• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kamremsbyte

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Kamremsbyte

Reperationer har normalt ett års garanti, mer kan man nog inte begära.
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Kamremsbyte

Hmm det blir väll att man får remmen betald:confused:
Men jag har ett tips, vissa av fordonsutbildningsprogrammen på gymnasierna utför reparationer för en billigare peng men det kan ta lång tid i och med att det är utbildning, jobben följs noga av lärarna som är riktiga bilmekaniker passar ju fint när man skall ställa av eller på bilen. varför gynna en dyr märkesverkstad när jobbet blir minst lika bra på en liten verkstad och samma garantier gäller :confused::confused:
Delarna kan man köpa själv om man så vill

En som har testat Gurra:D
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Kamremsbyte

Mot bakgrund av vad som hänt betr Gunnars kamremsbrott enligt ovan, så bör normalt följande principiella gång resp frågeställningar tillämpas;

1) Om gällande försäkring finns på bilen (map ålder etc motsvarande) så tar försäkringen kostnaden och verkstaden hela eller del av självrisken (jfr Volvo, mfl).
2) Om försäkr löpt ut pga ålder sker en "förhandl kund - verkstad" om orsaken till haveri (verkstad analyserar vad kamremsbrottet beror på - det finns alltid en orsak!) om service inkl intervall skett enligt serviceboken så kan man oftast, baserat på orsak, nå fram till någon form av lösning/kompromiss, hur fördela uppstådda kostnader (om det är som i Gunnars fall).

Jag skulle i varje fall gå vidare med detta tillsammans med den aktuella märkesverkstaden (de är försäkrade), kamrem och serviceprogram är ju en otroligt viktig del i det "bilpaket" som jag köpt och betalt för.

Vid byte av kamrem skall beaktas att rätt specad (orginal!) kamrem erhålls och säkertl bör då även spännrullen bytas (små mtrl-kostnader) i varje fall kollas mycket noga, mm.

Jag vet inte hur övriga servicar gått till men det är klart lämpligt att verkstaden åtm okulärt kollat kamremmens och spännrullens tillstånd/funktion.
/ Lycka till Gunnar jag tycket att du ska försöka enl ovan,
Med hälsn, Bengt
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Kamremsbyte

Undrar om inte sk ansvarsförsäkringen går in å täcker eventuella följdfel som kan uppstå vid ett kamremsbyte typ missad åtdragning av spännrulle tex tror
(hoppas)att de flesta verkstäder har en s.k ansvarsförsäkring saknas en sådan hade nog jag valt bort den verkstan ps alla spännrullar och brytrullar byts nog vid kamremsbyten idag finns nog ingen som inte törs låta bli,försök
förklara för en bilägare att han motor rasat pg av ett spännhjul för 300 spänn.De tråkiga är att inte generalagenten informerar lite tydligare om eventuell matriallbrist som kan uppstå innan uppnåd serviceintervall,tror det var tex opel astras tidiga modeller som kamrems intervallena ändrades flera gånger typ frän 10000 mil till 8000 mil å senast 6000 mil men det får ju bara de reda på som lämnar sin bil till märkedverkstan (i regel men inte alltid),mwn som sagt de kan bli dyrt å köra för länge å finns de minsta tvekan om när det
bytes sist inget snack byt direkt,väl investerade pengar 5000 mot 20-25000 tusen å även en havererad semester och semesterkassa så här tycker jag
 
F

F.d. 7569

Guest
Sv: Kamremsbyte

Jag håller med Gurra. Vi låter serva vår LMC 560A 2002 på "min" skolas fordonsprogram. De gör ett fantastiskt bra jobb och har ansvarsförsäkring. Betalar för delarna (i den här disk kamrem och spännrulle mm) inget mer.

//Roger
 
F

F.d. 27368

Guest
Sv: Kamremsbyte

Kicki & Bengt;

Det är 5 år eller 8000 mil upp till 2001 och 230 chassi .
och 5 år eller 9000 mil från och med 2002 och 244 chassi .
4 år eller 18000 mil på 2006 och 250 chassi ( gäller 2,3 ) .
Allt enligt Fiat Sverige .

Vad som är intressant så har Iveco med princip samma motor som 2,8 JTD 3 år eller 9000 mil
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Kamremsbyte

5 år eller 8000 mil sa "min" verkstad i Alingsås. Fiat 93:a, 2,5 liters TurboDiesel.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Kamremsbyte

JamoSwe
Källuppgifterna som jag återgett ovan är erhållna av Fiat (Varla Bil AB i Kungsbacka, Leif Nordefjell) och jag har ingen som helst anledning att ifrågasätta deras/Fiats information!

Jag ifrågasätter vad chassiet skulle ha med kamremmens livsbetingelser att göra, kamremmar knyts normalt till ett komplett motorpaket inte till ett chassie.

Min egen bil är försedd med just en Fiat motor 2,8 JTD -03 som precis nu skall in för service enligt Fiats servicepolicy inkl bla kamremsbyte (detta pga att just 5 år uppnåtts = byte kamrem). I samband med denna service har jag då erhållit dessa fakta av Fiat!

Map diskussionen ovan är det rimligt att du preciserar källan till de uppgifter som du lämnat (vem på Fiat?), skulle dina uppgifter vara korrekta (och mina fel) så är det förödande för Fiats organisation inkl deras interna kommunikation (men så illa vill jag inte tro att det är)!

4 år eller 18.000 mil som du anger för någon modell verkar fantastiskt, "de bästa person bilarna" brukar ligga runt ca 16.000 mils intervall för kamremsbyten de flesta tillverkarna har betydligt kortare intervall (om de inte har kamkedja som då bara kollas/justeras).
/ Bengt
 

Tandy 635G

HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
1141
Medlemskap
2024
Sv: Kamremsbyte

I min instruktionsbok för Ducato -08 står det 18000 mil gällande 130 och 160-motorer. Dessutom gäller 4 år vid svåra förhållanden,såsom kallt klimat, dammig miljö, mycket stadsköning etc. annars 5 år.
 

Eva o Sven-Uno

HBK Medlem
Inlägg
585
Kommun
Hagfors
HBK-Nr
67
Medlemskap
2024
Sv: Kamremsbyte

Har bytt kamrem och spännrullar/kullager/ idag kostnad totalt 3200 kronor Har en fiat 2,5 tdi -96. Kan rekommendera denna firma. Många norrmän är där och servar sina husbilar samt byter kamrem.
Enligt reparatören är kostnad för kamremsbyte mellan 3000 kr - 4000 kronor. Detta gäller fiatbilar.

Prova med ett tfn. samtal för upplysningar och tidsbeställning.
Biltjänst i Torsby tfn 0560-10573.
Adressen är Bergebyvägen 29 Torsby. /Värmland kanske är bäst att tillägga./
 
Senast ändrad:
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Kamremsbyte

En djungel helt klart. Fiat har haft 10500 mil, 12000 mil och nu 8000 mil. Fick in en Fiat igår som skulle ha bytt rem vid 8000 mil, nu hade den gått 9000 och rasade. Det var inte kamremmen som var trasig utan ett löphjul som hade skurit vilket ger samma följder (fråga Kingen..). Man ska nog byta samtliga delar som rör sig av kamremmen på en Fiat helt klart. Slår man sedan ut kostnaden på åren och milen man har kört så blir det en hög kostnad av driftskostnaden tyvärr.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 5110

Guest
Sv: Kamremsbyte

Nu ska jag lägga på lite mer ved på brasan ang. kamremsbyte Fiat!

Var in i det program för inställningsvärden som flertalet icke märkesverkstäder använder - Autodata.

Gjorde en skärmdump där det står att kamremmen på Fiat 2,8 idTD ska bytas efter 3 år.

Mvh
LasseF

Fiat2,8idTD.jpg
 
F

F.d. 5110

Guest
Sv: Kamremsbyte

Kollade för säkerhets skull upp ett annat program - Tolerance.

Det ger samma besked.

Fick även se att Tolerance anger samma intervall för 2,8 JTD

Mvh
LasseF

Fiat2,8idTD_2.jpg
 
Senast redigerad av en moderator:

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Kamremsbyte

Lasse F.
Fiat bör i högsta grad veta vad de själva gör och tillhandahåller! Fiat har som konstruerande och tillverkande företag noga testat sina produkters servicebehov (i detta fall motorer), för detta har de ett helhetsansvar (gäller även andra motsvarande tillverkare och deras service)!

Fiat i detta fall, har mycket stora egna resurser (troligen fler än 600-800 konstruktörer, beredare, provare, etc), Fiatorganisationen är säkert säkert kompetent att upprätta erforderliga servicedokument/program för sina egna produkter!
Det tilltror jag inte de "företag som med knappa egna resurser, utan tillverkarens kunskaper/kompetens (inkl mycket dyra förstörande produkttester) ger sig in på tillverkarens, i detta fall Fiats kompetensområde, speciellt om uppgifterna avviker från Fiat/tillverkarens.

När Lasse F tar upp två fristående företag och jämför med Fiat så har deras uppgifter självklart inget med Fiat eller deras rekommendationer att göra. Utomstående "företags rekommendationer kan självklart inte belasta Fiat som inte heller kan ta något som helst ansvar för vad de hittar på (gäller även andra motsvarande tillverkare).

Om man läser som Lasse F gör, så bör "man" i stället ställa sina frågor till de utomstående "verksamheter" som ger annan information (?) än den som kommer från Fiats organisation!
Det är otroligt om dessa "utomstående som inte har med Fiat att göra" skulle vara skickade att utföra/rekommendera Fiats underhåll bättre än tillverkaren Fiat själv.

Jag har inget med Fiat att göra, förutom att jag äger en husbil på Fiatbas men jag anser att rätt ska vara rätt ----- belasta inte Fiat med UTOMSTÅENDES rekommendationer låt dem svara för sig själva - kopian blir aldrig bättre on orginalet (och hur blir det med ev garantier?)!

Låt tråden fortsätta med (fakta, om möjligt) om det möjligen är Fiats organisation som inom sig sprider olika servicebesked men då platsar varken "Autodata", "Tolerans" eller andra utomståendes rekommendationer i tråden - de representerar inte Fiat och "Fiat tar dessutom inget som helst ansvar för andras rekommendationer (för Fiat, spec om de skiljer sig åt).
/ Hälsn, Bengt
 
F

F.d. 27368

Guest
Sv: Kamremsbyte

Kicki & Bengt;

I och med 244 chassit kom (din är en 244) så ändrades service intervallen från 2000 mil till 3000 mil eller 1 år . Så blir det 9000 mil i och med detta . Det står det i dom serviceprotokoll som FIAT Sverige ger ut . Även du borde ha fått den efter servicen hos Varla bil .
Har nämligen fått serviceprotokoll via email från FIAT Sverige (funderar på byta husbil =) )
 
F

F.d. 5110

Guest
Sv: Kamremsbyte

Jag förstod att det skulle sätta fart på debatten!

Till yttermera visso så vänder många av bilägarna i detta land sig till andra verkstäder än märkesverkstaden. Och det gäller nog även husbilsägare. Och därmed kommer de att få dessa rekommendationer!

Inom EU har gruppundantaget när det gäller bilreparationer förändrats så att även andra aktörer än just märkesverkstäder har rätt att reparera fordon. Det är generalagenternas/tillverkarnas skyldighet att lämna ut sådana uppgifter så att andra verkstäder än de egna kan reparera och serva de fordon de satt på marknaden. Man får därmed hoppas att den information de "fria" går ut med är rätt.

Jag tror nu inte heller att dessa "UTOMSTÅENDES", som Bengt väljer att kalla dem, väljer avvikande intervaller för kamrem än vad tillverkare eller generalagent rekommenderar utan att ha fog för det.

Men jag kan gå vidare med att fråga Autodatas repr. i Sverige vad de har för underlag att rekommendera så korta intervaller.

Sen är företaget inte så litet....Autodata - publisher of automotive technical manuals, charts and diagnostic CDs

Mvh
LasseF
 
J

Jarn

Guest
Sv: Kamremsbyte

Detta har jag kopierat från original Serviceprotokollet på en Fiat med X250 modellen -07 eller nyare.
Tycker också det låter fantastiskt med 18.000 mil.


Kontroll kamrem (2.3 JTD) var 100.000 km, byte om nödvändigt. (dock byte minst vart 4:e år / 180.000 km enligt nedan)
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Kamremsbyte

Hm En tanke slog mig tänk om det bara fans märkesverkstäder:swoon::swoon:

Gurra
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Kamremsbyte

Nu har verkstaden börjat jobba med bilen och jag har fått följande besked; Enligt den första diagnosen så stämde den med kamremsbrott, men remmen visade sig vara hel och i rätt läge. Istället verkar det nu vara dieselpumpen som havererat!?

Om så är fallet följer fortsättningen under ny tråd.
 
F

F.d. 6530

Guest
Sv: Kamremsbyte

Hej Gunnar, det ska bli intressant att få reda på vad som hänt med pumpen, om den har skurit pga. våran torra diesel eller något annat fel , om man lyckas konstatera vad som är orsaken till haveriet. Mvh Nilsman
 
Toppen