F
F.d. 50069
Guest
Sv: Kamrem
Jag undrar om inte dessa sketna remmar till kamdrivningen endast är ett sätt av biltillverkarna (en del) att få in pengar(MASSOR) på eftermarknaden.
Den enda fördelarna jag kan se med remdriften är väl att det går tystare, eller? Fast egentligen knappt det heller! Kolla in BMW´s motorer där det välan är kedjedrift ! Snacka om symaskiner. Bara som exempel.
Är man sedan en sådan larver som jag är och tom ställer in kamtiderna så finns det ju ställbara kamdrev även om det är kedjedrift!
Näääääää, bort med remdrift till kammen! Jag tycker att remdrift är bra iofs, men då till varioatorn på en EU-moppe
Anders som blir tjurig på onödiga kostnader
PS. Jag har haft 3st husbilar med den 78hk bensinmotorn och det är faktiskt en mycket, mycket fin motor! Helt klart mycket underskattad som husbilsmotor. En sådan motor som är klockrent inställd med extraktor och annan halsring i förgasaren är en PÄRLA som rätt körd man absolut inte skall förakta. Det är klart att med den 2800cc dieselmotorn på 147 hk vi har idag i våran husbil så är det ju ett hiskligt gott vrid i alla lägen, men som sagt det finns ju en växelspak också.
Anders som gillar höga varvtal
Jag undrar om inte dessa sketna remmar till kamdrivningen endast är ett sätt av biltillverkarna (en del) att få in pengar(MASSOR) på eftermarknaden.
Den enda fördelarna jag kan se med remdriften är väl att det går tystare, eller? Fast egentligen knappt det heller! Kolla in BMW´s motorer där det välan är kedjedrift ! Snacka om symaskiner. Bara som exempel.
Är man sedan en sådan larver som jag är och tom ställer in kamtiderna så finns det ju ställbara kamdrev även om det är kedjedrift!
Näääääää, bort med remdrift till kammen! Jag tycker att remdrift är bra iofs, men då till varioatorn på en EU-moppe
Anders som blir tjurig på onödiga kostnader
PS. Jag har haft 3st husbilar med den 78hk bensinmotorn och det är faktiskt en mycket, mycket fin motor! Helt klart mycket underskattad som husbilsmotor. En sådan motor som är klockrent inställd med extraktor och annan halsring i förgasaren är en PÄRLA som rätt körd man absolut inte skall förakta. Det är klart att med den 2800cc dieselmotorn på 147 hk vi har idag i våran husbil så är det ju ett hiskligt gott vrid i alla lägen, men som sagt det finns ju en växelspak också.
Anders som gillar höga varvtal
Senast redigerad av en moderator: