• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kanske husbil

F

F.d. 26975

Guest
Går så här efter sommaren och funderar på husbil, men det är ju en djungel med modeller, märken och utrustning. Hoppas någon kan ta sig tid att svara på mina första frågor. Vad är anledningen att man väljer helintegrerad ,halv eller alkov, är det utrymme och rymd eller?. Långbäddar eller tvärbäddar vad ska man tänka om det?. Vilka märken är bättre och vilka är sämre vad gäller kvalite, finns det husbilar som man får "mycket för pengarna".Alko-chassi är bra, men på vilket sätt?. Vinterboendet i husbil, några som är bättre eller sämre, läste här på forummet, det var olika åsikter. Vi är två personer, enstaka tillfällen fyra, som ska husbila och inte vara på någon campingplats, utan vi vill mera fricampa. Vad ska man tänka då på vid val av husbil. Det här är första frågorna som dyker upp, men det blir nog flera. Tack på förhand
 

Mojfen & Karianne

FD HBK Medlem
Inlägg
432
Kommun
Hultsfred
HBK-Nr
573
Medlemskap
2021
Sv: Kanske husbil

Hej

Jag kan försöka svara på några utav dina frågor, men en hel del kan du nog söka mer information om här på forumet. Det är fler som haft samma funderingar.

Helintegrerad: Dyrare, men med bra utsikt. Vindkänslig.
Halvintegrerad: Minst vindkänslig av alternativen, men bilen blir ofta lång om man behöver många sängplatser. Passar kanske bäst för två personer.
Alkov: Två extra sängplatser med bibehållen längd på bilen, mycket vindkänslig.

Långbäddar eller tvärbädd är en smaksak. Det handlar ofta om hur lång bil du kan tänka dig att ha. Längre bil, svårare att manövrera i stadstrafik och parkera. Men förståss, mer utrymme. Sedan är det en fråga om comfort och hur vig man är. I en tvärbädd måste den som ligger innerst kliva över den framför om han går upp först.

När det gäller märken och kvalité, så finns det exempel på dålig kvalité bland alla husbilsmärken. Det går inte att säga något generellt. Man får helt enkelt studera det aktuella exemplaret och leta noga efter fel och brister både på insidan och utsidan.
Tänk på att både billiga och dyra bilar dock använder kylskåp, varmvattenberedare och värmare från samma fabriker. Även chassi och motor är samma på både billiga och dyra modeller ibland.

Frågorna om chassi och vinterbonad, lämnar jag över till någon tekniskt kunnig person som har stor erfarenhet av husbil.

Lycka till.

MVH
Karianne
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.297
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Kanske husbil

Köpte min 1a HB ifjol efter att ha hyrt ett antal gånger sen slutet på 80-talet.
Budgeten är viktig - ger en fingervisning om var du/ni hamnar.
Modellbyten på motor och chassi bör man kanske också känna till.
De flesta HBar har väl Fiat som bas. De gjorde större modellbyten i mitten på 90-talet och ca 2002 och en gång till senare.
Vinterbilar med vattenburen värme är ofta lite dyrare och lite tyngre.
Lastförmåga? Hur mycket får man lasta? Det är viktigt att veta för det kan bli dyrt med överlast. Går inte alltid att lita på säljarna. Väg!
Servicebok berättar en hel del - tex kamremsbyte osv.
Regnumret berättar också en del - kolla på
https://www21.vv.se/fordonsfraga/FragaPaAnnatFordon.aspx
Finns mycket mer att kolla - tat lungt och läs mycket här på forumet och studera Blocket mfl sälställen.
Skriv en lista tillsammans om vad du/ni tycker är viktigt och sen jämka. :)
Lycka till! :)
 
F

F.d. 29876

Guest
Sv: Kanske husbil

Hej,

Vi hade förut en Burstner -04 Mercedes 157 hk och var helt övertygade om att vi alltid skulle hålla oss till Mercedes.

Pga. svårigheten att hitta lämpliga parkeringar inne i städerna tog det inte mer än ett halvår, förrän vi bestämde oss för att skaffa en smidigare bil.
Men att hitta en lämplig som hade en säng som jag kunde sträcka ut mig i var inte lätt.
Inte förrän Fiat 2006 kom med sin nya Ducatomodell, som är 205 cm bred, så löste det problemet sig.

Det kändes svårt att överge Mercedes, men deras nya Sprinter var under 2 m bred och dessutom omöjlig att få med tillräcklig lastförmåga, när vi samtidigt ville ha den stora motorn och automat.

Så det var bara att acceptera Fiat.
Jag måste nu erkänna att jag blev enormt positivt överraskad av den nya bilens vägegenskaper, de är faktiskt överlägsna vår förra Mercedes!

När det gäller enkelsäng eller dubbelsäng så finns det inga husbilar som har så breda sängar som man har hemma. Så om man inte delar täcke även hemma, så tror jag inte att man i längden kommer att trivas med dubbelsäng i husbilen.

Betr. vinterbonad.
Vår förra bil var välisolerad och vår nya inte så bra.
Men den nya har en mycket kraftig dieselvärmare som kompenserar, så kyla klarar vi lätt. Det hänger på hur mycket man skall vintercampa, för det går ju åt mer bränsle.

Mvh Bengt
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Kanske husbil

Varför man väljer helintegrerad....

Alkovbil: Billigare alternativ för en familj med fler än 2 personer. Mycket vindkänslig, Högt uppkliv till alkoven. Alkoven brukar uppskattas av barn då det är lite av en koja. Bra alternativ att börja husbilslivet med.

Halvintegrerad: Nästan uteslutande "pensionärs-bil" då de flesta är gjorda för två men undantag finns.

Helintegrerad: Top of the line. Det är bara att kliva in i en och sätta sig vid ratten så vet man "hur det skall vara". Busskänsla. Mycket rymlig eftersom hytten håller samma bredd och höjd som övriga bodelen.
De flesta har överbädd som går att hissa ner om man fäller förar + passagerarstol vilket ger ett mycket lägra uppkliv till sängen än en alkovbil.

Luftvärme/vattenvärme.

Luftvärme: snabbare uppvärmning och sörjer för god ventilation i bilen.
Fungerar ypperligt i nyare välisolerade bilar även på vintern.

Vattenvärme: långsammare uppvärmning men jämnare värmespridning vid kall väderlek.

Börja med en mindre billigare bil. Känn efter och se vad era behov är. Sen är det bara att leta upp "er drömbil".
Stuvutrymmen och garderober kan man aldrig få för mycket av. Se till att det är "enkelt" att röra sig inne i bilen. Det värsta som finns att behöva flytta saker, skjuta undan bord, för att ta sig runt i bilen.
Man skall kunna leva drägligt och inte stå på varandra även när det regnar i dagarna två.

Det finns lika många tycken och smaker gällande husbilar/planlösningar som det finns husbilsägare. Det är bara ni som bestämmer vad som passar er bäst!
 
F

F.d. 18508

Guest
Sv: Kanske husbil

Har ni aldrig haft husbil tycker jag ni ska hyra några bilar nån helg i taget och prova på.
Finns många som hyr ut,nytt och beg,både stort och smått.
Det har ni igen,vet inte er budget men att köpa fel kan kosta en del om det är nya bilar.
På hösten/vintern är priserna lägre o då kan ni kan sätta husbilen på verkligt prov.
En bra vinterbil är ofta en bra sommarbil.
Vi fricampar mest på vintern i fjällen och vet att det sätter höga krav på kvalite och utrustning,då märker man snabbt vad man kan sakna.
Mvh
 

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2025
Sv: Kanske husbil

Varför man väljer helintegrerad....

Alkovbil: Billigare alternativ för en familj med fler än 2 personer. Mycket vindkänslig, Högt uppkliv till alkoven. Alkoven brukar uppskattas av barn då det är lite av en koja. Bra alternativ att börja husbilslivet med.

Halvintegrerad: Nästan uteslutande "pensionärs-bil" då de flesta är gjorda för två men undantag finns.

Helintegrerad: Top of the line. Det är bara att kliva in i en och sätta sig vid ratten så vet man "hur det skall vara". Busskänsla. Mycket rymlig eftersom hytten håller samma bredd och höjd som övriga bodelen.
De flesta har överbädd som går att hissa ner om man fäller förar + passagerarstol vilket ger ett mycket lägra uppkliv till sängen än en alkovbil.

Luftvärme/vattenvärme.

Luftvärme: snabbare uppvärmning och sörjer för god ventilation i bilen.
Fungerar ypperligt i nyare välisolerade bilar även på vin
Vattenvärme: långsammare uppvärmning men jämnare värmespridning vid kall väderlek.

Börja med en mindre billigare bil. Känn efter och se vad era behov är. Sen är det bara att leta upp "er drömbil".
Stuvutrymmen och garderober kan man aldrig få för mycket av. Se till att det är "enkelt" att röra sig inne i bilen. Det värsta som finns att behöva flytta saker, skjuta undan bord, för att ta sig runt i bilen.
Man skall kunna leva drägligt och inte stå på varandra även när det regnar i dagarna två.

Det finns lika många tycken och smaker gällande husbilar/planlösningar som det finns husbilsägare. Det är bara ni som bestämmer vad som passar er bäst!

Tack så mycket för ditt bidrag till "Länge leve mångfalden -2 "
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Kanske husbil

"Länge leve mångfalden -2"..... Förstod inte riktigt hur jag ska tolka det?

Positivt/negativt?
 

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2025
Sv: Kanske husbil

"Länge leve mångfalden -2"..... Förstod inte riktigt hur jag ska tolka det?

Positivt/negativt?

Läs igenom ditt inlägg en gång till så förstår du säkert hur du ska tolka det! En sak du veta .... Du är just nu en stor glädjekälla i livet bland oss här !! Var glad för det!! Alla kan inte ståta med det betyget !!:):):):)
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Kanske husbil

Vad nöjsamt att jag kan sprida lite glädje i eder boning.

Läste faktiskt igenom mitt inlägg en gång till och kan dessvärre inte finna orsaken till er glädje utan bara mina personliga åsikter och erfarenheter.

Men det kanske är arbetsveckans nit som förblindat mig =)
 

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2025
Sv: Kanske husbil

Vad nöjsamt att jag kan sprida lite glädje i eder boning.

Läste faktiskt igenom mitt inlägg en gång till och kan dessvärre inte finna orsaken till er glädje utan bara mina personliga åsikter och erfarenheter.

Men det kanske är arbetsveckans nit som förblindat mig =)

Hej ! Vi är både helintegrerade och alkovare här och kan nog inte instämma i dina "erfarenheter". Din syn på allt annat som är o-integrerat är nog inte den allmänna uppfattningen. Ordet "Top of the line" är det ingen som vill kännas vid!! Den som vill skaffa sig husbil är nog mer intresserad av hur den aktuella familjesituationen påverkar ett inköp av husbil! Själv har jag sett flera fördelar med de olika alternativen. För mig är det alkov som gäller. Därmed idiotförklarar varken jag eller de övriga här de som valt ett annat alternativ !!
 
Senast ändrad:
J

Jimbo

Guest
Sv: Kanske husbil

Det är väl ingen som idiotförklarat någon här???

Sen att helintegrerat är det som passar oss bäst och är det vi funnit som det bästa efter att ha provat oss runt är ju som jag skriver baserat på våra erfarenheter och personliga värderingar.

Om du läser sista raden i mitt långa inlägg så förklarar det problematiken kring detta med planlösningar/modell. Jag försökte i alla fall vara tydlig där.

Alla tycker vi olika saker och det är väl det som är det fina med att leva i en demokrati.

/J
 

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2025
Sv: Kanske husbil

Det är väl ingen som idiotförklarat någon här???

Sen att helintegrerat är det som passar oss bäst och är det vi funnit som det bästa efter att ha provat oss runt är ju som jag skriver baserat på våra erfarenheter och personliga värderingar.

Om du läser sista raden i mitt långa inlägg så förklarar det problematiken kring detta med planlösningar/modell. Jag försökte i alla fall vara tydlig där.

Alla tycker vi olika saker och det är väl det som är det fina med att leva i en demokrati.

/J

"Det är väl ingen som idiotförklarat någon här???"
Precis !!! Det är ingen som gör det här i alla fall! Så... igen.. läs igenom ditt inlägg vad du skrivit om allt annat än helintegrerat ! Vi här som köpt alkovbilar gör det för att det passar just oss !! Inte för att det är någon form av billigare alternativ eller något annat. Alkovbil är sinnebilden för hur en husbil ska se ut för mej men inte för de som valt ett annat alternativ! Låt både mej och den andra tycka det!! Nybörjaralternativ ?? :):):):) Som sagt var... Vi ses i mångfalden del 2!!!!
 
Senast ändrad:

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2025
Sv: Kanske husbil

Jisses................

Hoppas du har samma kommentar efter "Mångfalden del 2"!! Godnatt önskar vi här !! Eftersom du kanske sover i en helintegrerad bil så kanske det blir dåligt med den varan !! (T.o.m. de som har helintegrerad bil drar lite på munnen här)
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Kanske husbil

Ska jag kommentera eller inte....

Jag väljer den vuxna vägen och låter dina synpunkter gå mig förbi då du inte tycks läsa hela texten i det jag nedtecknat.
 

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2025
Sv: Kanske husbil

Ska jag kommentera eller inte....

Jag väljer den vuxna vägen och låter dina synpunkter gå mig förbi då du inte tycks läsa hela texten i det jag nedtecknat.

Trots att det sitter 11 st som tolkat samma sak och dessutom passerat en aktningsvärd ålder så anser vi alla här (oavsett alkov eller helintegrerat) att du nog får vänta med att sätta etikett på någon. Förhoppningsvis återkommer du med ett svar när du insett vad en vuxen väg innebär och du själv också förstår vad det innebär att skriva åldersrelaterade inlägg !! Sååå.... God natt önskar vi alla här !!!:):):):):):):):):):):)
 

batju

HBK Medlem
Inlägg
149
Kommun
Svedala
HBK-Nr
3611
Medlemskap
2025
Sv: Kanske husbil

Efter 5 stycken helintegrerade husbilar har vi nu i två säsonger kört en alkovbil (en Euramobil A 675) och är nu positivt inriktade till alkovbilar. En stor fördel är att passageraren kan gå rakt in till sin plats, istället som i en helintegrerad: Öppna bodelsdörren, fälla ut trappan, gå in, fälla in trappan, krångla sig fram till passagerstolen(mer eller mindre krångligt på olika modeller)för att sätta sig. Alkovbilen är mer vindkänslig, så de modeller med tvillingmonterade bakhjul är att föredra.
 
Toppen