• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kamrem byte

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
509
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Hej, det borde väl vara de där 18.000 milen som det skall vara mellan kamremsbyten om man kör mycket, som typ transportbilar. För de borde väl inte kunna påstå att åren minskar miltalet på pumpen nämnvärt i alla fall.

M.v.h. JANKRO.
Ja det stämmer! Bytte rem på märkesverkstad i höstas vid cirka 10.000 mil och hade beställt sats med pump. Men de ringde och sa att de kollat pumpen och det var totalt bortkastat att byta den och kan tas vid nästa kamremsbyte!
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
På vissa bilar är det enkelt att byta pump i samband med kamremsbyte. Och dessutom ska kanske pumpen bytas med ganska lika, om än inte samma, som remmen. Här på Fiat.com om vattenpump är en tråd där någon påpekar hur bra pumparna på Ducato är och att byte inte ens finns i serviceintervallen. Samt att det är mycket mer jobbigt än vad man tror. Sant eller inte vet jag inte.
 
Toppen