• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kan man lita på när någon säger att en 80-talshusbil är åretrunt/vinteranpassad?

F

F.d. 22605

Guest
Hej!

Jag har tidigare skrivit lite forumtrådar om hur jag planerar att permanent flytta in i en husbil. Där har den största oron såklart varit hur man ska klara vintern, men där har jag fått en hel del fina tips från er alla, så tack för det. :)

Många har sagt till mig att om jag vill klara vintern så borde jag köpa en nyare bil, kanske för 400 000:- eller mer, både här på forumet och hos bilhandlaren. Däremot har jag sett väldigt många husbilar på Blocket från 80 eller 90-tal som går för så lite pengar som 25 000:- upp till 80 000:-, och annonserna anger att de är åretrunt/vinteranpassade.

Kan man verkligen lita på detta, eftersom alla säger att jag borde köpa en dyrare bil?

Är det kanske något som man går miste om?

Kan det vara så att bilarna inte alls är driftsäkra?

Tack på förhand. :)

F

F.d. 17941

Guest
Sv: Kan man lita på när någon säger att en 80-talshusbil är åretrunt/vinteranpassad?

Man brukar få det man betalar för. Talar du om 25.00 så är det nog inte mycket till husbil. Då bör du( om du inte kan själv) ha med dig en duktig kille på husbilar som verkligen vet var han/hon ska titta. Betr. värmen, om den står stilla ( bilen alltså) kan du väl tilläggs isolera.
Good luck !
Totte 04

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Kan man lita på när någon säger att en 80-talshusbil är åretrunt/vinteranpassad?

Uttrycket att man får det man betalar för gäller inte husbilar. Läs inläggen om alla blinkande varningslampor och icke fungerade utrustningar i bilar som ligger i prisklassen 700.000:-.

Men följ rådet att ta med dig en kunnig person vid köpet av bil vare sig den är dyr eller billig. Känner du någon åkare så utnyttja honom. En Bror Axelsson kopia är också utmärkt. Originalet bor inte så långt från Stockholm vill jag minnas. Goda råd här på forumet brukar han ställa upp med.

Lycka till och låt inte lura dig att köp för dyr bil. Det blir inte mindre bekymmer för det.

:)

F

F.d. 17941

Guest

Alve!
Du har helt rätt, men detta är en he...vets djungel av fusk både det ena och det andra. Vad jag menar är att man "hoppas" på att köpet ska bli bra, men för mig är tjugofem papp mycket pengar. Då gäller det att ha både hänslen och livrem.
Hälsningar i sommarnatten!
Totte04

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Vinteranpassad är nog ett mycket rymligt begrepp. Det går att bo i en papplåda på nordpolen bara man tillför nog med energi. Frågan är nog snarare hur bekvämt du skall ha det samt om du har tillgång till service som ordentligt med el samt dusch, tvättmaskin toa eller tömning av dito. Om du skall vara självförsörjande så krävs en betydligt dyrare bil än vad du nämner. Troligen minst 500 tkr eller mer. Om du däremot har 16amp el samt gör det mesta av puts och tvätt i ett servicehus kan du nog hitta en bil för de summor du nämner även om komforten nog inte blir så hög.

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Hej!

Jag har tidigare skrivit lite forumtrådar om hur jag planerar att permanent flytta in i en husbil. Där har den största oron såklart varit hur man ska klara vintern, men där har jag fått en hel del fina tips från er alla, så tack för det. :)

Många har sagt till mig att om jag vill klara vintern så borde jag köpa en nyare bil, kanske för 400 000:- eller mer, både här på forumet och hos bilhandlaren. Däremot har jag sett väldigt många husbilar på Blocket från 80 eller 90-tal som går för så lite pengar som 25 000:- upp till 80 000:-, och annonserna anger att de är åretrunt/vinteranpassade.

Kan man verkligen lita på detta, eftersom alla säger att jag borde köpa en dyrare bil?

Är det kanske något som man går miste om?

Kan det vara så att bilarna inte alls är driftsäkra?

Tack på förhand. :)

Man kan själv vinterutrusta bilen. Det måste du nog delvis göra även på dyrare bilar som påstås klara vinterförhållanden. Du har inte berättat hur du tänker använda bilen till resor. Hur driftsäker den skall vara. Men, om du köper en bil för t.ex. 50.000:- så har du ett hyggligt utrymme för renoveringar innan du är uppe i halvmiljonen. Om vi förutsätter att det tekniska i bostaden är i gott skick. Jag menar värmesystemet, spis, kyl, etc. så tror jag att du kan få helrenoverat broms- och styrsystem m.m. innan du är uppe i 150.000:-.

Det är klart, måste erkännas, du får räkna med att fixa mycket själv. Rosten är ett problem som du måste ta itu med direkt. Vid köpet kolla balkar och underrede, hjulhus etc. Underredet på fabrikspåbyggda husbilar har en blandning av plywood och plåt i underredet. Kan se förskräckligt ut.

Spännande att få höra hur du går vidare.
:mcride:

F

F.d. 22605

Guest

Tack för alla svar. :)

Det som är svårast för mig är att försöka avgöra vilken nivå av bekvämlighet jag behöver, eftersom jag inte tidigare har bott i en husbil under vintertid. Jag vill gärna inte lägga ner mer pengar än nödvändigt direkt efter köp.

Jag undrar om jag skulle klara av att bo i en billig bil om jag enbart har någon enklare värme, eller om jag som andra har sagt skulle behöva rusta upp den för flera hundra tusen kronor? Finns det något sätt att avgöra detta på om man inte har någon tidigare erfarenhet av detta?

Du har inte berättat hur du tänker använda bilen till resor. Hur driftsäker den skall vara.
Jag har egentligen tänkt stå still på campingplats eller fricampa om möjligt, beroende på vad bilen tillåter. Utöver det vill man kanske kunna ta sig till ett närbeläget centraleuropeiskt land en gång om året.

Tror du att man kan göra detta med en billig bil?

Spännande att få höra hur du går vidare.
Jag håller er uppdaterade. :)

Tack igen!

P

Peter Pettersson

Guest

Ska du renovera en gammal bil för typ 150 000 kr så är det ingen vidare affär om man nu ska tänka på andrahansvädet. Det bästa tror jag är att köpa en bil av känt märke runt 300 000 och upp åt. Då är det ju bra mycket bättre standart på allt eftersom du kanske ska köra ner till varmare länder

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Det där med 150.000 fastnade på ett icke avsett sätt lite här o där. Den kanske inte behöver renoveras alls. Med exemplet ville jag peka på hur otroligt fin bil man skulle kunna få utan att hamna i halvmiljonklassen.
:cool:

P

Peter Pettersson

Guest

Jo då där håller jag med. Men ska man bo året om så är det lite skillnad. Men å andra sidan är det ju olika på just vad man behöver. Finns väll egentligen inget rätt o fel .
Väldigt olika på människor vad man behöver för att trivas

F

F.d. 22605

Guest

Jag förstår inte riktigt vad man menar när man säger att alla människor har olika uppfattningar om vad som är nödvändigt i en husbil för åretruntbruk, så ni kanske kan förtydliga? :)

För mig känns det som att normal rumstemperatur, el, toalett, spis och dusch är absoluta krav, och att om man börjar tumma på detta så får man inte en hälsosam livsstil. Om man t.ex. skulle sova i en bil under vintern som är lika kall på insidan som på utsidan så skulle man inte få en fullgod natts sömn, och det är inte bra för kroppen.

Håller inte alla med om det?

P

Peter Pettersson

Guest

Jag förstår inte riktigt vad man menar när man säger att alla människor har olika uppfattningar om vad som är nödvändigt i en husbil för åretruntbruk, så ni kanske kan förtydliga? :)

För mig känns det som att normal rumstemperatur, el, toalett, spis och dusch är absoluta krav, och att om man börjar tumma på detta så får man inte en hälsosam livsstil. Om man t.ex. skulle sova i en bil under vintern som är lika kall på insidan som på utsidan så skulle man inte få en fullgod natts sömn, och det är inte bra för kroppen.

Håller inte alla med om det?
haha ja givetsvis så är normal rumstemperatur, el, toalett, spis och dusch givet

F

F.d. 22605

Guest

Okej, då förstår jag. Men då är alltså en väldigt gammal bil ändå beboelig under vintertid? För det känns som att alla säger raka motsatsen. :)

Eller har jag missförstått något?

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Det är nog så att de flesta här har ingen aning om det fungerar eller inte, för de kör sina företrädesvis ganska nya bilar endast på sommarhalvåret. Åsikter finns det däremot i massor. Förhoppningsvis hoppar några in som verkligen har använt bilar från 80-talet på vintern, då kan du få riktiga omdömen om vad som fungerar. Sedan är det ju en helt annan sak att bo permanent i en husbil på vintern, än att använda den någon vecka då och då!

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024

Ah men vad fan.......
Det går att med ganska enkla medel att förvandla vilken gammal holk som helst för vinterboende. Tilläggsisolering elvärme på golvet mm mm. Idag finns ju massor av hjälpmedel för det.
Snobbistiska tankegångar att en beboelig bil under vintertid måste vara en nyare dyrare bil. Går säkert bra att köpa en billig gammal plåtis och isolera etc. Och få det ganska drägligt.
Flera hundra tusen behöver det absolut inte kosta, även om det skenar iväg med kommande önskemål och krav.
Om dessutom bilen står uppställd på en plats så går det bra att isolera underredet för att slippa golvdrag mm. Att däremot fricampa med en sådan bil kan ju bli problematiskt då energibehovet kan bli ganska stort, men inget är ju omöjligt.
Det är ju egentligen bara Widhem som kan strunta i minusgrader och naturlagar för han påstår sig ju ha en vinterbil!!??

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Okej, då förstår jag. Men då är alltså en väldigt gammal bil ändå beboelig under vintertid? För det känns som att alla säger raka motsatsen. :)

Eller har jag missförstått något?

Bilens ålder avgör inte om den är beboelig vintertid.

Väl isolerad i väggar, golv och tak. Möjlighet att avskilja förarutrymmet från bodelen. Vattenburen värme med konvektorerna rätt placerade. Skåp med luftgenomsläpp konstruerade så att man inte täpper till cirkulationen med kläder. Färskvattentank placerad i uppvärmt utrymme. Om avloppstank är placerad under bilen, vilket är vanligt, skall den vara uppvärmningsbar och isolerad. Både tillopp och avlopp på avfallstanken skall vara uppvärmningsbara och isolerade. Golvvärme i duschrum och vid sovplatsen är trevligt.

Så tycker jag att vinterbilen skall vara konstruerad. Har kanske missat något.

F

F.d. 22605

Guest

Tack för alla svar. :)

Då känns det som att jag har löst boendebiten i alla fall, men är det någon som kan säga hur det ser ut med driftsäkerhet?

Kan jag köra runt i Europa med en riktigt gammal husbil? Eller kommer den med största sannolikhet att klappa ihop?

Finns det något jag kan gå efter för att försäkra mig om att jag kan köra utomlands till Centraleuropa kanske en gång om året?

Tack igen!

BeRoka

FD HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022

Hej skall man bo permanent hela året då hade jag valt en Husvagn där boendet är vida överlägset Husbilen.

mvh Bertil

BeRoka

FD HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022

Hej jo jag tänker som så att bol bekvämt när man skall bo länge då är en Hv att föredra, skall man inte flytta på sig så ofta vad skall man då med Hb till då bor man bättre i en Hv.

mvh Bertil

Toppen