Bennsan
FD HBK Medlem
Ett par ggr i veckan unnar jag mig ett par koppar Lavazza espresso & en 6'a Braastad VSOP tillsammans med en bra bok.
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Har beställt två påsar på prov, ska bli kul att testaVi handlar vårt kaffe från Guldrutans kafferosteri i Söderhamn. Vi köper hela bönor som vi mal själva. Hemma brygger vi i en Moccamaster.
I husbilen blir det i en mokkabryggare på gasolspisen.
Guldrutan har en unik rostningsmetod. Man rostar vid lägre temperatur, vilket tar 3 gånger så lång tid. Därigenom bevarar man kaffeoljorna och får ett godare och nyttigare kaffe. Dom säljer företrädelsevis sitt gourmetkaffe till restauranger, men har man vägarna förbi kan man handla på plats.
Dom har även en webshop.
Eller minskade paketet istället för att höjapriset...Vi köper ekologiskt kaffe, för tillfället är det Gevalia ECOLOGICO mellanrostade kaffe som gäller. Vi kör i princip alltid ekologiskt när det gäller kaffe, bananer och vindruvor, detta p.g.a. den höga kemikalieförbrukningen vid ”vanlig” produktion.
Vi bojkotta Gevalia en tid för några år sedan när dom minskade paketets storlek men behöll samma pris som tidigare. Men som sagt vi är nu tillbaka.
I husbilen kör vi med Arvid Nordqvist och vattnet kokas på gasolspisen i en visseljohanna. Vi älskar ljudet när vattnet kokar, sen hälls det i melittatratt som står på/i en termos. Hemma är det Jura kaffemaskin med Arvids hela bönor.
Går det att använda kokkaffe i en perculator?Hemma använder jag perkulator med kok kaffe , dricker svart kaffe . I husbilen är jag lat där blir det snabbkaffe .
Jag använder alltid kokkaffe i perculator fungerar perfektGår det att använda kokkaffe i en perculator?
Något jag inte visste tills nyligen, är att ju mörkare rostat en böna är, desto mindre syra innehåller den. Så om inte magen tål kaffet, blir det bättre med mörkrostat.Jag avundas alla er med dessa inlägg i denna tråd eftersom jag älskar kaffe och kan inte avvara kaffet och har behov av koffeinet för mitt välbefinnade men min mage protesterar men den skiten får man ta.
Det låter ju onekligen lite bakvänt men väl värt att testa.....tackar.Något jag inte visste tills nyligen, är att ju mörkare rostat en böna är, desto mindre syra innehåller den. Så om inte magen tål kaffet, blir det bättre med mörkrostat.