Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Vattenpumpen drivs av kamrem på 2.3 liters motorn. Men enligt flera mekaniker är byte av vattenpump onödigt under 20000 mil på 2.3 liters motorn. Däremot brukar vattenpumpen rasa oftare på 3 liters motorn.Varför byta vattenpump den har inget samband med kamrem. Har en egen drivrem. Om den inte läcker eller har missljud. Jag bytte kamrem på min förra året gått 14000 mil aldrig bytt vattenpump
Är väl olika på olika motorer/årsmodell, kolla nogaFiat säger 5 år men frågar man någon så säger dom 4 år. Jag har bytt nyligen och jag betalade 9700kr med vatten pump.
Så nu kan jag åka i 5år. Hector
Vi har Fiat -08 helintregerad jag bytte vattenpumpen på samma gång annars måste man lämna in och byta när den går sönder.Är väl olika på olika motorer/årsmodell, kolla noga
Jag skulle byta. Skulle remmen brista blir det i värsta fall en betydligt dyrare reparation än en ett kamremsbyte.Hur skulle ni göra? Det är 5 år och 2500 mil sedan senaste kamremsbytet på en 2,3 lit fiat ducato 2008. Är remmen slut eller törs man köra ett år till?
Jag instämmer.J
Jag skulle byta. Skulle remmen brista blir det i värsta fall en betydligt dyrare reparation än en ett kamremsbyte.
Men det är min uppfattning, det finns säkert flera som tycker annorlunda.
Staffan
Vilken garanti menar du?Vi har Fiat -08 helintregerad jag bytte vattenpumpen på samma gång annars måste man lämna in och byta när den går sönder.
Nu vet jag att det är nya grejor och garantin gäller.
Hector
förstår inte varför man ska byta kylarvätska....det funkar i minsnt 15 år...Och kylarvätskan ska ju bytas enl intervall den också. Så kamrem, vattenpump och kylarvätska är perfekt att byta samtidigt.
På min Volvo v70 2.4 D har samma konstruktion var annan gång pumpbyte. Så första gången blir efter 20 år eller 18 tusen mil. Vilket som kommer förstman brukar byta vattenpumpen för att den sitter typ "bakom" kamremmen
alltså bara för att man är där o rotar ändå
det blir ju dubb kostnad om vp går sönder lite efter kamrems bytet
så gör man på många bilar
Jag är inte så säker, frysskyddet funkar men rostskyddsaditivet och snöjadditivet försämras hela tidenförstår inte varför man ska byta kylarvätska....det funkar i minsnt 15 år...