Sv: Kan man lita på när någon säger att en 80-talshusbil är åretrunt/vinteranpassad?
Har bilene vært pleiet og passet, og muligens vinterlagret innendørs så kan det stemme bra at de ikke er fuktskadet. Men uansett så må en besiktige bilen før kjøp og se etter missfarginger og klemme på vegger og tak - kjenner en kalde områder så er det fukt, samme gjelder myke områder - er de ikke kalde så er der muligens en gammel skade.
Biler med en plastfilm på innerveggene kan være fuktige eller fuktskadde uten at det er synlig! Det fine med så gamle biler er at innvendig kan en kontrollere for fukt med billige fuktmetare for treverk. Biler med hammret aluplåt har nesten uten unntak treregler i konstruksjonen, se over utvendig om du ser striper med små ojamnheter i plåten - dette er signal om fukt i treverket under. Golvet er oftest en plyfa skive og den billige fuktmetaren bør brukes på det hele!
Maskinteknisk så er antall km på metaren en god pekepinne, er det motor med registerrem og det ikke foreligger kvittering på bytte innenfor noen få år tilbake så bytt. Bilene har ofte kjørt lite og er ikke mekanisk nedslitt, men endel deler aldres selv uten bruk. Kjem på slanger og se ett småsprikkor - finnes det så bytt.
Regn ikke med å få en racerbil, motoriseringen var ofte liten. En 80 tallere med bensin er gjerne sprekere enn en diesel fra samme tid.
Ved kjøp av en gammel husbil, rens alle utvendige fuger og legg inn ny fugemasse. Kommer det fukt under fønster, ta ut fønsteret og sett det inn igjen med ny butylmasse.