• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kanske en dum fråga.

F

F.d. 53009

Guest
Sv: Kanske en dum fråga.

Följande är hämtat ur Wikipedia:

"Det finns ett EU-direktiv, nr 80/181/EEC, "måttenhetsdirektivet"[1], som anger vilka måttenheter som får användas i EU. Svensk mil är inte en av dem. I slutet av 2009 blir direktivet fullt giltigt, och det skulle då bli olagligt att använda mil i officiella sammanhang och i samband med reklam, försäljning mm."

Det finns mycket mera att läsa om Mil och Milstenar på dessa länkar:

Mil - Wikipedia
Milsten - Wikipedia

Birger

F

F.d. 4927

Guest

Namnet "mil" kommer från att de olika ansvariga vägbyggande ingenjörerna på det som
så småningom kom att kallas för Vägverket tog för vana att resa "vägstenar" på lämliga
avstånd. Från början var det c:a 2,5 km som tidigt fick "smeknamnet" fjärdingsväg.

Sedemera ökades avståndet till 10 km under 18-hundratalet av en vägingenjör vid namn
Martin I. Ljungström (?) som satte upp "egna vägstenar" i gjutjärn med sina initialer MIL.

Därav skapades begreppet - MIL - som just 10 km. :wideeyed:
Njaa,jag skrev till en dansk kompis och undrade om begreppet mil existerade där. Det visade sig att de haft begreppet mil på 1800-talet, ofta stavat MIIL, alltså med två I. Det där fick en ju att undra och min kompis forskade vidare. Enligt bifogade källa ska drottning Kristina ha infört begreppet mil för 12000 alnar = 10688 meter. Senare har dock en mil blivit 10000 m. Se http://www.vejhistorie.dk/pdf/HIS-3553.pdf

Lasse

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 15591

Guest

En mil mäts i km övriga meter är ovidkommande för ett fordon.

Toppen