• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kamera i vindrutan upp i rätten

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Kamera i vindrutan upp i rätten

Allt fler har en kamera som filmar vägen genom vindrutan. Men det är oklart om det är lagligt att använda en så kallad vindrutekamera och rättspraxis i frågan är på gång.

Gasa (14) Bromsa (1)
Frågan har kommit upp i Förvaltningsrätten sedan Länsstyrelsen i Skåne avslagog en ansökan om tillstånd för vindrutekamera, säger Datainspektionens chefjurist Martin Hemberg.

I andra länder som Ryssland är vindrutekamera ett krav för trafikförsäkring och därför finns otaliga filmer om trafikincidenter i Ryssland utlagda på internet. Men även svenska försäkringsbolag använder sig av de filmer som finns om olyckssituationer och domstolarna accepterar dessa som bevis.

Den smått ikoniska olyckan där ett flygplan kraschar över en motorväg i Taiwans huvudstad Taipei har tillkommit just genom en vindrutekamera. Kamerorna filmar oftast kontinuerligt och när minneskortet fyllts byts den äldsta sekvensen ut i en loop vilket innebär att filmningen aldrig upphör på grund av minnesbrist.

Även om filmerna kan fria en enskild person i en trafikolycka, det blir ju så mycket enklare att bevisa sin berättelse, så är ett annat användningsområde att sätta ihop en trevlig berättelse om en resa till ett fjärran mål. Åker du exempelvis över Alperna blir en film om detta ett fantastiskt sätt att beskriva turen för dina vänner eller återuppleva den själv. Likaså används kamerorna för att filma actionäventyr som utförsåkning på skidor. Med lite datavana kan du sätta ihop en fantastisk film om din semester!

TEXT
Pelle Kjörling
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Kamera i vindrutan upp i rätten

Men det förstår väl var och en att man inte kan filma ohämmat i samhället. Det finns ju risk att kameran skulle avslöja något skumt eller rentav kriminellt men som väl är så har vi ju vår diskrimineringsombudsman som jobbar hårt med att se till att buset ska få hålla på utan risk för att åka dit.

"Skyddande av brottsling" är närmast en grundlag i det här landet. Ingen som har rent mjöl i påsen skulle väl bry sig om att man blir filmad på allmän plats. Jo, kanske någon som kom ut från krogen med sekreteraren mitt i natten samtidigt som en övervakningskamera filmade ett bråk i närheten som sedan lades ut på TV. :cool:

Jappe
 
Senast ändrad:

Uppsalaanders

HBK Medlem
Inlägg
198
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
5556
Medlemskap
2024
Sv: Kamera i vindrutan upp i rätten

Kan inte vara förbjudet att ha kamera i vidrutan utan tillstånd när man kör.
Det är tillåtet att filma på allmän plats. Om jag står med videokameran på torget och filmar behövs inget tillstånd. Om jag inte vill ha skakig film är det tillåtet att ha kameran på stativ. Om jag däremot går ifrån kameran på stativ och kameran är igång så måste jag ha tillstånd för kameraövervakning.
Det är tillåtet att filma med videokamera genom ett bilfönster, både när bilen står still och när bilen är i trafik. Kameran kan också sättas på stativ i bilen. Däremot måste kameran stängas av om man går ur bilen.
Med andra ord; om jag är invid kameran och har kontroll över denna så är det tillåtet att filma.

En annan sak. Om jag söker tillstånd för att få ha kamera i vindrutan på bilen blir det avslag. Det blir det för att det inte behövs något tillstånd enligt ovan. Och om man har för avsikt att filma utan att man är i närheten blir det avslag för då blir det kameraövervakning.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Kamera i vindrutan upp i rätten

Det var en man på TV som sa att fast monterad kamera kräver tillstånd. En kamera som sitter monterad i en bil däremot & bara filmar under färd kan enligt lagen tolkas som att den inte är fast monterad utan kan jämföras med en handhållen kamera som inte kräver tillstånd. Detta skall bli intressant att följa eftersom jag själv skaffat en dash cam.

Bennie
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Kamera i vindrutan upp i rätten

Spennende var retten kommer til sett i lys av at det i USA lobbes for påbud om kamera fast montert fra fabrikk i nye biler. Det produseres biler i dag med kamera som en del av standard utstyr.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.484
Kommun
Hässleholm
Sv: Kamera i vindrutan upp i rätten

Jag filmar allt och sparar bara det som gäller:
  1. Ett påbörjat eller överhängande brottsligt angrepp på mig eller min egendom.
  2. Den som med våld eller hot om våld eller på annat sätt hindrar att jag återtar min egendom på bar gärning.
  3. En som olovligen trängt in i eller försöker tränga in i mitt rum, hus eller husbil.
  4. Den som vägrar att lämna min bostad eller husbil efter tillsägelse.
  5. Fantastiska upplevelser under våra resor.
Allt annat raderar jag. :)
 

B Bergman

HBK Medlem
Inlägg
177
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
8902
Medlemskap
2025
Sv: Kamera i vindrutan upp i rätten

I går ringde jag polisen efter att ha blivit invinkad, stannade en bra bit framför honom och ringde polisen satt fyra och en halv minut i telefonen och väntade på att få anmäla, under tiden fatta han misstanke hoppade in i bilen och drog, polisen frågade om jag hade tagit bilnummret, bilmärket, bilfärgen, hur såg personen ut, jag skulle nog haft en kamra eller stannat vid honom och fått informationen av honom direkt.
Bosse
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Kamera i vindrutan upp i rätten

Ska bli kul att få veta utslaget från rättsväsendet! Oavsett vilket, vem kan förbjuda eller hålla koll på alla mobiltelefoner i framrutan och vad blir det för "straff" i så fall?
 

NovaCapella

FD HBK Medlem
Inlägg
106
Kommun
Lerum
HBK-Nr
12417
Medlemskap
2022
Sv: Kamera i vindrutan upp i rätten

Enligt Ny Teknik är det ok att använda en kamera fastsatt på vindrutan. Så här skriver de bland annat :

"Kammarrätten ger Jan Solem rätt. Så här motiverar Kammarätten sitt beslut: Jan Erik Solem uppger i sin ansökan att den enda skillnaden mot att fotografera med mobilkameran i handen är att den istället placeras i en hållare av trafiksäkerhetsskäl. Man kan därför förutsätta att kameran aktiveras och hanteras på platsen där kameran är placerad. Och en kamera som manövreras på platsen faller inte under kameraövervakningslagen."
///Lars-Ove
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Kamera i vindrutan upp i rätten

Det var väntat men ändå viktigt att det prövats rättsligt.
Nu återstår tillstånd att flygfotografera från drönare.

Kommer att bli avsevärt svårare.
Men de som vill filma "intressanta objekt" kommer knappast att hindras av förbud, antingen de filmar för eget behov eller på uppdrag av främmande makter.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Kamera i vindrutan upp i rätten

Sedan några år är det tillåtet att fotografera från luften. Det framgår dock inte från vilken höjd:)
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.168
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Kamera i vindrutan upp i rätten

Enligt Ny Teknik är det ok att använda en kamera fastsatt på vindrutan. Så här skriver de bland annat :

"Kammarrätten ger Jan Solem rätt. Så här motiverar Kammarätten sitt beslut: Jan Erik Solem uppger i sin ansökan att den enda skillnaden mot att fotografera med mobilkameran i handen är att den istället placeras i en hållare av trafiksäkerhetsskäl. Man kan därför förutsätta att kameran aktiveras och hanteras på platsen där kameran är placerad. Och en kamera som manövreras på platsen faller inte under kameraövervakningslagen."
///Lars-Ove

Är det någon som har en länk till artikeln? Jag hittade inget vid sökning. Tänkte jag skulle söka upp Kammerrättens dom och läsa själv. Domen behöver vinna laga kraft också, om det inte redan har skett.

Johan K.
 

NovaCapella

FD HBK Medlem
Inlägg
106
Kommun
Lerum
HBK-Nr
12417
Medlemskap
2022
Sv: Kamera i vindrutan upp i rätten

Är det någon som har en länk till artikeln? Jag hittade inget vid sökning. Tänkte jag skulle söka upp Kammerrättens dom och läsa själv. Domen behöver vinna laga kraft också, om det inte redan har skett.

Johan K.

Testa denna///Lars-Ove

http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/allmant/article3915592.ece?extcmp=newsletter|15082190|2015-06-17
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Kamera i vindrutan upp i rätten

Som jag har skrivit i en annan tråd. Oavsett man filmar eller ej är det flygförbud i kontrollzonerna (TMA och CTR) LFV - Drönarkartan

om man inte kallar upp tornet.
Normalt gäller 0-1500 ft MSL
sedan finns det R områden (typ fängelser och skjutstationer) Gäller samma sak. Ingen flygning.
Obemannade luftfartyg - transportstyrelsen.se

Några förkortningar - www.lfv.se

Detta har ju inte med kameran i vindrutan att göra men ett svar på viggoboy's inlägg.

Om man läser vad som står i länken så kan man undra om alla drönarägare har läst detta så att dom vet vad som gäller & följer dessa regler. Säkerligen finns det många som inte har en aning eller än värre struntar i regelverket.

Bennie
 
Senast ändrad:

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.168
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Kamera i vindrutan upp i rätten

Då har jag lästs domen från Kammarrätten i Göteborg (Mål nr 1674-15). Ärendet gäller en företrädare för ett företag som ansökt till Länsstyrelsen om att få bedriva kameraövervakning i syfte för "lifelogging, sociala medier och bildunderlag till öppna karttjänster" under kortare tider, mellan 1-20 minuter. Kameran skulle vara en mobiltelefon som monteras med en sugpropp i en bils vindruta eller på ett cykelstyre.

Länsstyrelsen avslog ansökan varvid den sökande överklagade till Förvaltningsrätten. Denna rätt kom fram till ett sådant montage gör att inte ett specifikt område övervakas med en viss varaktighet, vilket gör att kameran inte är uppsatt enligt lagens mening och att den inte omfattas av tillståndsplikt.

Datainspektionen överklagade Förvaltningsrättens dom till Kammarrätten som 2015-06-10 kom med den aktuella domen. Kammarrätten anförde i domskälen att ansökanden hade uppgett att det som skiljer mot att hålla kameran i handen och filma är att den nu skulle vara placeras i en hållare av trafiksäkerhetsskäl. Kammarrätten fann att "...Det får förutsättas att kameran ska aktiveras och avaktiveras på plats samt att all övrig hantering ska ske från plats där kameran är placerad. Den utgör därför inte en sådan övervakningskamera som omfattas av kameraövervakningslagen".

Denna dom har dock inte vunnit laga kraft och kan därför överklagas till Högsta förvaltningsdomstolen, vilket dock kräver ett prövningstillstånd, som i princip innebär att Högsta förvaltningsdomstolen ska finna att målet så viktigt att de bör behandla det. Annars är Kammarrättens dom prejudicerande och ett rättesnöre för andra liknande mål. Överklagande får ske inom tre veckor från den dag då domen meddelades (2015-06-10).

Ännu är det alltså inte helt fritt fram för kameror i vindrutan. Dessutom kan polis förbehålla sig rätten att rapportera dessa kameror så att ett brottmålsärende kan inledas och då gå via åklagare, tingsrätt, hovrätt och till eventuellt Högsta domstolen. Detta finner jag dock ganska osannolikt då dessa instanser inte torde ha något särskilt intresse för denna företeelse och har väl annat viktigare att göra.

Johan K.
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: Kamera i vindrutan upp i rätten

Kom att tänka på en sak som väl många missat.
Om man har en kamera i vindrutan och svänger förbi ett skyddsobjekt (exempel militär område) så får det ju fota/filma in mot det området.
Kan bli svårt att hinna rycka ur sladden.


Har själv en kamera i rutan.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Kamera i vindrutan upp i rätten

Kom att tänka på en sak som väl många missat.
Om man har en kamera i vindrutan och svänger förbi ett skyddsobjekt (exempel militär område) så får det ju fota/filma in mot det området.
Kan bli svårt att hinna rycka ur sladden.


Har själv en kamera i rutan.

Det är ett lagbrott. Och ansvaret har den som fotar. Oavsett hur slarvig man är.
 
Toppen