• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kackelacker

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Kackelacker

Hur hittar du lämplig ställplats när tröttheten kommer smygande och mörkret tilltar?

Bordatlas är till föga hjälp eftersom alltför många av deras ställplatser inte finns längre.

F

F.d. 25203

Guest

Det var ett fasligt tjat om stavfel. Vad sjutton spelar några stavfel för roll, vi fattar ju vad som menades. Nu var det ohyra som diskuterades.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

En liten aspekt på detta kanske man vågar sig på. Sökfunktionen sätts ur spel vid felstavningar i rubriken! Rubriken är viktig för att man ska kunna söka i olika ämnen!

Jappe

F

F.d. 53078

Guest

Kackelackor är inga problem. Här sprutar vi pá gatan i brunnarna 1 ggr om áret. Inomhus sprutar vi om vi skulle se med en spray. Sprayen är inte kemisk utan biologisk.
Det bästa sättet att spruta är att stänga alla fönster, spruta ca 5 sekunder i mitten av bilen. lát bilen stá i minst en timma innan den vädras.

Bilagor

• 21688-1.jpg
    21688-1.jpg
    128,7 KB · Visningar: 1

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

En liten aspekt på detta kanske man vågar sig på. Sökfunktionen sätts ur spel vid felstavningar i rubriken! Rubriken är viktig för att man ska kunna söka i olika ämnen!

Jappe

Jag har provat och det tycks snarast vara en fördel med div. felstavningar! Det är minst tre varianter av stavning av dessa uppenbarligen inte helt lättstavade sällskapsdjur i inläggen och vilken av dessa stavningar jag än söker på så träffar jag på rätt tråd, vare sig jag söker på "visa ämnen" eller "visa inlägg".

Det vore nog en fördel för sökfunktionen om vi lägger till ytterligare några felstavningar och kanske dessutom de vetenskapliga namnen på de mest offensiva kackerlacksarterna? Blatella germanica, Periplaneta americana och Blatta orientalis.

Om nu någon skulle drabbas av kackerlackor så är kemisk bekämpning problematisk eftersom dessa djur lätt utvecklar resistens mot bekämpningsmedel. En klassisk metod är att ställa en glasburk med något gott i bilen(+gärna vatten i botten så att djuren drunknar). Några kvistar eller annan lämplig klätterhjälp på utsidan och helt slätt på insidan (ev.plus lite vaselin) så att djuren inte tar sig ut. Enligt denna länk Cockroach - Wikipedia, the free encyclopedia så är den tyska kackerlackan (vanlig även i Sverige) lite mer svårlockad, men en skvätt gott öl i burken tycks inte oväntat vara oemotståndligt för denna art!

Dessutom finns en fungerande biologisk bekämpningsmetod: Inplantering av den insektsätande mångfotingen Scutigera coleoptrata, vilken är vanlig runt Medelhavet och med förtjusning håller rent från kackerlackor. Tyvärr tycks vissa människor uppleva denna mångfoting som betydligt obehagligare än kackerlackor, men så är livet; alla kan inte alltid bli nöjda.

Och Matse, tråden handlar inte om ngt särskilt, eftersom ingen tycks ha haft kackerlackor i bilen.

aake

Senast ändrad:
Toppen