• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kan vi leva utan teknik

• Startad av Deleted member 11118
  • Startdatum
F

F.d. 52909

Guest
Sv: Kan vi leva utan teknik

Finns ju som sagt nördar o nördar..svårigheten är väl att få detta graderat...vem är nörd eller inte i detta tidevarv med all ny tekniskt apparetur som utvecklas varje dag.

Är nog inte en stor nörd själv med all teknik, men försöker gärna lära mig med det som jag är intreserad utav, kartprogram o ställplatser.

Tror nog tyvärr att vissa av de som kan mycket om all teknik har en viss underlåtande eller brist på förståelse att inte alla har den inblick eller kunskap som de själva har.

Vill bara hälsa...försök att göra som jag, ta till dig det du kan i din egen takt, låt det ta sin tid o låt nördarna hålla på för de lär ändå aldrig förstå att vi andra inte hänger med

F

F.d. 52909

Guest

jodå..tror nog all försöker sitt bästa....men kan nog gå lite fort ibland för de flesta

Mangan1

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2025

Men är inte Vårt Egna nyttjande det bästa nog?
Går jag barfota och är nöjd med det, vad är problemet?

Är jag intresserad av teknik, gör det bästa med detta för mig, vad är problemet?

Är jag en "tekniknörd" som är spjutspets gällande de mesta... Kanon, dela med Er. Vad är problemet?

Låt Alla göra det som passar vad & en in gällande forum/Husbilar utan att känna vare-sig underskattad el. överskattad!

>Tolkningar av text är personlig... Så kommer det vara & förbli.
Men i en fråga som trådskaparen, "kan vi leva utan teknik"? Skapas det utrymme för varianser i våra tolkningar & svar!

Så är det på ett forum... Trådar är levande! Men bättre det än döende...

Fram för frispråkighet och diskussioner, kontra missförstånd och snarstucken-het.

Återigen... Kan vi leva utan teknik?
En fråga som är riktigt bred, kanske inte ens frågeställaren tänkt till om vidden???

Om vi inte nyttjade teknik, hur skulle vi tex. nyttja detta Forum?
Vem vill inte i vår förhoppningsvis mobila tillvaro surfa in här & kolla läget?

Men visst kan jag ski... på ett ute dass, jag växte upp på en bonnagård i Småland!
Dock fn... Så skönt att kunna spola!

I mitt fall... Tacka vet jag att Leva Med Teknik! ;)

Ha en bra helg, vecka/Vår!
Mvh. Magnus

F

F.d. 10432

Guest

Som husbilsägare är vi alla beroende av teknik. Vad är en husbil om inte teknik? Efter att ha ögnat igenom delar av de instruktionsböcker som följde med en ny husbil gick ögonen i kors av all teknik jag borde förstå mig på.

Som pensionär har jag inte semester utan disponerar all tid själv. Att kunna tillbringa 6 vinterveckor på Filippinerna, som vi snart gjort, förutsatte att vi via internet kunde betala våra räkningar. Det fungerade utmärkt. Under hela resan, med undantag för ett hotell, har jag kunnat följa och delta i diskussionerna på bl.a. HBKs forum, hålla kontakt med släkt och vänner via hemsida, mail, Skype, och för gamla mamma utan internet, via den fantastiska appen Riktiga vykort, planera vår kommande Italienresa och mycket annat. Vid sidan av det har jag hunnit med att uppleva ett fantastiskt nytt land, träffat massa människor, tillbringat ett antal timmar med att utforska undervattensvärlden utanför några öar mm.

För mig, som inte har något stressande jobb, är tekniken en möjliggörare. Jag kan nästan leva mitt vanliga liv var som helst och samtidigt uppleva nya miljöer, nya människor och ny mat. Det är nästan bara när tekniken strular som stressnivån kan stiga, men då frågar jag mig alltid, hur nödvändigt är det att allt fungerar nu? Oftast är nog svaret att det jag inte kan göra just nu fungerar om en stund. Och annars får det kanske vänta ett tag till.

Björn

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Finns ju som sagt nördar o nördar..svårigheten är väl att få detta graderat...vem är nörd eller inte i detta tidevarv med all ny tekniskt apparetur som utvecklas varje dag.

Är nog inte en stor nörd själv med all teknik, men försöker gärna lära mig med det som jag är intreserad utav, kartprogram o ställplatser.

Tror nog tyvärr att vissa av de som kan mycket om all teknik har en viss underlåtande eller brist på förståelse att inte alla har den inblick eller kunskap som de själva har.

Vill bara hälsa...försök att göra som jag, ta till dig det du kan i din egen takt, låt det ta sin tid o låt nördarna hålla på för de lär ändå aldrig förstå att vi andra inte hänger med

Rollerteam.., jag skulle vilja kika i dina fiskelådor..., jag skulle vilja kolla på dina spön..., jag skulle vilja veta vilka rullar du har..., vilka linor..., hur du kombinerar dem..., hur du gör dina flugor..., vilka färger o vikter du använder..., osv! Snacka om nörd! Fullständigt obegripligt för en oinvigd! :)
:-/<rister

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Det största nöjet med teknik, framför allt ny teknik, är att hitta den, skaffa den och förstå den.

Själva användandet blir ofta lite sekundärt om alls överhuvudtaget...
Sällan har man ju så mycket nytta av tekniken som man först, medvetet eller omedvetet, ville tro när man skaffade den.

Man är liksom aldrig nöjd och vill alltid ha något bättre, eller så är resan helt enkelt mycket roligare än målet.:D

D

Deleted member 11118

Guest

Stollen,

nä inte ens jag hade tänkt vidden av vad detta skulle bli.

Ibland måste man göra rubriken lite överdriven för att få reaktioner. Det är sedan inte alltid rubriken och min tanke blir samma hos andra eftersom vi tolkar ord olika.

Jag tycker det är skönt att slippa en del teknik när jag är ute med husbilen och bara flytter omkring och ta dagen som den kommer. Jag är inte den som köper en ny mobil. Den jag har är 5 år gammal men fyller mitt behov, ringa skicka sms ibland.

Självklart inser jag att teknik av alla olika slag tillhör framtiden men som tur är kan vi ännu själv bestämma vilken teknik vi vill ha i våra liv. Man kan nog säga att det absolut inte var bättre för.

Kul att så många tar sig tid och delar med sig av vad de tycker

:wub:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Jag är inte den som köper en ny mobil. Den jag har är 5 år gammal men fyller mitt behov, ringa skicka sms ibland.

Tänk vad pengar du kunde spara om du köpte ny smart telefon!

• Gratis samtal (Viber, Skype, Fring)
  • Gratis sms (d:eek:)
  • Avsluta dataabonnemanget hemma (Internetdelning med mobilen)
  • Billigare tidningsabonnemang (Etidning)
  • m.m.

D

Deleted member 11118

Guest

Knarrevik, jag tackar för alla tipsen. Någon gång kanske jag måste köpa nytt och då får jag scanna marknaden. Mitt behov av mobil är inte stort men är bra att ha. Ringer kanske 5 samtal i månaden

Internet hemma ingår i den kabel som går in i huset med alla TV-kanaler så där kan jag inte göra mycket.

Sen nämner du en massa saker som för mej är okända. Men jag skall googla på dem så snart vet jag

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

E-tidningen är papperstidningen på nätet.
Du kan läsa dagens e-tidning, eller tidigare nummer, i ett arkiv på ett enkelt och smidigt sätt, förslagsvis på en iPad.

bohus-754752.jpg

Bohusläningen

gp-756238.jpg

Göteborgsposten

MaBi

HBK Valberedning
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
6550
Medlemskap
2025

Hej! Vilket underbart inlägg, håller fullständigt med, behöver vi verkligen all denna teknik?

icon14.gif

Mvh Birgittha i Euran!

Toppen