• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kajak på tak.

Q-ul. Jan

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Partille
HBK-Nr
5174
Medlemskap
2024
Hej,
Som nybliven husbilsägare (men mångårig husvagnsägare) har jag en fråga,hur får jag upp min havskajak på taket till min husbil. Havskajaken väger ca25 kg är 5.35 lång. Vi utgår att jag ensam skall klara detta. Takhöjderna är ju ca 2.80 m. Jag har en TEC 708.

Har någon ett förslag till en enkel hantering till detta så är jag mycket tacksam.

Q-ul om någon har en ide / Jan
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Kajak på tak.

Under förutsättning att du har någon typ av "vagga" på taket borde det vara en relativ enkel sak att lösa.

Jag skulle sätta två mindre hjul i bakkanten på taket som ligger i c:a 45 graders vinkel och med ett avstånd så att om man "flukter" tak- och bakpartiet av bilen skall dessa hjul alltid ligga över dessa ytor.

Sedan skullan skulle jag fästa ett rep i förändan och dra upp kajaken så att den kommer att ligga mot mina "hjul". Sen är det "bara" att tippa över tygndpunkten och skjuta in kajaken i "vaggan".

Finns säkert fler varianter men allt beror på hur mycket "åverkan man är villig att göra på bilen.
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Kajak på tak.

Hej!
Tänk på att det finns ytterligare tre så kallade "användningsfall" som du måste ta med i beräkningen:
låsa fast kajaken, lossa kajaken och ta ner kajaken.
Förutom de förslagna rullarna som finns att köpa som tillbehör till en båtvagn, så skulle jag sätta upp ett "öppet" brythjul för repet baktill så att jag sköt upp kajaken genom att dra bakifrån. På så sätt kan du Låsa fast kajaken i bakkant. I framkant sätter du en "sko" som fören går in och sitter fast i.
När du skall ha ner kajaken så lossar du repet kring brythjulet eller använder ett annat rep för att dra ner den.
//Conny

PS
Hör av dig om du vill ha en skiss
DS
 
F

F.d. 15023

Guest
Vi har löst det så här..

Vi köpte två "vaggor" som är anpassad till kajaker, dessa sitter fast på två tvärbalkar tvärsöver bilen (sitter fast med thulefästen på befintlig rail.
Vi körde så Umeå-Italien tur och retur, funkade bara fint :)
 

Bilagor

  • DSC00074.JPG
    DSC00074.JPG
    1,2 MB · Visningar: 38

laval

HBK Medlem
Inlägg
415
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1195
Medlemskap
2024
Sv: Vi har löst det så här..

Mfriman
Jag har också 2 havskajaker som jag ännu inte blivit färdig med att montera på husbilstaket.
Tack för dina ideer.
//Lars

:twitcy:
 
Senast ändrad:
F

F.d. 8319

Guest
Sv: Kajak på tak.

Hei!
For å kunne frakt 2 stk havjakker på taket av min Adria coral 660 så monterte jeg universal rails med vogger. Siden jeg ikke har takstige bruker jeg en teleskop stige for å få kajakkene opp på taket.
Stikker hodet inn i copiten på kajakken og går deretter opp stigen.
For å få ned kajakken ned er det bare å klatre stigen stikk hodet inn i copiten vipp opp og gå ned igjen.
Det går helt fint.
 
Toppen