• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kan vi leva utan teknik

• Startad av Deleted member 11118
  • Startdatum
D

Deleted member 11118

Guest
Först måste jag berätta att jag inte har något emot teknik. Men ibland låter vi kanske tekniken ta befälet. Kan man köra husbil utan GPS, ja det kan man finns kartor och man kunde det innan GPS fanns

Mobil eller vad vi nu skall kalla leksaken vi har där vi kan göra allt. Den klarade vi oss utan innan den fanns. Fast kan va bra att ringa hem då och då under färden

Internet kan jag klarar mej utan på semestern, jag vill ha semester och inte vara beroende av behöva logga in hela tiden.

TV har jag till att se en film som jag har med då vädret är av det regniga slaget.

Tekniken är härlig och underlättar säkert mycket, men när jag har semester vill jag vara utan stressen och bara koppla av med att läsa, äta och dricka gott och känna men fri som en fågel.

Fast datorn klarar jag mej inte utan då jag skriver artiklar under resan.

husbilar

FD HBK Medlem
Kommun
Vingåker
HBK-Nr
5348
Medlemskap
2021
Sv: Kan vi leva utan teknik

Vi ser inte på TV i husbilen.
Vi använder oss av kartböcker i första hand och har de senaste åren en GPS som kompliment.
Mobiltelefonen används endast några gånger för att skicka SMS.
Vi har ingen dator med oss.

STANTON

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025

Vi har ingen tv men vi har en 17" laptopp med den så kollar vi väder och nyheter samt tittar på en film när det är dåligt väder.
Gpsen använder vi när vi ska in i städer eller hitta en ställplats.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Tekniken är härlig och underlättar säkert mycket, men när jag har semester vill jag vara utan stressen och bara koppla av med att läsa, äta och dricka gott och känna men fri som en fågel.

Först skriver du att tekniken underlättar och sedan att den orsakar stress. Jag använder min iPad för att göra husbilslivet enklare och mindre stressfyllt. En enda apparat till flera användningsområden, tex till att läsa tidningar och böcker.

D

Deleted member 11118

Guest

Klart tekniken underlättar om man nu vill använda den, men jag vill gärna vara utan den på semestern och vara så lite beroende av teknik som möjligt.

Men jag inser ju att i städer är GPS ett utmärkt verktyg.

Böcker vill jag hålla i handen och inte läsa från en läsplatta.

J

Jimbo

Guest

Hi hi hi, jag berörde detta lite i en tråd om back-kamera. Då tog det fart bakom tangentborden =)

Andemeningen jag då ville framföra var att man måste ibland tänka efter.....förlita sig blint på teknik kan vara ödesdigert...
Det är ju de facto människan bakom ratten som manövrerar bilen.

Varför gör en pilot en checkrunda runt planet innan start......varför har han checklistor? Han har ju en hel hop med datorer som både flyger planet och säger till när något fallerar.......även talar om när det gick åt hel..te också...

Sen att tekniken är ett bra komplement och i mångt och mycket hjälper oss, så är det. Det gäller bara att inte bli för bekväm och ofokuserad och glömma bort "verkligheten" vi tar in med våra sinnen.

Ragge 358

FD HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021

Visst klarar man sig utan tekniken ingen tv med oss, åka ut med husbilen för att kolla tv,n, nä då åker kortleken fram, datorn inte det heller, gps ibland tittar fortfarande i kartboken. Men däremot kamerautrustningen följer med./susanne

noynoy

HBK Medlem
Kommun
Nacka
HBK-Nr
6739
Medlemskap
2024

När man åker hemifrån och inser att man glömt mobilen. Så infinner sig ett lugn, ingen kan störa en...

F

F.d. 25279

Guest

Hej

Glöm inte att en gång i tiden var även boktryckarkonsten en ny teknik.
Den som då läste för mycket kunde ju bli konstig i huvudet.:twitcy:

/Lj

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Hej
Glöm inte att en gång i tiden var även boktryckarkonsten en ny teknik.
Den som då läste för mycket kunde ju bli konstig i huvudet.:twitcy:
/Lj

Och den fasta telefonen! Man trodde i början att det skulle räcka med en enda telefon i en medelstor svensk stad.

F

F.d. 25279

Guest

Minns även semestrarnas efterlysningar i radion kl12.
Fick lyssna och kolla så ingen försökte få fatt i en.
Dom stackarna som fick höra sitt namn där fick nog en rejäl adrenalinkick.

/Lj

F

F.d. 55451

Guest

Syftet är förmodligen den största och vi nog alla njuta av resultatet.
Men när teorin / tekniska fantasin ta över som det viktigaste målet - så loggar jag av.
Är verkligheten inte den största vikt i en husbil förening ?
Eller är det bara fantasin kring husbil och att äga hemliga utformning.:rolleyes:
Ibland jag är ganska trött på all teori pråter. :mad:- förlåt.

KawaMal

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2025

Det är bra att folk har mycket teknik -men inte elaggregat- i sina bilar, för då ställer de sig på platser där det finns elanslutning. Och ger plats i naturen för oss andra ;)

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Först och främst gör tekniken mig mindre bunden. Jag kan vara hemifrån och t o m på husbilstur, när jag har jour. Jag kan också alltid nås när det händer saker inom mitt ansvarsområde. Jag kan uträtta samma saker från husbilen idag som jag bara för några år sedan var helt bunden till bostaden, eller till arbetsplatsen, för att kunna göra.

Sedan är tekniken också stöd och underhållning för oss privat. Dubbla GPS:er, iPad och iPhone, 2 bärbara datorer, ständigt uppkopplad med div utrustning, mm. Är definitivt inte nödvändigt men förbaskat kul! :oops:

Däremot har jag alltid bra kartor med mig. Jag gillar papperskartor skarpt. Köper ständigt nya. Min fru gillar att alltid vara uppdaterad på papperskartan när vi kör.

/Krister

Mangan1

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2025

440W Solceller... 2000W Inverter, 380A batteribank.
Allt eldrivet, t.o.m. tandborsten... Står på camping den natt då kläder behöver tvättas...
Funderar även på att köpa en 230v tvättmaskin, stör den mitt i natten tro?
Pass upp i skogen, 1000W Tv/Stereo, elgitarr inkl. förstärkare & ljus är Alltid med! :twitcy:
Om jag kan leva utan teknik? Absolut!
Liksom grottmänniskorna kunde leva utan sandaler... Men det underlättar! :)
Ps. Jag har köpt husbil för att kunna ta hemmet med mig, inte för att fly det. (med glimten i ögat) Ds. ;)

Det är bra att folk har mycket teknik -men inte elaggregat- i sina bilar, för då ställer de sig på platser där det finns elanslutning. Och ger plats i naturen för oss andra ;)

F

F.d. 29925

Guest

Inte nog med alla prylar man mer eller mindre är beroende av att ha med i bilen, men en av de tekniska förutsättningarna är ju själva bilen.:twitcy:

(tur man har några teknikbefriade hästar i stallet ifall bränslepriserna skjuter i höjden ytterligare)

F

F.d. 3297

Guest

Vänligen notera att människan har alltid omgett sig med mer eller mindre teknik!

Världens näst äldsta vapen, en sten i handen, har med Cro Magnon-människans
insikt utvecklat till en skarp egg och monterats på ett träskaft för att få bättre
"anslag och effekt".
För de som undrar vad som är världens äldsta vapen så är det den knunta handen.
Kanske dax att fundera över världens ut-/in-veckling? :rolleyes:

Håkan o Britt

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2025

Först skriver du att tekniken underlättar och sedan att den orsakar stress. Jag använder min iPad för att göra husbilslivet enklare och mindre stressfyllt. En enda apparat till flera användningsområden, tex till att läsa tidningar och böcker.
knarrevik du har helt rätt ,,jag måste skaffa mig en ipad, du har talat varmt om denna i flera inlägg, jag har skaffat en android telefon Ericsson, bara denna har man en stor frihet med . så det är kul med utveckling, bara man hinner med ,, mvh håkan

Eila & Pentti

HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
4285
Medlemskap
2026

knarrevik du har helt rätt ,,jag måste skaffa mig en ipad, du har talat varmt om denna i flera inlägg, jag har skaffat en android telefon Ericsson, bara denna har man en stor frihet med . så det är kul med utveckling, bara man hinner med ,, mvh håkan

Kan det intevara "bunden frihet"?

Det är inte länge sedan vi fick gå till TV;n för att byta kanal samt att justera volymen också...
Frihet med teknik finns inte!

Håkan o Britt

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2025

Kan det intevara "bunden frihet"?

Det är inte länge sedan vi fick gå till TV;n för att byta kanal samt att justera volymen också...
Frihet med teknik finns inte!
jag kan ha fel ,men det är aldrig fel med utveckling i rätt led,, nu går man med stavar i stället, som man kan ha ett telefon fäste på, eller en mugghållare så utvecklingen går framåt , eller hur,, mvh håkan

Senast ändrad:
Toppen