• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kamrem

F

F.d. 50069

Guest
Sv: Kamrem

Jag undrar om inte dessa sketna remmar till kamdrivningen endast är ett sätt av biltillverkarna (en del) att få in pengar(MASSOR) på eftermarknaden:mad:.
Den enda fördelarna jag kan se med remdriften är väl att det går tystare, eller? Fast egentligen knappt det heller! Kolla in BMW´s motorer där det välan är kedjedrift ! Snacka om symaskiner:). Bara som exempel.
Är man sedan en sådan larver som jag är och tom ställer in kamtiderna så finns det ju ställbara kamdrev även om det är kedjedrift!
Näääääää, bort med remdrift till kammen! Jag tycker att remdrift är bra iofs, men då till varioatorn på en EU-moppe;)

Anders som blir tjurig på onödiga kostnader:rolleyes:

PS. Jag har haft 3st husbilar med den 78hk bensinmotorn och det är faktiskt en mycket, mycket fin motor! Helt klart mycket underskattad som husbilsmotor. En sådan motor som är klockrent inställd med extraktor och annan halsring i förgasaren är en PÄRLA som rätt körd man absolut inte skall förakta. Det är klart att med den 2800cc dieselmotorn på 147 hk vi har idag i våran husbil så är det ju ett hiskligt gott vrid i alla lägen, men som sagt det finns ju en växelspak också;).

Anders som gillar höga varvtal:p
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Kamrem

Till B18/B20 fanns ju ståldrev som ersättning, som satt i varje rallybil.:D

Mvh
Rolle
Satt även i marinmotorer aq 130 typ
tror att detta med kamrem håller ned produktionstillverningen för tillverkan alltså.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Kamrem

Det enda jag kan se inom produktionteknik som försvarar kamrem är att det är svårt att lösa det med drev om man har överliggande kammar(många mellandrev som rasslar om de inte är snedskurna). Fast återigen så funkar kedja där med!
Nää, de lurar oss:mad:

Anders som gillar beprövad teknik:D
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 15832

Guest
Sv: Kamrem

Förmodligen är det väl några tior billigare att hänga dit en rem, istället för kedja.

Men det viktigaste skälet är nog, som redan sagts, att skinna folk på pengar på eftermarknaden! Sabla otyg!!!:msn_angry:

Mvh
Rolle
 
F

F.d. 3967

Guest
Sv: Kamrem

Hej,

Det diskuteras olika priser på hur mycket kamremsbyte kostar. Jag har sett priser allt ifrån 4500-8500 SEK.
Jag har en Fiat Ducato Husbil 2003. Auto & Mechanics i Hammarlunda www.automechanics.se byter kamrem och övriga yttre remmar för 4500 SEK.
Jag har servat mina bilar i många år hos Auto & Mechanics. Dom gör alltid ett billigt och bra arbete.
du också in på deras hemsida www.automechanics.se och kolla.

Hälsningar Jan Erik
 
Toppen