• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kaffe ??

F

F.d. 6743

Guest
Vi har precis köpt en husbil, och åkt en provtur med den.
Hur fixar Ni andra kaffet när inte använder el. Kom med lite tips
bra som dåliga. Snabbkaffe är väll smidigast kanske, men vill helst
ha bryggt eller kokat.:eek:
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Kaffe ??

Vi har en liten termos som rymmer 0,5 liter. TIll den en bryggtratt som passar precis i hålet. För att övertrycket, som blir när man häller i vatten, skall kunna pysa ut har jag borrat ett litet (3mm) hål alldeles intill trattens avsmalnade del. Vatten värmer vi på gasolspisen i en rostfri kaffekanna som vi hittade på Myrorna.
Fungera aldeles utmärkt. Efter frukosten brygger vi alltid en extra termos så har man färdigt när man stannar på lämpligt ställe vid vägen.

Hälsn EssoJ
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Kaffe ??

Vi har med oss en Melitta-tratt och en gammaldags Vissel-Johanna, en kaffepetter med öppning där filtertratten passar. Sedan värmer vi vatten i en kastrull och häller i tratten.
Har valt den metoden då vi tycker att termos-varianten är lite riskfylld med tanke på vält-risken.
Men det är vad vi tycker utan att säga vad som är rätt eller fel.
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Kaffe ??

Vi använder pressbryggare!
Det finns olika storlekar från 2 till 8 koppar. Vi hittade en större med termosfunktion på Clasisjön.
Man lägger kaffet direkt i bryggaren "prezzokaffe"
Man kokar bara vatten i en kastrull på gasolen och häller på.
Trycker ner handtaget och det är klart att hälla upp och njuuuuuta!
:twitcy:
 
F

F.d. 2549

Guest
Sv: Kaffe ??

Utan kommentarer:
Vid förberedande kaffepaus vid en utflykt skulle Britt laga kaffe. När hon mätt upp kaffet i filtret, som balanserade överst på kaffetermosen, och skulle till att hälla på det heta vattnet havererade det hela, och stor upptorkning följde. Nytt kaffe i filtret och bryggningen påbörjades. När det var klart öppnade Britt överskåpsluckan för att ta fram kaffemuggar. En av dem kom självmant ut och hamnade i kaffefiltret. Allt havererade ännu en gång, men nu med större förödelse. Kaffesump på inredning, matta, rullgardin, Britts kläder och fötter. Då steg mannen fram ur bakgrunden och strax satt de båda och drack kaffe och åt god kaka.
 
F

F.d. 52918

Guest
Sv: Kaffe ??

Hej "Kaffe",hos oss blir det "kokkaffe",eftersom Stig är Värmlänning(numera skåneboende), så blir det "hemmakaffe",alltså kokkaffe,så häller vi det på en termos,så räcker det några mil.
Trevligt med husbil,eller hur?
Hälsningar
Ingrid o Stig:(
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Kaffe ??

VisselJohanna är ett bra alternativ, speciellt om man tänkt sig att spara en del av det på termos för senare användning. Eftersom vattnet är kokande när man slår det på termosen håller det sig varmt betydligt längre än om man tar det från kaffebryggaren.
 
F

F.d. 6743

Guest
Sv: Kaffe ??

farbror Claes,
Tack... precis så som jag har tänkt mig att det kommer att gå till !!;)
 
F

F.d. 6743

Guest
Sv: Kaffe ??

Vi värmer vatten i en kstrull på gasolspisen och slår det sedan i samma filter och kaffepanna som elbryggaren har. Smakar lika dant!
Just det. Så kan man ju göra. Kan Ni värma glaskannan på gasolen sen, eller...
 
P

PAM 97

Guest
Sv: Kaffe ??

Hej där vi har inte mer bråttom än att vi stannar och kokar oss ett par goda koppar kaffe sumpen köder vi blommorna med, toppen, tycker vi:yes: Pelle
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Kaffe ??

Vi brukar koka varm vatten och använda oss av Espresso, det funkar men är inte lika bra som Kaffe.
Emellertid när vi väl har kommit fram så brygger vi kaffe på "Vanligt" sätt.

Tänkt på det att alla sätt är bra UTOM dom dåliga, hls medl. nr 35;) :D :D ;)
 
F

F.d. 673

Guest
Sv: Kaffe ??

Vi värmer vatten i en kstrull på gasolspisen och slår det sedan i samma filter och kaffepanna som elbryggaren har. Smakar lika dant!

Nähä! Det smakar inte alls likadant! Det smakar BÄTTRE än de flesta elbryggare!! Bra va?!
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Kaffe ??

Jag tror att Åsa vann kafferacet. Ser fram mot att bli bjuden på en balja java!
 

Ulf 216

HBK Medlem
Inlägg
92
Kommun
Örebro
HBK-Nr
216
Medlemskap
2024
Sv: Kaffe ??

Och vill man fortfarande ha bryggkaffe som bryggs i kaffebryggaren då kan man ta fram elverket eller sätta på omvandlaren. Elverket laddar batterierna samtidigt som man kokar kaffet.
ulf216
 
F

F.d. 11846

Guest
Sv: Kaffe ??

Int ha man tid med nage kaffe , en har ju semester:twitcy: :twitcy: :twitcy:
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Kaffe ??

Risken att utsättas för precis den erfarenhet som Farbror Claes bidragit med tidigare i tråden gjorde att jag gladde mig storligen när jag upptäckte att filtertratten passade med precis lagom presspassning i öppningen på vår lilla termos för två. Termosen står stadigare och stadigare allteftersom vattnet rinner genom tratten. Sådan tur kanske inte många har.

Hälsar EssoJ
 
F

F.d. 518

Guest
Sv: Kaffe ??

Vi har två bryggare, en för 220 och en för 12V. Man får inte vara alltför kaffetörstig när man är hänvisad till "12V-oltaren"! Den tar sin lilla tid! Oftast blir det som Kölis m fl tipsat om - kokande vatten i ett filter i den "vanliga" bryggaren.
 

Nizze

HBK Medlem
Inlägg
356
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
138
Medlemskap
2025
Sv: Kaffe ??

Hej!

Vi har en hederlig TV-kanna med tillhörande tratt. Kokar vatten i en rostfri kaffepanna som vi köpt billigt som seccond hand. TV-kannan står stadigt och vippar inte. Vi har två TV-kannor att välja mellan. En för oss när vi bara är två och en större när vi får gäster. Kaffepannan änvänder vi till tevatten också, lätt att hälla ur. Vi har ingen kaffebryggare med i bilen. Onödig pryl.

Anitha & Bertil
 
F

F.d. 2549

Guest
Sv: Kaffe ??

Nizze! Smakar inte ert te kaffe, när ni använder samma kanna?
Jag undrar när denna tråd skall ta slut. Är jag ensam om att förundra mig över hur komplicerat det är att brygga kaffe? Snart är det väl dags med: Vilken kaffesort använder du - snusmalet eller kokmalet? Hårt vatten passar inte till Gevalias skånerost eller vad tycker du Kölis. Förresten vad dricker ni till kaffet? Nu skall jag ut i köket och brygga lite kaffe till gumman och mig.
 
Toppen