• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Katastrofen i Oslo

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Jag vill att vi alla här skänker en tanke till offren, döda, skadade och anhörhiga till det hemska som har hänt i Oslo och Buskerud i eftermiddag. Våldet har tagit ett kliv närmare oss.
Fruktansvärt och jag har svårt att hålla tillbaka tårarna när jag ser vad som har hänt.
Så meningslöst våld som släckt många liv.
Jag vet att många människor dör i krig, svält och fattigdom varje dag på vårt klot, men när våldet sker bara tre timmars bilfärd från vårt trygga boende, blir jag chockad.

/Annette

Senast ändrad:

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2026
Sv: Katastrofen i Oslo

Det är en samling sjuka onda människor.
Sådana finns även i Sverige.
HaDe Hasse från Mark:mcride:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Sitter i Sverige og følger norske nyhetssendinger om de 2 terrorangrepene i ettermiddag. Bomben i Oslo drepte 7 og skadde noen, skytingen på AUF sommerleir på Utøya i Tyrifjorden vet vi nå at det er minst 8 hardt skadde og det går rykter om mange drepte. Det er bekreftet forbindelse mellom disse to aksjonene. En mann arrestert på Utøya.

F

F.d. 2944

Guest

Kan bara hålla med dig Anette
Man blir matt, uppgiven och som du säger är det inte långt till tårar.
Har följt utvecklingen på TVn sedan femtiden.
Det tunga är väl allt det hat och split en sådan här situation skapar och där oskyldiga människor runt om i Norden kommer att drabbas.

Som Stockholmare sedan flera generationer är det lätt att översätta en liknande situation till vårt eget land.
När det misslyckade attentatet hände i Stockholm satt jag i en taxi två kvarter bort på väg till Centralen. Det var tydligen, enligt vissa källor, även självmordsbombaren. Det är klart att man funderar på både det ena och det andra när man kryper ner i sin säng i lilla trygga Hedemora.
Lika många tankar som kommer till en i kväll när lampan släckts.

jag känner inte minst med anhöriga till de unga människor var liv släckts på sommarlägret.
Så onödigt, så orättvist, så oförklarligt.

Skänk våra grannar en tanke och känsla när du släcker i kväll!

Gomer/medlem

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Det här är fruktansvärt. Det är ofattbart vilka handlingar människor kan begå. Ibland med någon sorts religös eller politisk övertygelse, ibland med någon oförrätt eller liknande som drivkraft och ibland helt utan begriplig anledning.

Tyvärr är det alltid någon som får näring för sin främlingsfientlighet när våldsdåd och terrorhandlingar inträffar. Det är på nåt sätt enklare att förklara ondska som nåt som andra människor, med annan etnisk bakgrund, med andra politiska åsikter och andra religioner, ägnar sig åt. Men ondska kan blossa upp var som helst. Att sluta samhälle och fjärma sig har aldrig hjälpt, tvärtom.

Jag tycker som Ludde och flera andra i tråden. Lägg energin på att tänka på och prata om de drabbade och deras anhöriga. Det skapar positiv energi i en svår situation. Samma positiva energi som uppstår vid räddningsarbete i svåra situationer. Negativ energi finns det redan massor av i den rådande situationen, den behöver inte mer bränsle!

Krister N

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2026

Vi vill också framföra vårt deltagande till vårt grannland Norge i deras svåra stund. Vår svärdotter är ifrån Norge och vi känner att vi har har starka band till vårt grannland i väster. Hoppas att detta inte är början till något som vi inte vill vara med om.
Eva

anytec

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2025

Har lyssnat hela dagen på norsk radio han som är misstänkt för skutningen på Utöya var utklädd till polis
(Är i Norge)

Rolf och Monica

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
5639
Medlemskap
2025

ljus.jpg

Våra tankar går till alla anhöriga, skadade och deras älskade som fick sätta livet till i dessa fruktansvärda och meningslösa dåd.
Er sak är vår sak..

F

F.d. 29841

Guest

Ja man sörjer med de drabbade. 87 döda massor med sörjande mäniskor.
Tur att det inte var någon invandrare.
Vem kan förstå de som har hänt?eller förklara VARFÖR.
/Vidhem

Olle Jonsson

HBK Medlem
Kommun
Ludvika
HBK-Nr
883
Medlemskap
2025

Är det samma obegripliga fenomen som ligger bakom de hemska "skolskjutningar" som inträffat här och var? Är det en ensam gärningsman eller ingår det fler i kulisserna?
Frågorna är många.

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Enl norsk polis räknas det som ett terrordåd och det ger 21 år i fängelse. Senaste nytt 84+7 döda. Ett fruktansvärt illdåd.

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Enl norsk polis räknas det som ett terrordåd och det ger 21 år i fängelse. Senaste nytt 84+7 döda. Ett fruktansvärt illdåd.
Då får det nog bli 21 år i full isolering.
Tror inte medfångarna hyllar vad han gjort. Det brukar finnas en gnutta heder bland "vanliga" brottslingar trots allt.

//W

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

I Norge har vi et nivå over 21 år fengsel og det er "Forvaring i minst xx år" strengere kontroll av fangen og vurdering av videre forvaring etter disse årene. For spesielle fanger kan dette bety innstenging på livstid, for mange på lukket avdeling på psykiatrisk institusjon.

F

F.d. 52950

Guest

Sitter i Sverige på Tånga hede camping og følger sendingene fra Norge på TV. Forferdelige scener har passert fra Oslo og Utøya.
Våre tanker og medfølelse går til ofre og pårørende for denne forferdelige forbrytelse mot oss alle.
Vi tenner et lys for alle rammede.
1314 Rullebo

T

Teddi

Guest

hej på er,,sitter i skogarna i trollhättan,,,kom igår,,,skulle plocka svamp igår men fick ställa in,,efter den extremistiska ock sanslösa händelsen i norge,,

har läst att många va nära till tårar,,ja kom en bit längre,,ja kunde inte ge mej ut i skogen utan satt i bilen o drack mej full o grät,,ett sånt djävla handlande,,

en grupp socialdemokratiska ungdomar på fest fick släppa livet till,,ett par blådårar har satt demokratin ur spel,,de kunde varit våra barn-barn,,

hur som helst ,,hoppas att myndigheter fortsätter på den vägen ock gör processen kort med dessa kreatur,, ja tror inte att de finns någon levande i skandinavien som har varit med om nåt liknande,,finns ingen som helst anledning att spekulera i #varför#

så nu har vi detta vansinne strax utanför våra egna dörrar,,

så,,,va rädda om varandra,,man vet inte när helvetet dyker upp igen,,

hälsar en som är ganska oroad,,,teddi,,

Mojfen & Karianne

FD HBK Medlem
Kommun
Hultsfred
HBK-Nr
573
Medlemskap
2021

Hej

Västra Kajens camping i Piteå, flaggar på halv stång i dag, både den norska och dom svenska flaggorna. Piteå kommun har aktiverat POSOM-gruppen som tar emot människor som behöver prata i kommunhuset. Kyrkan är öppen. Gästerna på campingen, är mestadels Norrmän.

Själv har jag suttit klistrad vid NRKs sändningar på Internet all min vakna tid det senaste dygnet. Uppvuxen i Oslo och skolad i AUF......

Jag är mycket starkt berörd av det hela.
Mina tankar går till dom som mist någon nära.

MvH
Karianne

Toppen