viggoboy
HBK Medlem
ag har skrivit till ALLA 290 kommuner i Sverige. Drygt 100 svarade.
Här kan ni läsa frågan och svaren.
P-bot i Malmö
P-bot i Malmö
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
ag har skrivit till ALLA 290 kommuner i Sverige. Drygt 100 svarade.
P-bot i Malmö
Hur ska kontrollanten veta att man sover? Han har ingen befogenhet att ta sig in & kolla. Om han tittar in genom ett fönster & ser någon ligga där inne så kan han ju inte veta om personen bara sträckt ut sig & vilar. För övrigt tror jag inte att man i någon kommunan stadga kan förbjuda någon att sova i sin bil om man har parkerat enl. regelboken & löst p-biljett. Ett fordon är att betrakta som någons hem & där gör man som man vill. Alla kränkningar av detta är att betrakta som hemfridsbrott & således straffbart.
Hej!
Nybörjare här som snart får hem en Burstner Argos
Sitter och funderar på det där med parkering och inser att vi antagligen kommer att vara olagliga när vi parkerar vår Argos på kommunernas mark. Bilen är ca 8,8 meter lång och ca 2,3 meter bred och så stora är ju inte parkeringsrutorna i någon stad vad jag vet. Enligt SKL får man inte stå utanför rutan (jag trodde i min enfald att man kunde köpa två biljetter om man "dubbelparkerade"). Såhär står det på deras hemsida:
Parkera utanför uppställningsplats
Ett fordon får inte parkeras så att det står med något hjul utanför en uppställningsplats eller annan markering som anger var parkering får ske. Detta är en generell regel som finns i 3 kap 49 § trafikförordningen (1998:1276).
Regeln gäller oavsett om det är ett enskilt fordons hjul (till exempel husbil) som står utanför markeringen eller om det är ett husvagnsekipage (fordonståg).
Vi hade inte tänkt att åka in i städer med vår stora husbil, men handla behöver man ju och ibland kan det ju också vara trevligt med lite stadsliv på semestern, titta på bio, fika etc.
Hur gör ni andra med stora husbilar när ni parkerar på kommunens mark? Ska man ta hänsyn till SKL:s regler eller chansar man? Isåfall gäller ju samma sak om man har släpvagn och dubbelparkerar (vilket vi ofta gör)?
Tack på förhand!
/Dartanjang
Varför övernatta i sitt campingfordon på centrala platser.
Tommy R
Vi ocksåVa?... Det gör vi ofta när vi hälsar på vänner, besöker restauranger mm. Det är ju halva grejen med husbil!
Va?... Det gör vi ofta när vi hälsar på vänner, besöker restauranger mm. Det är ju halva grejen med husbil!
Så du menar att vi pensionärer skulle vara oaktsamma om andras bilar.Behöver inte finansieras av någon pappa för att man ska vara rädd om sin fina bil.
Jag dubbellparkerar alltid ena bilen för att slippa märken efter oaktsamma pensionärer.
Behöver inte finansieras av någon pappa för att man ska vara rädd om sin fina bil.
Jag dubbellparkerar alltid ena bilen för att slippa märken efter oaktsamma pensionärer.
Varför övernatta i sitt campingfordon på centrala platser.
Tommy R
Så du menar att vi pensionärer skulle vara oaktsamma om andras bilar.
Om du nu har en bil som du betraktar som en möbel tycker jag att du ska parkera längst bort i hörnet av en parkering. En bil är till för att ta dig från A- B