Jag sticker ut hakan som glad hobbymek sedan tidiga tonåren på 70-talet, och lägger mig i diskussionen.
Kamrems livslängd givet ålder kontra slitage, är lite knivigt. Det som "håller ihop" remmen är ju trådar inuti remmen, och det materialet åldras, därav byte efter antingen maximalt tidsintervall eller maximal körsträcka, vilket som infaller först.
Med låg årlig körsträcka så är det extremt många mil kvar till den gränsen, när tiden säger byte, och man vill gärna tro att remmen har långt kvar.
Jag misstänker att förhållandet faktiskt kan vara det motsatta (detta är alltså min egen teori!), nämligen att mycket låg körsträcka, helst i kombination med halvårsvisa stillestånd, får materialet i remmen att åldras snabbare än vid "normal" användning, då materialet får regelbunden "motion" och hålls mjukt.
Jag känner ett antal glada ungdomar som på kort tid glatt kört dubbla, och väl det, angivna maximala körsträckan med diverse olika personbilar, utan haverier, samtidigt som ett par äldre bekanta som kör väldigt sparsamt fått ras runt angivet tidsintervall, eller varit snubblande nära när remmen bytts.
Vad gäller vattenpumpsbyte vid rembyte, så har inte den åldersproblem i den bemärkelsen. Är bytesintervall för rem 12000 mil, men tidsintervall kräver byte vid 3000, så finns egentligen inget behov av att byta pump, den ÄR konstruerad att hålla 12000 + mil.