• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kan detta vara rätt??

F

F.d. 53380

Guest
Jr larm installerade en solpanel 135w en mppt regulator en remote meter modell mt-5 samt 2 nya warta batterier 75ah prof.d. Till bodelen, startbatteriet hade jag innan men i bra skick. Mittt på dagen en solig dag laddar panelen upp till 9,4a vilket jag tycker är bra, samt kört med bilen 40mil, vilket borde betyda att batterierna är fulladdade på kvällen, på natten är det bara kylskåpet och en inverter 230v som laddar min mobiltelefon som är på, på morgonen innan solen når solpanelen ca, kl 07.00 visar remote metern bara 11.8v-12.1v när kylskåpet och inverten är avslagna alltså obelastade batterier. Ps. När jag mäter med voltmetern direkt på alla 3 batterierna visar dom samma resultat som remote metern. Ps, regulatorn placerade jr alarm under golvet i garderoben nära batteriet som dom sa är bäst, men tyvärr kan jag inte läsa av regulatorn då, vilket jr larm sa inte är nödvändigt då det räcker att jag kan läsa av remote metern. Mitt bekymmer är att jag tycker att jag bara har 11.8v-12.1v på morgonen, eller är det okey?

F

F.d. 53380

Guest
Sv: Kan detta vara rätt??

Tack för tipset, visst har dom min adapter, skall nu kontakta säljaren, hoppas han kan skicka till Svedala.

F

F.d. 53078

Guest

Jag kan inte fá in i mitt huvud varför man använder inverter i en husbil.
Ok, det kann vara bra att ha en, till en borrmaskin eller dyligt. Att ladda en mobiltelefon med nágra mA med användande av en inverter ser jag som vansinnigt. Nu laddas telefonen med en stor förbrukning, nágra tusen % mer.

F

F.d. 52943

Guest

Ok, det kann vara bra att ha en, till en borrmaskin eller dyligt. Att ladda en mobiltelefon med nágra mA med användande av en inverter ser jag som vansinnigt. Nu laddas telefonen med en stor förbrukning, nágra tusen % mer.

Jonas,

Kan du ange hur jag ska ladda min Sony tablet S i husbilen utan inverter?
Sony har ingen 12v laddare, och kontakten är inte kompatibel med någon laddare jag hittat hittills. Specialfall eller har jag missat nåt? Mina sökningar efter lösningar förra året var helt utan resultat.

F

F.d. 53078

Guest

Sonys tablet S laddas med 10v 2,5mm DC plug ?, den gár inte att ladda med standard USB 5v.
I detta fallet är det enklast att ladda den med en billig cigarettändarplug som man kan ställa om spänningen pá. Om just Sony har orginal 12v laddare vet jag inte ( borde finnas) sá använd den. i anat fall finns samma laddare till en annan Tablet Acer med samma volt och plugg.

även till datorer som laddas men runt 19v finns det billiga universalladdare som höjer spänningen. Alla dessa 12v laddare drar lite tomgángsström, men jag rekomenderar att slá av dom när man inte använder dom.
Ett tips: När ni köper aparater till husbilen kolla upp laddningen frága försäljaren eller heldre en tekniker. Det finns smá aparater som skall ha A/C växelström och det ger stora problem i en husbil.

Bilagor

• cargador SONY S.jpg
    cargador SONY S.jpg
    30,3 KB · Visningar: 283
F

F.d. 52943

Guest

Tyvärr verkar det inte finnas några dc/dc laddare med denna kontakt. Sony har via sitt supportforum meddelat att dom inte har för avsikt att tillhandahålla någon sådan. På de engeslkspråkiga sonyforum jag fann, hittade jag då (innan invertern inköptes) ingen som visste om någon piratdelshandlare som hade något fungerande.
Vet inte var du fått info om att den plugg du avbildar skulle funka. Så är definitivt inte fallet med min platta - kanske passar senare utgåvor?

Bilagor

• IMG_20140711_154554.jpg
    IMG_20140711_154554.jpg
    2,3 MB · Visningar: 2
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 52943

Guest

Ytterligare ett argument för inverter i husbil: Brauns tandborstladdare!
Jag har i och för sig inte sökt särskilt grundligt efter 12v alternativ, så om någon kan tipsa är jag bara tacksam!

F

F.d. 53078

Guest

Ok hur mánga volt är denna 230v laddaren pá ?

Till en Sony videocamera sá hade jag samma problem sá jag köpte en extra 230v laddare och klippte av kabeln och anslöt den till en sádan här laddare.

Det ser ut som samma kontakt. jag beställde ifrán Ebay china, kostar nágra € med transport
Ett annat sätt är att klippa av orginalkabeln och löda fast en dc kontakt som passar báda laddarna.

Bilagor

• Universal-car-charger.jpg
    Universal-car-charger.jpg
    57,5 KB · Visningar: 235
F

F.d. 53078

Guest

Ytterligare ett argument för inverter i husbil: Brauns tandborstladdare!
Jag har i och för sig inte sökt särskilt grundligt efter 12v alternativ, så om någon kan tipsa är jag bara tacksam!

Slälv har jag alldrig ägt en elektrisk tandborste, men har sett nágon.
Denna elektriska tandborste laddas med en induktion AC som en roterande magnet. Detta för att slippa kontaktytor som oxiderar och sätter ned funktionen till tandborsten.
Men vi pratar om 2 + 2 minuters jobb om dagen i en husbil sá en manuell tandborste blir man inte trött i handen av.
Annars sá googlade jag och ság att det fanns mängder av olika varianter en med 2st AAA batterier. Gár att i sätta laddbara. Kanske du har en speciell tandborste av nágon anledning sá ge mig info om den sá kan man säkert hitta en lösning.

Lundsholm

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2027

Sen är vi vissa som använder medicinska apparater med special lösningar. Jag har också problem att ladda min Nikon trots USB sladd, fungerar inte i Någon 12v USB jag har, men med invertern och orginalladdaren inga problem. Kanske beror på mej, vad vet jag???

F

F.d. 52943

Guest

Våra tandbortsladdare är induktionsladdare, 1,2 v (kräver dessutom ren sinuskurva - tål inte modifierad fyrkantsvåg).
Sen kan man naturligtvis avstå från att lösa ev laddningsproblem genom att köpa batterigrejer - men det var väl inte det som denna fråga handlade om?

F

F.d. 52943

Guest

Ok hur mánga volt är denna 230v laddaren pá ?

Till en Sony videocamera sá hade jag samma problem sá jag köpte en extra 230v laddare och klippte av kabeln och anslöt den till en sádan här laddare.

Det ser ut som samma kontakt. jag beställde ifrán Ebay china, kostar nágra € med transport
Ett annat sätt är att klippa av orginalkabeln och löda fast en dc kontakt som passar báda laddarna.

Jag har en sådan omställbar laddare till pcn, men den går bara ner till 15v - plattan vill ha 10,5 v.
Dessutom har konakten 4 stift, och jag har ingen aning om vilka som används för vad - tror att det kanske finns någon intelligent laddstyrning inbyggd i laddaren? Annars var det tipset ett av de första jag fick via sony-forum (att köpa ytterligare en 230 v laddare och använda bara kontakten kopplad till en dc laddare).
Jag fann det enklare att köpa en ren sinus inverter, som jag dessutom kan använda till tandborstarna. Så i mitt fall tyckte jag att det fanns flera goda skäl till att installera en inverter i husbilen.

F

F.d. 53078

Guest

Jag tror att dtta med 12v prylar skulle ha en egen trád, men...

USB har sedan en tid tillbaka en standarkontakt till att ladda telefoner med.

USB är en datakontakt som har en 5v utgáng, denna 5v används till b.l.a att ladda mobiltelefoner, Man använder samma kontakt till data och att ladda med,

Det finns smá cigarettkontakter som har en USB utgáng, denna kontakt omvandlar ifrán 12v till 5v, detta ger en vämeförlust och har en begränsning. Dom är gjorda för att ladda en mobiltelefon med en liten ström.
Nár vi nu pratar om en medisink aparat kan jag tänka mig att strömförbrukningen ligger mycket högra än en mobilladdare.
Dárfór tror jag att en medisinsk aparat behöver en USB kontakt med en stort strömuttag

Viktigt;

Kolla spánningen, den skall vara samma

Strömmen. den skall vara högre än förbrukarens

Ex Aparat som det stár pá : 7,5v 500mA

500mA = 0,5A Strömförsörjningen skall ställas in pá 7,5 volt och sedan máste man kolla att den klarar minst en förbrukning an 0,5A 500mA.
en cigarettplugsladdare ligger normalt pá 500mA. Ohm lag U / I x R vi ptatar dá om 2,5 Watt.

Skulle medicinaparaten ha en förbrukning över 2,5w lát oss säga 1,5 amp dá sjunker 5v till i stort sett volt pá grund av för hög strömförbrukning.

F

F.d. 19936

Guest

Oavsett är det viktigt att om man kopplar in en inverter så måste man koppla bort den när den inte används. Den förbrukar ström även utan belastning likt en standbye avstängning men här handlar det om att den suger ut batteriet.
Sätt dit en strömbrytare på något vis mellan batteriet och invertern.

ÄLG1

FD HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021

Många har nog använding för invertern i et visst mån,men
mobiler - pc(Acer) ock padda (iPad) - fotoapparater med mera
använder jag laddning via 12V ock sigarettändarkontakt,köpt
i el-affärn på CITTI i Flensburg,Universal som är kanon. Vi klarar
oss helt utan 230 volt.(Dc - dc laddare + solaranläggning):)

Ottar

F

F.d. 55451

Guest

Det finns en viss skillnad på modifierad sinusvåg inverterare.

Min ca. 7 år gamla 1000 watt från Harald Nyborg, med ca. 0,4 A i viloläge och kan bara stängas av helt med en kraftfull 12 volts brytare.
Jag har gott om ström, så jag ser ingen anledning att stänga av den helt, och jag har alltid 230 volt tillgängliga.
-------
Mina ½ år gamla 2000 watt inverter, också från Harald Nyborg, använder 0,0 A i standbyläge och kan stängas av helt och hållet på kontrollpanelen.
En irriterande ljudet av en fläkt, även om de inte används ström. Det kommer att stängas av ofta och det är något opraktisk.
Sin modifierad sinusvåg är bättre än de äldre 1000 wats så att den kan leverera ström till switchomformere.
Jag har ännu inte provat min Braun eltandborste, eftersom jag har en annan eltanborste i husbilen.
----------
Både 81 -83% effektiv och det är bättre än sinusvågsomvandlare.
Jag har många hushållsapparater tilsvare som hemma, och dessa produkter finns inte i 12 volts versioner.
Var de, var det inte så grill under markisen - det skulle kräva tum tjocka kablar.
Jag föredrar den bästa komforten/pris av hushållsapparater - det är därför de uppfanns.
;):)

PS. att överföra samma effekt på 12 volt, som 230 volt, kräver ca. 19,5 gånger tjockare kablar!

Var inte så ström-snål.
Det här är bara att få en ordentlig strömförsörjning - enkelt och billigt.

Senast redigerad av en moderator:
Toppen