• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kan man lita på när någon säger att en 80-talshusbil är åretrunt/vinteranpassad?

Storpontus

FD HBK Medlem
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Kan man lita på när någon säger att en 80-talshusbil är åretrunt/vinteranpassad?

Låter onekligen som en husvagn vore en bättre ide, I alla fall om man skall stå still länge på en o samma campingplats.

Claes 105

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Kan man lita på när någon säger att en 80-talshusbil är åretrunt/vinteranpassad?

Hej jo jag tänker som så att bol bekvämt när man skall bo länge då är en Hv att föredra, skall man inte flytta på sig så ofta vad skall man då med Hb till då bor man bättre i en Hv.

mvh Bertil

Nu var det ju inte det frågeställaren frågade, utan vilken typ av husbil som kan va lämplig.

Valet att bo i en husbil verkar ju redan va taget, eller hur.
Man kan ju även bo på hotell eller i lägenhet för den delen, är ju bekvämt.

Ge människan lite fakta o tips ang HB istället för råd om boendeform. Det beslutet är ju hans o redan taget.

Hejs
Claes 105

BeRoka

FD HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022

Nu var det ju inte det frågeställaren frågade, utan vilken typ av husbil som kan va lämplig.

Valet att bo i en husbil verkar ju redan va taget, eller hur.
Man kan ju även bo på hotell eller i lägenhet för den delen, är ju bekvämt.

Ge människan lite fakta o tips ang HB istället för råd om boendeform. Det beslutet är ju hans o redan taget.

Hejs
Claes 105

Hej! trampade jag någon på tårna om jag kom med fel råd så ber jag så mycket om ursäkt,

mvh Bertil

F

F.d. 24414

Guest

Att det finns fina gammelbilar som är väl lämpade för vinterbruk betvivlar jag inte alls, jag tror dock att majoriteten av husbilarna från 80-talet inte är det i originalskick.
Med kunskap, arbete samt lite pengar går nog många att få till riktigt bra husbilar för Året-runt-bruk av dessa och det finns mängder av byggtips på forumet om hur olika saker kan fixas.
Så enligt mig kan en äldre husbil kan fungera mycket bra på långa resor samt vintertid om det är rätt modell och att allt är OK men priset blir då därefter.
Men...
Att någon skulle sälja en riktig bra husbil som utan åtgärd fungerar för året-runt-bruk samt europasemester för endast 25 000:- ser jag som lite märkligt.
Jag tror faktiskt att alla husbilar från 80-talet och upp kostar mer än 25 000:- om de är i bra skick och att även en husbil för hela 80 000:- kan vara helt olämplig för året-runt-bruk samt långa resor i originalskick.
Husbilarna från 80-talet är nu runt 30 år gamla, givetvis behöver många av dessa omfattande service samt reparationer.
Säljs de för så lite som 25 000:- så kan man nog räkna med att "allt" kan behöva en genomgång.
Man får alltså räkna med service/reparation för att de ska återfå sin forna driftsäkerhet och i de flesta fall en del modifieringar för att de ska vara bekväma vintertid.
När en äldre bil är genomgången i de väsentligaste delarna så ser jag inte driftsäkerheten för dragbilen som något stort problem, de fungerar då lika bra som en medel-personbil från samma tid.

Alltså: Om det är ett projekt för egen ombyggnad/renovering du önskar så finns inga hinder med att köpa billigt, tänker du bara köra/bo så kan du få leta länge för de summorna som nämns innan alla krav uppfylls.
Men jag ser inget fel i att äga en 80-tals husbil, tvärtom då vi är mycket nöjda med vår.
Efter 2 års arbete är den kanonfin för just oss!

Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Det kan finnes noen Clou eller Phobos fra 80 tallet på markedet, begge burde kunne kalle vinterbiler selv i dag.

F

F.d. 22605

Guest

Att det finns fina gammelbilar som är väl lämpade för vinterbruk betvivlar jag inte alls, jag tror dock att majoriteten av husbilarna från 80-talet inte är det i originalskick.
Med kunskap, arbete samt lite pengar går nog många att få till riktigt bra husbilar för Året-runt-bruk av dessa och det finns mängder av byggtips på forumet om hur olika saker kan fixas.
Så enligt mig kan en äldre husbil kan fungera mycket bra på långa resor samt vintertid om det är rätt modell och att allt är OK men priset blir då därefter.
Men...
Att någon skulle sälja en riktig bra husbil som utan åtgärd fungerar för året-runt-bruk samt europasemester för endast 25 000:- ser jag som lite märkligt.
Jag tror faktiskt att alla husbilar från 80-talet och upp kostar mer än 25 000:- om de är i bra skick och att även en husbil för hela 80 000:- kan vara helt olämplig för året-runt-bruk samt långa resor i originalskick.
Husbilarna från 80-talet är nu runt 30 år gamla, givetvis behöver många av dessa omfattande service samt reparationer.
Säljs de för så lite som 25 000:- så kan man nog räkna med att "allt" kan behöva en genomgång.
Man får alltså räkna med service/reparation för att de ska återfå sin forna driftsäkerhet och i de flesta fall en del modifieringar för att de ska vara bekväma vintertid.
När en äldre bil är genomgången i de väsentligaste delarna så ser jag inte driftsäkerheten för dragbilen som något stort problem, de fungerar då lika bra som en medel-personbil från samma tid.

Alltså: Om det är ett projekt för egen ombyggnad/renovering du önskar så finns inga hinder med att köpa billigt, tänker du bara köra/bo så kan du få leta länge för de summorna som nämns innan alla krav uppfylls.
Men jag ser inget fel i att äga en 80-tals husbil, tvärtom då vi är mycket nöjda med vår.
Efter 2 års arbete är den kanonfin för just oss!
Tack tack tack tack!

Äntligen ett övergripande svar som ger perspektiv för en nybörjare. Mycket uppskattat! :)

Tyvärr är det så att jag måste flytta redan om ett par månader, så om det tar hela två år att bygga om en 80-talsbil till något som är driftsäkert så kanske jag isåfall måste investera i något dyrare.

En fråga dock! Jag har sett väldigt många 80-talsbilar på Blocket som har legat på allt mellan 20000-60000 och som av säljaren har påståtts vara servade och fria från fukt och mögel.

Om det är som du säger att det mesta nog måste bytas på en så gammal och billig bil, menar du då att dessa säljare förmodligen ljuger? Eller kan det finnas en annan förklaring? :)

Tack igen för din kanonförklaring!

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Har bilene vært pleiet og passet, og muligens vinterlagret innendørs så kan det stemme bra at de ikke er fuktskadet. Men uansett så må en besiktige bilen før kjøp og se etter missfarginger og klemme på vegger og tak - kjenner en kalde områder så er det fukt, samme gjelder myke områder - er de ikke kalde så er der muligens en gammel skade.

Biler med en plastfilm på innerveggene kan være fuktige eller fuktskadde uten at det er synlig! Det fine med så gamle biler er at innvendig kan en kontrollere for fukt med billige fuktmetare for treverk. Biler med hammret aluplåt har nesten uten unntak treregler i konstruksjonen, se over utvendig om du ser striper med små ojamnheter i plåten - dette er signal om fukt i treverket under. Golvet er oftest en plyfa skive og den billige fuktmetaren bør brukes på det hele!

Maskinteknisk så er antall km på metaren en god pekepinne, er det motor med registerrem og det ikke foreligger kvittering på bytte innenfor noen få år tilbake så bytt. Bilene har ofte kjørt lite og er ikke mekanisk nedslitt, men endel deler aldres selv uten bruk. Kjem på slanger og se ett småsprikkor - finnes det så bytt.

Regn ikke med å få en racerbil, motoriseringen var ofte liten. En 80 tallere med bensin er gjerne sprekere enn en diesel fra samme tid.

Ved kjøp av en gammel husbil, rens alle utvendige fuger og legg inn ny fugemasse. Kommer det fukt under fønster, ta ut fønsteret og sett det inn igjen med ny butylmasse.

Toppen