Kanske en framtida husbil med sladd?

Los Suecos

HBK Redaktör
Inlägg
7.398
Kommun
Vannsätter - Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2021
I mitt sökande efter intressanta artiklar, nyheter eller annat som kan vara av intresse för oss som har husbilen som vårt fritidsnöje, har jag börjat inkludera transportfordon i mina sökningar.

Nej jag tänker inte starta åkeri och lösa Amazons sista steg av leveranskedjan, ”last mile”, som växer explosionsartat i dessa e-handelstider och ett problem i tätorterna för en hållbar framtid.

Tror nämligen att framtidens eldrivna husbilar kommer som en vidareutveckling från framtida eldrivna transportfordon. Rätt eller fel får framtiden utvisa.

Hittat ett par artiklar om Fords E-Transit, som nu klarar 35 mils eldrift och kommer att finnas på marknaden redan 2022. Det finns finansiella muskler för vidareutveckling. bilen är en del av Fords globala satsning på elektrifiering på 11,5 miljarder amerikanska dollar, motsvarande över 100 miljarder kronor, till 2022.



Tommy
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
342
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2021
Visst är det spännande med den nya tekniken.
Jag kör en elbil i jobbet. Den har ett 40kWh batteri. Ca: 27mils körning.
Räckvidden varierar ganska beroende hur man kör. Med blyfot kommer man inte långt.
Jag har dock märkt att räckvidden ökar i stadstrafik, gasa, bromsa ( återladdar) och lågt luftmotstånd. På landsväg tycker jag att räckvidden minskar, högt luftmotstånd.

Om husbilar ska vara eldrivna kanske man ska titta extra mycket på luftmotståndet.
Där finns räckvidd att tjäna.
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
287
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2020
Minns en analys av Toyota ”uggly” dvs Prius. Det var ju en av dom första hybriderna.
Den bilen fanns ju inte med bara ”vanlig” motor (ICE), så det fanns inget att jämföra med.
Den analysen som gjordes visade att hade den haft en ”vanlig motor” hade förbrukningen enligt dåtidens homologiserade blivit ungefär samma. Att den var snål berodde på en hård optimering mot förbrukning, dvs lågt luft motstånd, smala hjul/däck, inte godkänd för dragkrok & begränsad toppfart. Allt sammantaget för att hålla nere vikten också.
Det finns givetvis energi att spara på att återvinna bromsenergi, men med en hård optimering mot förbrukning så blir utgångsläget en så låg förbrukning att en besparing på kanske 10% ter sig som avrundningsfel. Är däremot utgångsläget en hög förbrukning så tre sig ju helt plötsligt 10-15% som en besparing värt något. Alltså skulle mildhybrid teknisk kunna vara motiverad i en husbil som är tung och kan dra bra nytta av detta. OBS då pratar vi ingen laddning från EL nätet.
Mildhybrid kräver heller inget stort batteri som väger.
Om en ”vanlig” Ford Transit som klarar 35mil skulle utgöra grunden för en husbil så kan man nog räkna med 20-30 högre förbrukning pga vikt och CDxA. 67kWh batteri väger säkert minst 400kg troligen mer. EL motor och övrig kringutrustning för drift och laddning väger i samma storleksordning som en vanlig drivlina. Så laddbar husbil tar nig ca 500kg av tillgänglig totalvikt, så det lär knappast gå att bygga något med en vettig lastvikt inom ramen för 3,5ton.
Miljöbelastningen för tillverkning av ett så stort batteri lär kräva en körsträcka på ca 12.000 mil innan miljöbelastning är mindre än för en motsvarande husbil med dieselmotor.
Själv har jag lite svårt att se att detta är rimligt i en husbil...
Dock borde mildhybrid vara en given teknik för att spara bränsle. Sätter man den kombinerade motor/generatorn på bakaxeln så får man ju dessutom en fattigmans fyrhjulsdrift att ta sig av en lerig gräsmatta T.ex.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
342
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2021
Minns en analys av Toyota ”uggly” dvs Prius. Det var ju en av dom första hybriderna.
Den bilen fanns ju inte med bara ”vanlig” motor (ICE), så det fanns inget att jämföra med.
Den analysen som gjordes visade att hade den haft en ”vanlig motor” hade förbrukningen enligt dåtidens homologiserade blivit ungefär samma. Att den var snål berodde på en hård optimering mot förbrukning, dvs lågt luft motstånd, smala hjul/däck, inte godkänd för dragkrok & begränsad toppfart. Allt sammantaget för att hålla nere vikten också.
Det finns givetvis energi att spara på att återvinna bromsenergi, men med en hård optimering mot förbrukning så blir utgångsläget en så låg förbrukning att en besparing på kanske 10% ter sig som avrundningsfel. Är däremot utgångsläget en hög förbrukning så tre sig ju helt plötsligt 10-15% som en besparing värt något. Alltså skulle mildhybrid teknisk kunna vara motiverad i en husbil som är tung och kan dra bra nytta av detta. OBS då pratar vi ingen laddning från EL nätet.
Mildhybrid kräver heller inget stort batteri som väger.
Om en ”vanlig” Ford Transit som klarar 35mil skulle utgöra grunden för en husbil så kan man nog räkna med 20-30 högre förbrukning pga vikt och CDxA. 67kWh batteri väger säkert minst 400kg troligen mer. EL motor och övrig kringutrustning för drift och laddning väger i samma storleksordning som en vanlig drivlina. Så laddbar husbil tar nig ca 500kg av tillgänglig totalvikt, så det lär knappast gå att bygga något med en vettig lastvikt inom ramen för 3,5ton.
Miljöbelastningen för tillverkning av ett så stort batteri lär kräva en körsträcka på ca 12.000 mil innan miljöbelastning är mindre än för en motsvarande husbil med dieselmotor.
Själv har jag lite svårt att se att detta är rimligt i en husbil...
Dock borde mildhybrid vara en given teknik för att spara bränsle. Sätter man den kombinerade motor/generatorn på bakaxeln så får man ju dessutom en fattigmans fyrhjulsdrift att ta sig av en lerig gräsm
Minns en analys av Toyota ”uggly” dvs Prius. Det var ju en av dom första hybriderna.
Den bilen fanns ju inte med bara ”vanlig” motor (ICE), så det fanns inget att jämföra med.
Den analysen som gjordes visade att hade den haft en ”vanlig motor” hade förbrukningen enligt dåtidens homologiserade blivit ungefär samma. Att den var snål berodde på en hård optimering mot förbrukning, dvs lågt luft motstånd, smala hjul/däck, inte godkänd för dragkrok & begränsad toppfart. Allt sammantaget för att hålla nere vikten också.
Det finns givetvis energi att spara på att återvinna bromsenergi, men med en hård optimering mot förbrukning så blir utgångsläget en så låg förbrukning att en besparing på kanske 10% ter sig som avrundningsfel. Är däremot utgångsläget en hög förbrukning så tre sig ju helt plötsligt 10-15% som en besparing värt något. Alltså skulle mildhybrid teknisk kunna vara motiverad i en husbil som är tung och kan dra bra nytta av detta. OBS då pratar vi ingen laddning från EL nätet.
Mildhybrid kräver heller inget stort batteri som väger.
Om en ”vanlig” Ford Transit som klarar 35mil skulle utgöra grunden för en husbil så kan man nog räkna med 20-30 högre förbrukning pga vikt och CDxA. 67kWh batteri väger säkert minst 400kg troligen mer. EL motor och övrig kringutrustning för drift och laddning väger i samma storleksordning som en vanlig drivlina. Så laddbar husbil tar nig ca 500kg av tillgänglig totalvikt, så det lär knappast gå att bygga något med en vettig lastvikt inom ramen för 3,5ton.
Miljöbelastningen för tillverkning av ett så stort batteri lär kräva en körsträcka på ca 12.000 mil innan miljöbelastning är mindre än för en motsvarande husbil med dieselmotor.
Själv har jag lite svårt att se att detta är rimligt i en husbil...
Dock borde mildhybrid vara en given teknik för att spara bränsle. Sätter man den kombinerade motor/generatorn på bakaxeln så får man ju dessutom en fattigmans fyrhjulsdrift att ta sig av en lerig gräsmatta T.ex.
Jag tror att det finns eller ha funnits såna elhybrider som stadsbussar i Stockholm.
Sopbilar har jag sett som är elhybrider.
Jag håller med dig att batteribanken skulle vara bli väldigt stor, tung och dyr.
I en elhybrid husbil skulle batteribanken även kunna användas som bodelsbatteri.
Då har man många Wh. Nackdelen är om batterierna havererar. Då blir det dyrt.
 

Knut

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
18.646
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Mine tanker rundt fremtidige el husbiler snur en del på det hele. Dagens elbiler er i hovedsak et rammegulv med batteri innebygget og drivverk i den ene enden og styring i den andre med eller uten eldrift foran. Det som Tesla skisserte på Batery Day var at selve batteripakken kunne bli den bærende delen av golvet - med redusert pris og øket kapasitet i forhold til dagens løsning. Et lengre slik batteri enn hva en har i p-bilene ville gi en platform å bygge på. Vekten på et slik chassi blir ikke veldig mye større enn for en tradisjonell stigeramme og drivverk slik vi har i mange husbiler i dag. VW tenker noe i denne retning med ID serien, selv om de ikke har gått videre fra rammegovetmed batterier - noe som startet med Tesla Roadster 1.

Helt realistisk så vil VW sin nye hippibuss ID.Buzz bli den første brukbare el plåtis. It’s official: The VW Bus is back, and it’s electric
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
3.594
Kommun
Finspång
HBK-Nr
11273
Medlemskap
2021
Ja drömmen är väl att kunna köra 35 mil parkera över natten och ha full laddning på morgonen. Jag tror att vi är långt från det nu om ingen privat bygger en sån bil men är nog svårt/omöjligt att få en sån bil att bli billigare än en dieseldriven.
Vi är inte där än och om inte batteritekniken blir radikalt bättre och billigare likaså laddmöjligheterna.
Sen i AB sverige kan man vara helt säker på att det kommer en mätare som registrerar hur lång man åkt och så får man ett inbetalningskort, har hänt förut eftersom dieseln var för billig så var det en räknare. har en som sitter i navet på höger fram på husbilen. bilprovarna blev nästan lyriska när de såg den första gången.
Idag är det enklare att beskatta elfordon. bara att läsa av allt via wifi eller bluetooth
 

Knut

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
18.646
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Også Tesla har nå pris pr kWh for de som ikke har den gamle gratis avtalen, men vesentlig lavere enn Ionity. Skal en se det positive i dette så vil de fleste i utgangspunkt lade hjemme - samtidig blir det mer rom for konkurrenter til Ionity på markedet. Det er allerede på det norske markedet flere som kjemper om kundene, enn så lenge har de frie operatørene lagt seg prismessig like under Ionity. Tesla sin pris pr. kWh er fortsatt litt over effekttariffen de må betale til elbolagene.

Skulle tro at neste generasjon ladestasjoner vil ha store batteribuffer og kjøpe kraft på gunstigste tid av døgnet.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
3.594
Kommun
Finspång
HBK-Nr
11273
Medlemskap
2021
Men Knut om man räknar på det med buffertbatterier hur länge räcker dom? och vad kostar dom? jag menar verkliga kostnader inte de som de har för att locka in folk som inget fattar att köpa på sej både bil och avtal.
Finns det egentligen någon som räknat på de totala kostnaderna för samhället nu när man har datorer och data från allt borde man ju göra något nytt planerat och funkionellt. Inte bara låta marknadskrafterna styra blint. Jag vet att det finns starka krafter från bilindudstrin och politiker och allsjöns folk utan någon som helst kunskap att uttala sej positivt om elbilar.
När bilen uppfanns var det ingen som tänkte på vad det skulle bli av det och det har vis verkligen sett, kanske kan denna gång förnuftiga krafter göra något bra. Jo jag har en lösning men det kommer jag inte dela av mej.
 

Knut

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
18.646
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Med hva vi vet i dag om batterikjemi og vedlikehold så er levetiden for store batteripakker gjerne satt i 15 til 30 år, med et veldig lite utbytte av celler og moduler. De kommersielle operatører i dette markedet benytter avskrivning over 10 år (slipper unna en masse skatt i disse 10 år). Og med store da mener jeg grid scale. Tar en det nå 3 år gamle batteriet i Hornsdale South Australia så hadde de satt 7 års avskrivning, men overskuddet fra driften over de første 2 år var en del større enn anskaffelsesprisen, så nå har de doblet størrelsen.

Som buffer på en ladestasjon så må en se på det på samme måte som tankene på en bensin og diesel stasjon. Men selve utplasseringen er en eller flere konteinere, disse kan og benyttes til stabilisering av elnettet lokalt ved å kjøpe kraft når det er billig og selge når det er dyrt - det er dette Hornsdale har tjent sine penger på. Kraften som selges til bilene blir bare en del av dette regnestykket, selv om den har prioritet hos en ladestasjon.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
3.594
Kommun
Finspång
HBK-Nr
11273
Medlemskap
2021
Nu pratar du om många kiowatt man undrar ju hur många kilowatt man kan spara?
När jag för många år sedan undervisade innan elbilar och batteri då sa jag att elen måste produceras i samma ögonblick som man sätter i en kontakt och förbrukar den.
Det endaste förvaring som jag ser det är vattenmagasinen i Norge och Sverige.
Kan man verkligen spara energi nog att göra något verkligt med den över tid?
Nu menar jag inte en elkamin utan verklig kraft under lång tid.
Har ju svårt att tro att el ska kunna omvandlas till kemisk energi och tilbaka utan stora förluster och i en mängd som verkligen kan göra skillnad .
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
3.594
Kommun
Finspång
HBK-Nr
11273
Medlemskap
2021
En annan sak elnätsystemet är ju uppbyggt på 480 volt trefas växelström men elbilar behöver ju ladda batterier med likström där har vi förluster och ska man lagra energi som inte ska användas som växelström i våra uttag då måste det vara till förbrukare som inte använder likström. När jag var väldigt ung hade vi en radio som kunde gå på allström altså både lik och växelström eftersom vi hade likström i huset. Jo jag vet att laddarna har inbyggda likriktare.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
630
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2022
En annan sak elnätsystemet är ju uppbyggt på 480 volt trefas växelström men elbilar behöver ju ladda batterier med likström där har vi förluster och ska man lagra energi som inte ska användas som växelström i våra uttag då måste det vara till förbrukare som inte använder likström. När jag var väldigt ung hade vi en radio som kunde gå på allström altså både lik och växelström eftersom vi hade likström i huset. Jo jag vet att laddarna har inbyggda likriktare.
Jo, lik- eller växelström är en inte helt ointressant fråga, tänk bara på vilken enorm förbättring det blev när man gick från likströmsgenerator till växelströmsgenerator i bilarna. Mindre, lättare, slitstarkare, effektivare på låga varv...
Skämt åsido, det är inte särskilt stora effektförluster vid omvandlingen när man använder modern kraftelektronik.
 

Knut

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
18.646
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Konvertering mellom AC og DC er begge i nærheten av 90% effektive eller bedre. Om vi tar et i dag typisk nettbatteri så er de fleste konfigurert for 1 til 2 timer maksimalt belastet. Et 100 kW system med 200 kWh batteri er det flere av rundt i verden, det bygges batterifarmer i 500 kW og opp til 1 GW i dag - de mest ekstreme har batterikapaitet på flere GWh. For en ladestasjon er en av de mindre men med noen hundre kWh og batteri spenning som passer til DC hurtigladning for elbiler mest aktuell. Lading fra 0 til over 80% på under en halv time er nesten ikke mulig på annen måte.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.252
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2020
Hur mycket kan man egentligen lita på uppgivna körsträckor med en el-bil. En bekant köpte i våras en Tesla med uppgiven körsträcka på 50 mil. Den måste hela tiden laddas efter 30-40 mil och han börjar nu att oroa sig för om det blir en kall vinter då körsträckan sjunker ytterligare.

El drivna husbilar tror jag inte alls på, dels på de korta körsträckorna samt att man skulle få hålla sig till vägar med laddställen och hur kul skulle det vara att hela tiden tillbringa sina övernattningar på en laddstation.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
630
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2022
El drivna husbilar tror jag inte alls på, dels på de korta körsträckorna samt att man skulle få hålla sig till vägar med laddställen och hur kul skulle det vara att hela tiden tillbringa sina övernattningar på en laddstation.
Du menar en ställplats med elstolpe? Har hänt att jag valt det alternativet... :D
 
Toppen