• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kartbok

F

F.d. 3334

Guest
Hej.
Vi är nya husbilsägare Burstner T604 och tänkte börja att planera
för färder i Europa,vilken är den bästa kartboken man ska ha undrar vi.
Hälsningar
Hasse och Eva Ohlin.Värmdö
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Kartbok

Spiralbunden kartbok över Europa + lokala kartor, tycker jag.
Jappe
 

Hi Life

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
569
Medlemskap
2024
Sv: Kartbok

Ett mycket bra verktyg när man ska sitta och planera semestern är en karta på datorn.
Jag andvänder AutoRout 2005 (det har kommit ut en ny AutoRout 2007) både hemma och i min bärbara dator. Till den bärbara datorn har jag en GPS-antenn i husbilen så att jag andvänder AutoRout även som färddator.
Vi startar vår semester på fredag, mot södern och solen (hoppas jag).;)

Kör lugnt

Leif.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Kartbok

Motormännens Europa vägatlas är alldeles utmärkt. Har man GPS behövs inga ytterligare kartor. Utan GPS bör man även komplettera med lokala kartor skala max 1 - 200.000.
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Kartbok

Vi önskar Er en trevlig semester med bra väder.
hls kurt.b:twitcy: :D
 
F

F.d. 55258

Guest
Sv: Kartbok

Hej där

En GPS är perfekt när du vill leta efter utvalda mål. En gatuadress, en ställplats eller liknande.
Däremot menar jag att du behöver en uppsättning kartor också. Dels en översiktskarta i skala ungefär 1:1000000. Exempelvis Bonniers bil och turistkarta.
Sedan behövs kartor i större skala, hundratusendel eller tvåhundratusendel, över de områden du ska besöka. Det finns ett stort urval, man kan med fördel ägna några minuter åt att bläddra bland det som finns på en större mack i landet i fråga.
För exempelvis Tyskland gillar jag själv Falks tvåhundratusendel.
Sedan finns ett antal serier med specialkartor. För cyklister, bergsvandrare osv.
Lantmäteriet, på nätet: lantmateriet.se, säljer kartor över både Sverige och Europa.
De kart- och reseplaneringssajter som finns på internet är också kul att använda vid planeringen hemma vid datorn. Men i bilen på väg är kartboken, gärna i kombination med GPS, oumbärligt.
Du kan läsa mer om reseplanering i min bok HUSBIL I EUROPA. Jag har några exemplar kvar som kan beställas via bokens sajt husbilieuropa.se.

Kör försiktigt!
Anders Witt
 
Toppen