• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kamremsbyte

leihag

FD HBK Medlem
Inlägg
96
Kommun
Linköping
HBK-Nr
11558
Medlemskap
2023
Har en Fiat Husbil årsmodell 2017 som har gått 2900 mil, läser i Fiats servicebok sidan 233. Byte av distributionsstyrningens kamrem 150 multijet med hänvisning ( * )
( * ) Maximal kilometersträcka som rekommenderas är 192000 km. Oberoende av kilometersträcka ska kamremmen bytas ut var fjärde år vid svåra förhållanden ( kalla klimat,stadskörning, långkörning på lägsta växeln) eller åtminstone vart femte år.
Frågat auktoriserad verkstad som säger vart fjärde år.
Hur tolkar ni andra detta och hur gör ni ?
leihag
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.204
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Åtgår det specialverktyg för att låsa kamskivan?
Jag köpte en sats "riktiga" doningar och då låser man t.ex vevaxeln mycket proffsigt och exakt med en ingängad låsningssprint
och motsvarande för kamdrevet. Går inte att rubba i låst läge och ingen risk, att låsningen faller bort när man bökar med remmen.
Verktygen borde man kunna låna av varandra vid behov... används ju inte så värst ofta. Du kan få låna av mig.

Sen är det inget som säger, att man inte kan stoppa in en vanlig skruvmejsel istället, men det känns lite vanskligt...
faller den bort och man rubbar "cirklarna", hjälper nog inga svordomar.
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Har en Fiat Husbil årsmodell 2017 som har gått 2900 mil, läser i Fiats servicebok sidan 233. Byte av distributionsstyrningens kamrem 150 multijet med hänvisning ( * )
( * ) Maximal kilometersträcka som rekommenderas är 192000 km. Oberoende av kilometersträcka ska kamremmen bytas ut var fjärde år vid svåra förhållanden ( kalla klimat,stadskörning, långkörning på lägsta växeln) eller åtminstone vart femte år.
Frågat auktoriserad verkstad som säger vart fjärde år.
Hur tolkar ni andra detta och hur gör ni ?
leihag
Min tolkning är 5år. Våra husbilar går normalt ganska snällt på landsväg samt motorväg. Långt ifrån svåra förhållanden
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
350
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
Att ventilerna satt fast beror nog på att remmen gått av orsak och verkan inte tvärtom. Största momentet på kamremmen blir ju vid starten inte när man kör. Mycket vanligt att remmen går av då. och ofta utan att motorn startat utan bara att startmotorn dragit sönder allt när remmen gått av eller kuggat. Att byta en rem på rätt sätt kräver kunskap fingertoppskänsla erfarenhet och att kunna utvärdera alla ingående komponenter så att de inte är skadade vi har ju ett antal hjul en remspännare som måste fungera och friska lager och tätningar överallt.
Hej Bengtic, i detta fallet med Chyrslern så var det inte så. Ventilerna var helt oskadade bara att knacka loss från styrningarna och putsa bort rosten. Starten drar ju inte runt med speciellt hög hastighet och när då en ventil står öppen eftersom inte fjädern orkar stänga den pga rost så blir det remmen som lastas. I detta fallet så vet jag inte hur gammal remmen var men den såg ok ut efter demontering.
Jag håller med dig att det krävs en del kunskap att byta rem men 2.8 JTD har ju en spännare som gör att man kan skippa en extern mätare så det är faktisket en lätt motor att fixa med om man bortser från hur trångt det är att få bort kåpor. Att riva den och bara byta rem utan att byta spännrulle, melllanhjul och spännare är i mina ögon helt idiotiskt. Vattenpumpen ligger däremot utanför så det kan man fundera på men åker man på att byta den senare så får man byta kamrem också.

Hälsningar
Peter
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Hej Bengtic, i detta fallet med Chyrslern så var det inte så. Ventilerna var helt oskadade bara att knacka loss från styrningarna och putsa bort rosten. Starten drar ju inte runt med speciellt hög hastighet och när då en ventil står öppen eftersom inte fjädern orkar stänga den pga rost så blir det remmen som lastas. I detta fallet så vet jag inte hur gammal remmen var men den såg ok ut efter demontering.
Jag håller med dig att det krävs en del kunskap att byta rem men 2.8 JTD har ju en spännare som gör att man kan skippa en extern mätare så det är faktisket en lätt motor att fixa med om man bortser från hur trångt det är att få bort kåpor. Att riva den och bara byta rem utan att byta spännrulle, melllanhjul och spännare är i mina ögon helt idiotiskt. Vattenpumpen ligger däremot utanför så det kan man fundera på men åker man på att byta den senare så får man byta kamrem också.

Hälsningar
Peter
Rost? Kan du förklara detta?
Om jag minns rätt så beror kärvande ventiler på ventilläckage som ger förbrännings sot på ventilstyrningen
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
350
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
Rost? Kan du förklara detta?
Om jag minns rätt så beror kärvande ventiler på ventilläckage som ger förbrännings sot på ventilstyrningen
Att vatten bildas vid förbränning av diesel i en ottomotor kan ni kolla på vilken vetenskapssida ni vill.
Ett förbränningsläckage vid otäta styrningar som ni skriver kan givetvis ge samma fenomen men i mitt fall och därmed det enda jag kan belägga så var det rost som bildats.
För mig är det fullständigt ointressant om ni tror mig eller inte, jag kommer aldrig att starta upp en förbränningsmotor utan att se till att den blir genomvarm. I alla fall inte om den skall stå ett tag efterpå. Dessutom vill jag gärna att ljuddämparen blir såpass varm att vattnet torkar ut i den också för att undvika korrision.

Hälsningar
Peter
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.616
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Att vatten bildas vid förbränning av diesel i en ottomotor kan ni kolla på vilken vetenskapssida ni vill.

På vilken vetenskapssida som helst kan man även läsa att en Ottomotor är en förbränningsmotor av kolvtyp där den brännbara gasblandningen antänds av en elektrisk gnista som kommer från ett tändstift – således en bensinmotor.

Pålle
 
Senast ändrad:

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
350
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
På vilken vetenskapssida som helst kan man även läsa att en Ottomotor är en förbränningsmotor av kolvtyp där den brännbara gasblandningen antänds av en elektrisk gnista som kommer från ett tändstift –således en bensinmotor.

Pålle
Ok Pålle tack för korrigeringen, men en diesel är väl i alla fall en förbränningsmotor? Som dessutom producerar vatten eller vad nu det korrekta uttrycket är vid förbränningen.

Hälsningar
Peter
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.278
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
På vilken vetenskapssida som helst kan man även läsa att en Ottomotor är en förbränningsmotor av kolvtyp där den brännbara gasblandningen antänds av en elektrisk gnista som kommer från ett tändstift – således en bensinmotor.

Pålle
Där ser man att det som skrivs på nätet inte alltid är hela sanningen.
En Ottomotor kan drivas av annat än bensin = Ottomotor inte nödvändigtvis en bensinmotor.


Det bildas lika mycket vatten som det förbrukas bränsle när en förbränningsmotor arbetar.
Detta vatten kommer att spridas i hela avgassystemet och i stora delar av insugssystemet. (på grund av pulsationer)

Jag långtidslagrar aldrig en motor utan att den körts driftsvarm innan. Den startas sedan inte upp förän jag vet att motorn kan nå driftstemperatur efter uppstart, om motorn fortsatt inte skall vara i bruk på länge.
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Att vatten bildas vid förbränning av diesel i en ottomotor kan ni kolla på vilken vetenskapssida ni vill.
Ett förbränningsläckage vid otäta styrningar som ni skriver kan givetvis ge samma fenomen men i mitt fall och därmed det enda jag kan belägga så var det rost som bildats.
För mig är det fullständigt ointressant om ni tror mig eller inte, jag kommer aldrig att starta upp en förbränningsmotor utan att se till att den blir genomvarm. I alla fall inte om den skall stå ett tag efterpå. Dessutom vill jag gärna att ljuddämparen blir såpass varm att vattnet torkar ut i den också för att undvika korrision.

Hälsningar
Peter
Du har helt rätt att det finns vatten i avgaserna.
Min bild är att avgaserna när dom lämnar ventilen ligger på flera hundra gradar, vilket inte ger några problem i detta område. Men du har helt rätt när avgaserna kyls ner i avgassystemet så faller vattnet ut.
Varm luft kan bära mer vatten vs kall luft (daggpunkt) därav faller vatten ut när avgaserna kyls ner i avgassystem som då rostar sönder från insidan.
Så jag tror inte vattnet är orsaken till din rost som du såg på ventilerna.
Mer troligt är att du har sett ”passningsrost” som kan uppstå när två metaller gnider mot varandra, detta ser ut som ”vanlig” rost
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.278
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Varm luft kan bära mer vatten vs kall luft (daggpunkt) därav faller vatten ut när avgaserna kyls ner i avgassystem som då rostar sönder från insidan.
Exakt.
Detta vatten finns där, potentiellt i månader, och kommer att fördelas i hela den tillgängliga volymen, avgasrör, turbo, avgasport, insug.

När motorn stannar kommer minst en avgas och en insugventil att vara öppen i någon cylinder, och exponera ventilskaften för rost.
Med rostigt ventilskaft kommer ventilfjädern då inte att orka dra tillbaka ventilen i stängt läge när motorn dras runt.
Den öppna ventilen tar i kolven och ventilskaftet böjs något och kilas fast i styrningen.
Kamen försöker öppna denna ventil, det går inte = kamremen går av.
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Hm... är det inte sot i första hand som ger kärvande ventiler?
Detta uppstår vid ventilläckage
Kan köpa att det kan bli rost på ventiler, men då har motorn aldrig blivit varm, har typ gått några minuter, samt detta upprepas gång på gång.
En varm motor ger flera hundra grader i detta område, vilket inte kan ge rost orsakat av vatten.
Att kamremmen går av av kärvande ventiler är en lågoddsare.
Då pratar vi om en husbil som har gått många tusentals mil med undermålig service.
Inget som drabbar alla här på forumet som byter olja regelbundet
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
En fundering som jag själv inte har kollat upp...
Det viktiga är ju att man visuellt kan kontrollera hur remmen ser ut.
Dvs finns det torrsprickor, fransar etc.
Ni som har bytt rem, går det att skära ut en lucka i kåpan så det blir ett täcklock?
Då kan man ju inspektera remmen regelbundet.
Min bild är att detta är viktigare än alla andra åtgärder, vilket troligen ger många års längre drift innan ett byte av remmen är nödvändig
Vad tror ni om detta?
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Personligen tycker jag hela kamremsfrågan runt Fiat är ett ickeproblem som vi ständigt blåser upp till orimliga proportioner.
Nya husbilsägare kan bli onödigt uppskrämda av ett problem som inte ens finns.

Haverier verkar vara extremt sällsynta så konstruktionen verkar vara mycket bra och remmarna som finns till verkar vara av hög kvalitet.
Hade det varit en svag punkt på motorerna och rembyten exakt inom tid varit extremt viktiga hade vi sett och läst mycket om Fiat transport och husbilar där remmen havererat.
Det finns många, många bilar därute. Motorerna som levereras till dessa chassietyper måste vara bland världen mest sålda motorer över tid och som dessutom ofta används i en bransch där man verkligen kör skiten ur grejerna med minsta möjliga service, ibland säkert ingen alls.

Vi kan ju bara titta här i vår lilla ankdamm, forumet, och se hur många som fått brustna kamremmar här. Under åren har säkert ett antal bilar per medlem också passerat.

Jag byter efter 5 år som det står i serviceboken. Inte för att jag är ett dugg orolig för remmen utan mer för att försöka följa det serviceschema som finns. Dom senaste 10 åren har vi haft 5 begagnade bilar med kamrem som jag bytt själv på. Kan inte minnas att någon rem eller rulle sett direkt sliten ut.
Inte behöver det bli extremt dyrt att lämna in för byte heller om man bara tar sig tid att kolla lite priser först.

Så oron tycker jag är obefogad och råden att undvika bilar med kamrem likaså.
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Personligen tycker jag hela kamremsfrågan runt Fiat är ett ickeproblem som vi ständigt blåser upp till orimliga proportioner.
Nya husbilsägare kan bli onödigt uppskrämda av ett problem som inte ens finns.

Haverier verkar vara extremt sällsynta så konstruktionen verkar vara mycket bra och remmarna som finns till verkar vara av hög kvalitet.
Hade det varit en svag punkt på motorerna och rembyten exakt inom tid varit extremt viktiga hade vi sett och läst mycket om Fiat transport och husbilar där remmen havererat.
Det finns många, många bilar därute. Motorerna som levereras till dessa chassietyper måste vara bland världen mest sålda motorer över tid och som dessutom ofta används i en bransch där man verkligen kör skiten ur grejerna med minsta möjliga service, ibland säkert ingen alls.

Vi kan ju bara titta här i vår lilla ankdamm, forumet, och se hur många som fått brustna kamremmar här. Under åren har säkert ett antal bilar per medlem också passerat.

Jag byter efter 5 år som det står i serviceboken. Inte för att jag är ett dugg orolig för remmen utan mer för att försöka följa det serviceschema som finns. Dom senaste 10 åren har vi haft 5 begagnade bilar med kamrem som jag bytt själv på. Kan inte minnas att någon rem eller rulle sett direkt sliten ut.
Inte behöver det bli extremt dyrt att lämna in för byte heller om man bara tar sig tid att kolla lite priser först.

Så oron tycker jag är obefogad och råden att undvika bilar med kamrem likaså.
Håller med till 99%, frågan som mest diskuteras är ju serviceintervallet på 5år, som i mångas ögon är en för kort tid, då remmaren ser nya ut efter bytet.
Jag själv tycker det är en ganska hög kostnad för ett byte som inte behövs.
Att det sedan står i serviceboken Max 5 år är ju inte så mycket att göra åt.....
Bara att gilla läget.
Där av min idé om en inspektionslucka, där den lite händige, eller från expert får hjälp att kan kontrollera remmen.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.782
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
En fundering som jag själv inte har kollat upp...
Det viktiga är ju att man visuellt kan kontrollera hur remmen ser ut.
Dvs finns det torrsprickor, fransar etc.
Ni som har bytt rem, går det att skära ut en lucka i kåpan så det blir ett täcklock?
Då kan man ju inspektera remmen regelbundet.
Min bild är att detta är viktigare än alla andra åtgärder, vilket troligen ger många års längre drift innan ett byte av remmen är nödvändig
Vad tror ni om detta?

Jag har bytt många remmar som är runt 10 år, senast på husbilen, det gick inte att se något på den, den kunde lika gärna ha varit 1 år.
Inga sprickor även om man böjde den åt fel håll
Jag har bara sett en rem där det direkt syntes på den, ingen aning hur gammal den var men det var en riktigt misskött bil.
 
Toppen