• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kamremsbyte som gör mig förbryllad

Status
Stängd för vidare inlägg.

MarTom

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2025
Hello. Jag har just bytt kamrem på husbilen. Bytet var åldersrelaterat. Eftersom en kamrem ska bytas p.g.a. tidens tand så trodde jag att dessa förvarades vakuumpackade el. liknande. I samband med service så öppnas denna och klockan startar s.a.s. Så verkar inte ske. Kamremmen kommer tydligen förpackad som vilket vanlig reservdel som helst. Då undrar jag hur man kan starta klockan då den sitter på plats i motorn? Varför är tiden viktig där när den inte är lika viktig som lagervara? Vad jag kan se så finns heller ingen datumstämpel på kamremmen. Nu hoppas jag att någon här kan bringa ljus i detta och rätar ut de frågetecken som jag har.

Mvh MarTom

F

F.d. 58765

Guest
Sv: Kamremsbyte som gör mig förbryllad

Precis detta har min man påtalat i många år. Ingen verkar kunna svara på det. Tillverkningsdatum hade ju inte varit fel. Detta gäller ju även personbilar.

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026

Det som åldrar/sliter en kamrem är värmen samt att den sitter i spänn runt kamhjulen och spännrullarna.
Detta behöver inte en kamrem i lager på reservdelshyllan utstå.

Sen är det ju en rejäl dos försiktighet inbyggt i regeln att byta efter tid, och inte bara efter körsträcka.
Men om man tar;
Risk (kamremmen kan gå sönder) X konsekvens (motorhaveri = ny motor @ 50- 100 tusen kr) så blir det mycket billigt och tryggt att byta enligt tillverkarens rekommendation.

F

F.d. 29925

Guest

Det är inte själva remmen som är orsaken till de flesta haverierna utan fel på spänn och brytrullar.
Misstänker faktiskt att remmen håller minst den dubbla rekommenderade bytesintervallen. (Men är nog för feg för att testa teorin)
Har bytt på husbilen ett par gånger och åtskilliga gånger på personbilar, och alla de remmar uppvisade inga som helst utmattningstecken. För övrigt så var en rem alldeles fullkletat med olja på grund av en dålig packbox till kamaxeln, men så klart blev det byte även av den remmen.

MarTom

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2025

Jag såg i helgen en ny Kabe 2013 till salu. Kanske är själva bilen från 2012. Någon kanske köper den nu och ställer in den för säsongen. Ska då kamremmen bytas ut nästa år när bilen kanske inte gått mer än 400 mil?
Kamremmen har ju suttit i spänn under 4 år. Nej, det är någonting som inte stämmer här.En kamrem som förväntas hålla i 18000 mil ska bytas efter 400 mil p.g.a. ålder? Det måste finnas ett sätt att kontrollera kamremmen på!

Mvh Tommy F

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026

En kamrem som förväntas hålla i 18000 mil ska bytas efter 400 mil p.g.a. ålder? Det måste finnas ett sätt att kontrollera kamremmen på!

Nej det finns inget sätt att kolla remmen.
(som är tillgängligt för konsument/verkstad.)

Det finns inget som hindrar att du kastar tärningen och kanske sparar ett par 1000-lappar på kort sikt, är det värt risken, det kan bara du avgöra.

"Risk (kamremmen kan gå sönder) X konsekvens (motorhaveri = ny motor @ 50- 100 tusen kr) "

MarTom

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2025

Nej det finns inget sätt att kolla remmen.
(som är tillgängligt för konsument/verkstad.)

Det finns inget som hindrar att du kastar tärningen och kanske sparar ett par 1000-lappar på kort sikt, är det värt risken, det kan bara du avgöra.

"Risk (kamremmen kan gå sönder) X konsekvens (motorhaveri = ny motor @ 50- 100 tusen kr) "

Vad menar du? Min fråga gäller om det verkligen kan anses rimligt att byta efter 400 mil? Vad skulle du själv göra i den här situationen? Din formel för motorhaveri har vi redan gått igenom.

Mvh Tommy F

F

F.d. 29925

Guest

Under förutsättning att man kan kontrollera riktigheten av körsträckan skulle jag avstå från ett byte.

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026

Vad skulle du själv göra i den här situationen?

Jag skulle utan att ens fundera på annat följa de rekommenderade serviceintervallen.
Tror du att du kan detta bättre än Fiats ingenjörer?
Jag vet att jag inte kan bättre än dom.

Din formel för motorhaveri har vi redan gått igenom.

Jo det har vi, men jag vill förtydliga vad som står på spel.
Har man råd att byta motor med en klackspark, kan väl inte ett kamremsbyte vara så betungande? Om man inte har råd att byta motor, så byt kamrem.

Jag har då inte råd att chansa med dessa belopp. (för ett motorbyte)

MarTom

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2025

Min fråga gällde om det verkligen är relevant att byta kamrem efter 400 mil. Du har just svarat efter de förutsättninagr som du har. Detsamma gäller de som tycker ditt svar är bra. När jag en gång i tiden blev medlem i Husbilsklubben kom det nästan alltid konstruktivt svar omgående. Nu är det tydligen din anda som gäller här i klubben. Därför finner jag det ganska meningslöst att ställa såna här frågor i fortsättningen. De som kunnat bidra med konstruktiva svar har tydligen redan lämnat klubben. Jag kommer därför att försöka finna svaret någon annanstans. Vi har båda utmaningar framför oss. Jag med problematiken kring åldersrelaterade kamremmar. Du har helt andra problem. Hoppas vi båda lyckas med att lösa dessa.

Mvh Tommy F

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen