme än en hund.
Men fläktar, och alltid en bunt med solpaneler på taket ((som var en dyr kostnad för mer än tjugo år sedan)) har löst de största problemen för det mesta.
Nu på ålderns höst så har hon som många äldre katter ändrat sin vanor lite.
Om hon får för sig att ligga på golvet under färd så får hon ligga där. Blir hon hungrig så får hon äta. Kryper hon ner på svalaste platsen under passagerarstolen får hon ligga där.
Ja jag vet att det inte är optimalt, men hon skötte sig exemplariskt i ca. 17 år så nu får jag ge efter lite för den gamla damens idéer, för det förekommer inte något gnäll och protester, utan den lugna vilsamma semesterlunken funkar fortfarande."
-----------
Nutid igen
.
Jag skrev nyligen i tråden om fläktar att hon fick en MaxxFan till slut men hade tyvärr bara nytta av den sin sista och 22'andra sommar, men den verkade uppskattad så det var synd att den inte kom tidigare, även om jag var på gång att köpa en från USA några år innan den kom hit.
O så var det det här med solpanel för bortåt 25 år sedan........ Jag har för mig att jag slantade upp 4200:- (84:-/1W.) för min första solpanel på 50W. Med en omräkningsfaktor så motsvarar det väl nästan det dubbla i kronor i dagens läge, i alla fall säkert över 120:-/1W.
M.v.h. JANKRO.
Våran katt har pris samma rutiner när vi starta motorn.