Sv: Kamkedja -rem iveco-08
Fiat är personbilstillverkare och Iveco är en lastbilstillverkare dock inom samma koncern.
Fiat och Iveco tillverkar motorer och drivlinor efter helt olika industrinormer.
Därav skall man inte jämföra dessa två tillverkare med varandra.
Tittar man i Ivecos 3,0 servicebok så förstår man skillnaden.
T.ex. Kamkjedjan skall justeras vid 350.000 km.
Servicehäftet på Fiat Ducatos motorer sträcker sig inte ens till 35.000 mil
Skillnadenär är precis lika stor mellan Iveco och MAN.
Det finns ju också ordentliga prisskillnader mellan husbilschassin från FIAT-IVECO-MAN.
Helt enig i at det er stor forskjell på chassiene, men Euro4 motorene i Ducato er produsert av Iveco. Til Daily finnes det og en 3.0 liter motor med 157 hester, men den brukes ikke på 6 tonn chassi. De bruker den oppjusterte på 177 hester.
Selv om en setter en robust motor i et spinkelt chassi så endres ikke serviceheftene - 350 000 km er lite aktuellt for en Ducato i varetransport.
Har selv hatt en Ducato ALKO basert bil i 8 år og kjørt 125 000 - det ble endel utbytting av slitedeler underveis. Drivverket til Ducato trenger en god del vedlikehold ved lang tids bruk. Motoren derimot var det ingen problemer med utover et par bytter av rem på den 2.8 liter motoren - også den laget av Iveco.
Iveco Daily er en serie med tyngre transportere beregnet på lengre turer enn Ducato så det er klart at den trenger flere sider i serviceheftet.