• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

kaffebryggare 12v

F

F.d. 55451

Guest
Senast redigerad av en moderator:

Elisyl

HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Partille
HBK-Nr
5076
Medlemskap
2024
Sv: kaffebryggare 12v

För var vecka vi planerar vara borta tar vi med ½ kg Zoega Skånerost. (Plus ett par extra paket för säkerhets skull.) Vi kokar vatten på gasspisen om vi inte har el, då använder vi en liten vattenkokare. Kaffet bryggs direkt genom en sådan tratt som i inlägg 18 ner i en ståltermos. Tratten förvarar vi i en tom tvåkilos glassförpackning av plast. Kaffebehållaren (den runda som finns bl a i tillbehörsbutiker och hos Clas Ohlsson) står också i en sådan låda. De får plats på en hylla i skåpet, väger obetydligt och är lätta att hålla rena. Gott kaffe blir det dessutom. Vi använder samma metod hemma.
 

annie783

HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Norge
HBK-Nr
9082
Medlemskap
2024
Sv: kaffebryggare 12v

Hvis jeg kjører og får lyst på kaffe bruker jeg 230V bryggare via inverter. Stopper og slår på inverter og bryggare. Kjører et stykke til og stopper når finner et fint sted å ta pause. Bryggeren har termokanne så kaffen er varm selv om jeg kjører en halv time ekstra.

Til frokost er det bare kok-kaffe på gasol som duger. Bruker kok-kaffe til filterkaffen for å slippe å ha to typer kaffe i bilen. En ekstra skje så blir det bra.
 

Linus-sweden

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
12350
Medlemskap
2024
Sv: espressobryggare 12v

Kan rekomendera för dom som gillar espresso:
Handpresso auto! Har anv en sådan i lastbilen, blir suveränt kaffe!!!
Sen bygger Kirk electronic bra bryggare! Har en 24v bryggare i lastbilen (gör godare kaffe än min moccamaster som jag har hemma) vet att dom har en 12v bryggare, har ej testat den själv än!
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: espressobryggare 12v

Kan rekomendera för dom som gillar espresso:
Handpresso auto! Har anv en sådan i lastbilen, blir suveränt kaffe!!!
Sen bygger Kirk electronic bra bryggare! Har en 24v bryggare i lastbilen (gör godare kaffe än min moccamaster som jag har hemma) vet att dom har en 12v bryggare, har ej testat den själv än!

Tyvärr, det finns massvis av tillbehör på kontinenten, men det är inte många husbilar (ännu) som har 24 volts systemspänning så det gäller att stanna och fixa kaffet på det vanliga sättet.
 

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.336
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Sv: kaffebryggare 12v

Pulverkaffe med lite kardemumma i både hemma och i husbilen.
Har vi blivit bjudna på bryggkaffe går vi hem och tar en kopp med instant:D
Absolut godast!

Till Jappe: det är inte Nestlés...

/Brogu
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: kaffebryggare 12v

Varför inte denna som passar i dom flesta termosar.

Visa bilaga 64644

Precis en sån rackare har vi också.......+ en termos som är passar till denna!
Kokar vattnet gör vi i en gammal kastrull med ett märke inslaget i sidan så att vattenmängden alltid passar till termosen.
Sen har polygripen gjort ett jobb på kastrullen för att minimera spill.

Mera behövs inte!!!


Vi är blixtsnabba att sätta på en "kopp" om nån knackar på:D

PS. Tråden gäller ju egentligen 12V bryggare och vi har testat olika versioner av el-bryggare, men den beprövade manuella metoden funkar bäst och framförallt snabbast, iaf för oss:rolleyes:
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen