• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kan inte kvinnor köra husbil?

Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
113
Medlemskap
2025
Hej gästar en kompis med husbil och tittar nyfiket på hennes dator med husbilsklubben.se.
Många intressanta inlägg! Och kul och bra tips!
Men är det inte mycket mannen som kör och kvinnan som pekar och tillför glada tillrop???
Trist på en sån BRA sajt!!!

Elisabeths kompis på besök, Sune:confused:

F

F.d. 10115

Guest
Sv: Kan inte kvinnor köra husbil?

Varför är det trist? Hos oss vill hon inte köra medans jag vill köra... ingen av oss tycker att det är trist men folk är ju olika:)

F

F.d. 6750

Guest

:mh::dog:Hemma hos oss är det nästan alltid jag som kör och min man sitter bredvid.Hundarna är med oxå. Mvh Onerva

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Vi har det traditionellt ... Jag kör och frugan lagar mat ;) :) (hon vill inte köra heller iofs) och när hon lagar mat så ligger gubben och vilar efter en hård körning ...hehe

Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
113
Medlemskap
2025

Jag ger mig! Ni saknar i alla fall inte humor! NU får jag inte låna datorn längre för Elisabeth. Här bestämmer inga herrar!!

Hälsningar Sune

F

F.d. 10115

Guest

Man måste ju låta dom tro att dom bestämmer....:D

F

F.d. 50069

Guest

Hej.
Jag tjatar på frugan att hon SKALL köra! Tänk om man är ute på äventyr med husbilen och nåt händer:(!
Då kan det vara bra om båda har förtroende och vana vid att köra bilen!
På tal om mat så i denna här familjen så lagar jag maten och diskar, tömmer toa, fyller vatten, häller upp vin, filar fötter o.dl! Ialla fall när vi är ute med husbilen.
Det är sant:).
För hemma är det mest frugan som tar huvudansvaret att allt funkar och någon gång så kan ju hon bara koppla av, eller hur!

PS. Vi firar 25årig bröllopsdag den 9e Juni.
Finns det någon som har ett resetips till oss.
Skulle vara skoj med att göra något extra!

Anders

Ragge 358

FD HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021

Här är det tvärtom gubben får inte köra o lika glad för det är han.
Då sitter han o läser ex illustrerad vetenskap, Atl och entreprenad tidningar m.m.
Sitter jag jämte så gnäller jag bara hur han kör:D.
Kvinnor kör oftast bättre än män har jag ju hört.:wink:
Det stämmer nog i många fall./susanne

Pirkko & Kjell

HBK Medlem
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
415
Medlemskap
2026

Gubben kör om han måste ... och det slipper han eftersom jag älskar att köra. Han tycker det är gôrtråkigt att köra bil.
Det passar utmärkt, eftersom jag tycker att läsa karta och planera resan är bland det tråkigaste man kan göra! :wub:
Ingen av oss kör bättre eller sämre än den andra.

Han gör de flesta promenader med hundarna, medan jag fixar fika eller mat.:)

Sen är jag även ute på egna äventyr tillsammans med hundarna, när gubben jobbar.
Både dagsturer och turer till Finland eller längre turer inom landet.
Det kallar jag frihet! //Pirkko

Senast ändrad:
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
826
Medlemskap
2026

Vid kortare sträckor brukar Johnny köra men vid långkörning turas vi om. Det händer även att jag tar husbilen själv då inget annat fortskaffningsmedel står till buds. Har kört allena i bilen till Elmia och även till Uppsala vid ett tillfälle.
Pingsthälsningar från Anne-Louise

J

Jarn

Guest

Jag är mycket avundsjuk på er där båda i familjen kör husbilen.
Min fru tvärvägrar! Iofs så kör hon väldigt lite med vår personbil också och aldrig ensam.

Precis som Anders säger så har jag sagt att det vore åtminstone bra att ha provat på lite om vi skulle råka ut för något när man är en bra bit hemifrån och jag av någon anledning inte kan köra bilen.

Tror inte att det har betydelse vilket kön man tillhör, beror snarare hur van man är och om man tycker det är roligt eller ej..

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 5085

Guest

Ingen av oss tycker egentligen om att köra utan sitter hellre till höger och tittar på omgivningen. Men våra Bouvier des Flandres har tyvärr inte körkort så vi kompromissar och det innebär att Eva kör på motorvägar och alla andra vägar där man kan gasa på lite och jag kör småvägar och i städer.
Nu är det väl jag som förlorat på den här rutinen eftersom det inte finns mycket att titta på längs motorvägarna men det är ganska roligt att läsa kartan eller pyssla med GPS:n.

F

F.d. 55328

Guest

Jag har försökt få hon som bestämmer i familjen att köra, men varken mutor eller hot hjälper (om du kör kan vi åka till Ullared annars kör jag till HS i Lidköping).
Nu har jag i alla fall lärt mig vänta med ölen tills vi parkerat.
De få gånger vi campar kan man till och med bli bjuden på stödbens snappsen.
Någon som ge mig någon bra motivering till att ha fler än fyra stödben på en husbil (man blir törstig av allt körande)?

F

F.d. 29862

Guest

Hej gästar en kompis med husbil och tittar nyfiket på hennes dator med husbilsklubben.se.
Många intressanta inlägg! Och kul och bra tips!
Men är det inte mycket mannen som kör och kvinnan som pekar och tillför glada tillrop???
Trist på en sån BRA sajt!!!

Elisabeths kompis på besök, Sune:confused:
Många kvinnor kör naturligtvis husbil i vart fall bland svenska ekipage!
Liksom många män läser kartor utmärkt!
Lach

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Ehhh, när vi köpte husbilen, så sa jag bara: - ro hit me nycklarna...min gubbe sitter bak o sköter byte av skiva i barnens DVD-spelare, har aldrig funderat på nåt annat alternativ, jag gillar att köra allt möjligt, har testat det mesta, dock ej rymdraket eller grävmaskin,
MVH Annette

Leif-143

FD HBK Medlem
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
143
Medlemskap
2021

tyvärr så har min älskade (snart) hustru inget körkort, så jag får låta bli stödbenen tills
vi kommer fram. (hon valde moppe-bil istället för körkort)

men visst, jag saknar ofta någon som kan byta av emellanåt.
har ofta fantiserat om att sitta bak med ett korsord och en öl och titta överallt utom
framåt.
:p

F

F.d. 55328

Guest

Denna tråden kanske kan få flera kvinnor att visa att de är nog så goda husbilsförare.
Bilkörning handlar varken om jämstäldhet eller invanda könsroller, utan det är intesse och i en del fall praktiska eller logiska mekanismer som avgör vem som kör.
Tack Leif-143 jag delar din fantasi, du ska se en dag slår den in, till dess får vi leva med stirrande blickar på trafiken, krampaktigt tag i ratten och längtan att slutligen nå målet.
Min älskade brukar ta kort under resan så jag brukar få en snabb resume av vyerna vi passerat, när vi väl stannat.

Toppen