• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kaos i garaget!!

F

F.d. 14026

Guest
Hej!
Snart bär det av på Europaturné och alla möbler och annat ligger huller om buller i garaget. Vill kunna spänna fast allt mot en vägg, går det att skruva i dessa väggar, känns vekt?? Hur gör ni?

En annan undran, hur vanligt är det att någon sprutar in gas i bilen när man sover, t.ex på ställplats? Ska man ha gaslarm, är gasen dödligt giftig, vet någon detta? Vad ska man tänka på, kan man sova med takluckor öppna utan att vara rädd? Får många varningar för detta.
Vilket larm rekomenderas?

En fråga till...Åker Trelleborg-Rostock, morgonfärja. Har köpt Bordatlas och den verkar jättebra men kan någon rekommendera ngn bra ställplats? Vi kör mot Berlin och mot Gardasjön. Kommer nog inte att åka så mycket motorväg utan är flexibla. Det är alltid bra med tips när man är nybörjare!

Det blev många frågor på ett bräde
Mimmi :music-icon:
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Kaos i garaget!!

Mimmi,

Det finns olika gaser som sprutas in i luftintagen på kylskåp eller annan. Jag har alltid en taklucka öppen ifall det händer något sådant har tills vidare inte blivit drabbat men man ska aldrig vara säker. Det finns detektorer att köpa som "känner" utav 3 olika sorters gas, detektorn ska monteras ca 15 cm över golvet.

Vad det gäller dom andra frågor låter jag över det till dom som känner till området.
Lycka till på resan.
 
F

F.d. 14026

Guest
Sv: Kaos i garaget!!

Tack för snabbt svar.

Det är nog klokt att sätta in ett gaslarm. På sommaren har man ju någon taklucka öppen och det bör ju som du säger hindra något.

Mimmi :music-icon:
 
F

F.d. 52959

Guest
Sv: Kaos i garaget!!

Vi upplever det som mycket överdrivet att du skulle bli utsatt för gaslarm. Tittar man i statistiken
är det ytterst sällan någon blivit utsatt för gas, det är istället inbrott om man har synliga värdesaker.
Har du stege på fordonet kan du ta bort denna eller dölja den. Själva har vi inte utsatts för
något liknande. Utnyttjar du ställplatserna är risken liten.
mvh
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.586
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Kaos i garaget!!

Undvik att övernatta på tankställen vid motorvägarna under semestertid, det är de mest utsatta ställen för inbrott/rån. Att det står långtradare där ger falsk trygghet.

Kör hellre av motorvägen till någon mindre by, där finner man ofta lämplig och lugn övernattningsplats.
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Kaos i garaget!!

Sven-Eric,

Överdrivet att bli utsatt för gas ? Tydligen har du inte varit mycket eller inte alls i Södra Frankrike gräns trakter med Spanien där gas är ganska vanligt. Jag natt parkerar inte längre efter motorvägen i dom länderna utan söker mig fram till torg - kyrkor - kyrkogården eller något annat som ligger centralt och helst nära en polis station som t.ex i Givet.
 
F

F.d. 6530

Guest
Sv: Kaos i garaget!!

Nä nu d-----r börjar det igen, denna hysteri med gas. Vem har bevisligen blivit utsatt för gas. Det finns alltid någon eller några som har hört talas om detta, men ingen som själv blivit utsatt. Simma lugnt o övernatta förståndigt. Nilsman
 

skoogis

HBK Medlem
Inlägg
1.040
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Sv: Kaos i garaget!!

För mej som har bara rest i igenom Tyskland & frankrike & Österrike & Schiweiz Greklande & Gamla jugoslavien numera slovenien & Serbien & Kroatien i minst 30 år sover fortfarande & vaknar där vi stannar, Allså vi har ännu så länge klarat oss FÖR??????
Ja ja all kan hända Här hemma eller där! Lycka till.
Kram
S
 

matse

HBK Medlem
Inlägg
510
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
18844
Medlemskap
2024
Sv: Kaos i garaget!!

Intressant det med o spruta in gas bakom kylskåpet.....
Då lär ju alla vakna när det smäller ?
Står bilen still på p-plats lär ju lågan vara tänd till kylen ?
Jobbat natt nu o kommer imorgon att vara trött o dåsig när jag vaknar allt för tidigt,
kanske gas i mitt sovrum ?
Mats
 
F

F.d. 14026

Guest
Sv: Kaos i garaget!!

Det är kul att och bra att läsa era diskussioner, trots att det "hettar" till lite. Förstår att ämnet är på tapeten ofta. Det är väl så att när man är lite nybörjare så är det kanonbra med ett forum som detta.

Jag har semestrat med husbil -89 på Nya Zeeland så helt nytt är det inte, men längsen. Högerstyrd med rattväxel. Det var inte att leka med, varför lever det kvar tro??

Tillbaka till frågan om vårt kaos i garaget, hur gör ni som har garage, går väggen sönder om man skruvar i den?? Vill ju att möbler o dyl. ska surras mot väggen. :confused:

Mimmi :music-icon:
 
F

F.d. 6530

Guest
Sv: Kaos i garaget!!

Mats, gas i sovrummet,måste väl vara av det naturliga slaget. He-He. Mvh Nilsman
 
F

F.d. 52959

Guest
Sv: Kaos i garaget!!

Vi har faktiskt varit i Frankrike varifrån "vår" husbilsbild visar.

Mvh
 

Helena o Tom

HBK Medlem
Inlägg
321
Kommun
Finland
HBK-Nr
1052
Medlemskap
2024
Sv: Kaos i garaget!!

Hej

Ännu en kommentar till dethär med gaslarm.
Visst är det klokare att installera larmet om det bidrar till att man känner sig tryggare
och vågar sig ut i världen än att man blir hemma p.g.a att man känner sig otrygg.

säger Helena ( som sussar sött i sin husbil med tjuv- och gaslarm)
 

majsan332

HBK Medlem
Inlägg
130
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
714
Medlemskap
2024
Sv: Kaos i garaget!!

Nån som vet var man köper gaslarm? Ungefärhur mkt kostar det? Omfattande installation?
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Kaos i garaget!!

Majsan 332,

Det har skrivets mycket om narkos larm osv .. se på denna link :
http://www.husbilsklubben.se/forums/t21945/

Det finns ju dom larmen som man bara sticker in cigarettuttag i husbilen så en montering eller installation behövs, fasta finns också och ska anslutas på 12VDC eller 220VAC, 12VDC är naturligtvis att föredrag ;)
 

Dennis & Kerstin

FD HBK Medlem
Inlägg
586
Kommun
Växjö
HBK-Nr
870
Medlemskap
2021
Sv: Kaos i garaget!!

Hej
Det var en läkare som har svarat på det här med gas som dom så kallat söver en med i husbilar.OM dom ska kunna söva dej så skulle dom behöva en halv tankbil med gas för att du ska sova.Jag vet inte om det är sant men det var läkaren som skrev i Aftonbladet.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.586
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Kaos i garaget!!

Det är inte fel att installera gaslarm, men då skall det vara för att varna för gasolläckage. Om detta larm dessutom varnar för andra gaser så mycket bättre.

Det är betydligt större risk att råka ut för läckande gasol i husbilen än att någon person kommer att spruta in narkotisk gas i bilen.

Läs även; http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/121386
 
F

F.d. 13313

Guest
Sv: Kaos i garaget!!

Ett litet räkneexempel:

Liten Husbil 5m x 2m x 2m = 20 m^3, skall du fylla den med gas i tillräcklig koncentration (eftersom det även läcker lite i en husbil) så får du pumpa in rejäla mängder med gas för att uppnå tillräckligt hög koncentration, om du inte bemödar dig med att täta husbilen med silvertejp. Vi snackar kanske inte en tankbil men gas, men det kommer krävas stora mängder helt klart!

Däremot gasol behövs det inte så mycket om du vill tillverka en rejäl husbilsbomb!! Skaffa ett gasollarm först för din säkerhet, och ett narkoslarm om det gör att du sover bättre.

/Johny
 

Max&Kerstin

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Umeå
HBK-Nr
160
Medlemskap
2024
Sv: Kaos i garaget!!

Hej Ladymimmi!
Angående din fundering om att hålla möbler m m på plats i garaget.
Jag har satt ett par hyllor mot bakväggen och i den övre gjort hål för att fästa gummirep typ bläckfisk.
Genom att skruva vinkelböjda plåtar, som håller hylla och hyllfront i sidoväggarna, får man bättre fäste för dragpåkänninar i bilens längriktning.
Kolla under ämnesområdet "Inredningstips" där finns ett inlägg om "Garageinredning" med några bilder.
Lycka till!
Macke
 
Toppen