• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kamrem eller kedja

F

F.d. 30084

Guest
Hej alla erfarna diselentusiaster.

Söker en bra begagnad halvintegrerad modell. Verkar svårt att få säkra svar på vilka modeller som har kedja eller rem till kamaxeln. Om bilen gått 3-4000mil, bör jag då
satsa på kedjedrift eller är det OK att välja en bil med kamrem. Påverkas prisbilden
av vad som sitter i det aktuella objektet.

Hej och tack

Bertil i Farsta

Helena o Tom

HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
1052
Medlemskap
2025
Sv: Kamrem eller kedja

Det är okej att välja en bil med kamrem,Fiat är ju störst med sin 2,3 Jtd som är en jättebra motor.Fiat har också en 3,o Jtd emd kedja men utbudet är klart mindre.
Jag skulle titta på uppläggning och skick istället!
Lycka till !
Mvh Tom

F

F.d. 940

Guest

Renault Master 140 3,0L har också Kamkedja.
Arne.

Rusken

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2026

Reim/kjede er uinteressant, legg reimbytte inn i budsjettet...

Da er ønsket planløsning og generell tilstand viktigere. Viktigst må vel være om bilen er vinterkjørt eller ikke, mao saltkjørt eller ikke.........

F

F.d. 29954

Guest

Påverkar inte priset, men om allt annat är lika och enda skillnaden är att den ena har rem och den andra har kedja, då skulle jag välja kedjebilen....

lejoh

FD HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022

Håller med dem som påtalar att skick och att den är skött enligt serviceschemat är viktigare.

Fiat, från -07 har motorn på 2,3/130 hk rem.
Från -07 finns också en motor på 3.0 som har kedja, men den kostar ny ca 25000 kr mer.
Borde väl ge ett något högre pris på 3,0 utrustade bilar även som begagnad.
Men tänk på att man kan byta rem ca 6 ggr under 30 år eller 27000 körda mil innan det har kostat 25000 kr i rembyten.
En större motor drar ju mera bränsle så där försvinner även lite av vinsten med kedja.

Sen är det ju även en smaksak vad man vill ha för motor, jag är mycket nöjd med min 2,3'a och har aldrig saknat flera hk.
Vid begköp på firma av 2,3'a så försök få ett rembyte i priset om det börjar närma sig 4 år eller 4500 mil sedan sista bytet.
/Leif

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Remmar byts, det gör inte kedjor. Rätt skött har man bra koll på sin rembil. Man har faktiskt inte samma koll på sin kedjebil. Kedjan håller oftast bra, men skulle den inte göra det, vilket händer då och då, är konsekvenserna mycket dyra!

Ser man på intervallet för husbilar, så rekommenderas rembyte vart 5:år, istället för som Ducatos generella service, där man rekommenderar vart 4:e år. Beror främst på skillnader i användning.

Jag väljer medvetet rem!

Krister N

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Det finnes også noen Fiat med en 2,2 JTD motor (samme som i Ford Transit) hovedsaklig finnes denne i små halvintegrerte.

Roffe1

HBK Medlem (P)
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2025

Kamremsbyte kostar på en 2,3 131hk 2007 delintegrerad 4800kr på Mekonomen verkstad, på Fiat verkstad 5900kr. Skall enligt Fiat verkstaden bytas vart fjärde år.

Fiatcampers hemsida.

Motorerna 100 Multijet och 160 Multijet har en kamkedja som varar under fordonets hela livslängd, dvs. som inte kräver byte. Motorerna 120 Multijet och 130 Multijet har en kamrem som ska kontrolleras var 90 000:e km och bytas ut var 180 000:e km och hur som helst var femte år.

F

F.d. 29925

Guest

Kammkedja som håller motorns hela livslängd?
Har tyvärr haft 2, visserligen personbilar med haveri av kamkedjan, en Saab och en Mazda.
Så, om jag hade kammkedja skulle jag definitivt kolla upp kedjan efter c:a 15.000 mil.

Toppen