• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kan inte kvinnor köra husbil?

Inger o Tommy

HBK Medlem
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
2664
Medlemskap
2025
Sv: Kan inte kvinnor köra husbil?

Ehhh, när vi köpte husbilen, så sa jag bara: - ro hit me nycklarna...min gubbe sitter bak o sköter byte av skiva i barnens DVD-spelare, har aldrig funderat på nåt annat alternativ, jag gillar att köra allt möjligt, har testat det mesta, dock ej rymdraket eller grävmaskin,
MVH Annette

Annette, du kan få komma till oss och testa grävmaskin.

Vi kör båda husbilen. Tänk om det händer ngt, då måste ju den andra parten köra.
Detta är ngt vi alltid har gjort, även på 90-talet när vi hade ett hemmabygge, en gammal militärbuss, 10 meter lång. Oj, vad jag saknar den ibland. Den hade i sort sett allt.

Inger

F

F.d. 3778

Guest

Jag kör mer än gärna vår husbil. Tycker jag har bättre koll på trafiken eftersom jag sitter högre upp än i personbilen. Vi brukar dela upp körningen på oss båda då vi tycker det är trevligt att läsa kartan och titta ut genom rutan på annat än trafiken.
:yes:Inger

Pettsson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
480
Medlemskap
2025

Hej hopp..

Hos oss är det bara jag som kör:p...älskar att köra husbilen..bästa som finns..då kopplar jag av :) ....stefan sitter bredvid o njuter o sover ibland förståssss..:p...:twitcy:

Innan hade vi husvagn och den körde jag me ..så kul sååå:).

Ni tjejer som ej prövat än gör det...så mysigt så.....:yes::p

Soliga hälsningar från Smebacken /Lotta

Senast ändrad:
F

F.d. 5786

Guest

Jag tycker att det känns tryggare när man vet att man klarar av att ta sig hem om något skulle inträffa. Sträckkörde 70 mil när "guben" blev sjuk. Det fanns aldrig i skallen att det faktiskt finns sjukvård på andra ställen än där man själv bor. Sköt om er /Marianne

Pirkko & Kjell

HBK Medlem
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
415
Medlemskap
2026

Hej Margit72!

Här är en till som tidigare har fått "tvinga" med sambon på en tur i husbilen. Han förstod inte alls vitsen med camping ... tyckte det var trångt, bökigt och tråkigt!

Men numera är han i full fart med att leta i husbilsforumet efter nya platser att åka till!:p

Kanske tack vare att jag gärna kör bilen!:)

Forumet är en guldgruva att gräva i! // Pirkko

F

F.d. 18030

Guest

Enligt statistik & annan vetenskap ska väl män vara bättre på att köra rent tekniskt, häva sladd, backa med släp och så, detta pga. mer erfarenhet. Kvinnor är å andra sidan bättre på att låta bli att krocka och slippa häva sladdar eftersom ni lär vara mindre riskbenägna av naturen.

Har tyvärr ingen bra källa på detta, men en kommentar från en av mina (manliga) elever kan vara en bra illustration:

"Det är ju så! Vi ska bara stajla oss hela tiden! Det spelar ingen roll om man vill, det bara blir så!"

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Jag får väl "tvinga" frugan att köra lite så att hon känner att bilen inte är så stor som den ser ut att vara samt även för att se hur mycket der skilljer i bränsleförbrukningen , jag kör visserligen mestadels med farthållaren vilket hon inte använder på våran personbil .

Sen vet jag inte om man håller på och stajlar när man kör med husbilen men när man kör personbilen så kan det ju bli en del onödiga omköringar med nerväxlingar och gaspådrag .

Sen är det ju så att alla dom varven som man har kört på bana så vet man ju att personbilarna klarar bra mycket mer än vad många tror dock inget jag vill utsätta husbilen för .....

Senast ändrad:
B

Boxer

Guest

Klart man ska köra båda två, vad händer om hälsan sviker och man inte kan köra mer. Då är det slut med husbilslivet annars.

F

F.d. 7222

Guest

Klart att både hon och jag ska kunna klara att både manövrera och köra bilen. Dessutom är det bra om båda kan även det övriga som t.ex. sätta på gasen, fylla och tömma vatten, tömma toan, sätta igång värmen o.s.v. Det ska inte vara så att någon bara åker med, för det kan ju som en del tidigare påpekat inträffa att endera parten blir sjuk el.dyl. Då är det trist att behöva ta taxi hem...

smålänningen

HBK Medlem
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2025

Hos oss är det jag som kör, men hoppas vi kan dela framöver. Förra helgen var det premiär för henne som chaufför med denna husbilen. Gick helt perfekt.

F

F.d. 55348

Guest

Hej.
Jag tjatar på frugan att hon SKALL köra! Tänk om man är ute på äventyr med husbilen och nåt händer:(!
Då kan det vara bra om båda har förtroende och vana vid att köra bilen!
På tal om mat så i denna här familjen så lagar jag maten och diskar, tömmer toa, fyller vatten, häller upp vin, filar fötter o.dl! Ialla fall när vi är ute med husbilen.
Det är sant:).
För hemma är det mest frugan som tar huvudansvaret att allt funkar och någon gång så kan ju hon bara koppla av, eller hur!

PS. Vi firar 25årig bröllopsdag den 9e Juni.
Finns det någon som har ett resetips till oss.
Skulle vara skoj med att göra något extra!

Anders

Hejsan. Då får man gratulera lite i förskott.
Med tanke på märket Östgöta motorveteraner så föreslår jag Norberg och Myrbergs verkstad. En veteranverkstad uppbyggd i en fantastisk miljö med lanthandel, fattighus, hembygdsgård m.m. Sök på Myrbergs verkstadssällksp. Sen har nu Elsa Anderssons café och värdshuset i Norberg, samt en fin camping på cykelavstånd.

F

F.d. 18030

Guest

Klart att både hon och jag ska kunna klara att både manövrera och köra bilen. Dessutom är det bra om båda kan även det övriga som t.ex. sätta på gasen, fylla och tömma vatten, tömma toan, sätta igång värmen o.s.v. Det ska inte vara så att någon bara åker med, för det kan ju som en del tidigare påpekat inträffa att endera parten blir sjuk el.dyl. Då är det trist att behöva ta taxi hem...
...och i övriga livet!
Frun är mycket bättre på matlagning och så, men jag ser ju till att jag kan allt nödvändigt. Man vill ju inte vara beroende av sin partner så att h*n känner sig låst: "Nu måste jag hem och laga mat åt gubben/elda i pannan åt gumman"

F

F.d. 14764

Guest

Hej Pirkko!
Vad kul att höra att det finns hopp om att han kanske börjar gilla det till slut:)

Senast redigerad av en moderator:
M

majhed

Guest

Jag kör inte husbilen lika mycket som min man, man jag gillar att köra den och det är hur underbart som helst att komma upp en bit mao har man bättre överblick över trafiken.
Jag är ingen bra kartläsare, så där gav min man upp och skaffade en GPS, men innan han kom på den ordentligt, så var vi både i havreåkrar och andra konstiga ställen och körde på. Nu fungerar GPS:en på metern och den kör jag på också när vi är ute.
När jag körde från en träff som vi hade varit, så stod några "herrar" och såg ut som fågelholkar, så jag trodde att det var fel på bilen, men inte då, det var nog bara för att jag satt vid ratten.
Väl mött ute i trafiken tjejer!
Maj-Britt

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Jag kör mer än gärna husbilen...jag tycker det är riktigt roligt! När det gäller att backa in den på vår gård, vilket är rätt trixigt så gör jag det mycket enklare, så då får han flytta på sig...;)

Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
826
Medlemskap
2026

Har skrivit i denna tråd tidigare men kom just på att många av HBK-medlemmarna även är med i Caravan Club. Där har de flesta sektioner någon trafikhelg per år med möjlighet att köra manöver- prov. Särskilda banor med mått för husbilar finns framtagna.
Jag körde för manöverprovet i brons som första tjej i Hallandssektionen och det gick gallant.
Detta är värt att testa.
Anne-Louise

Toppen