• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kackelacker

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025
Hej!
Sanerar ni er husbil efter södern vistelsen?
Om & hur?
Det är ju känt att båtfolket kan drabbas av dylig ohyra!
Mvh.

Björn R

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2026
Sv: Kackelacker

Hej.
Nej, ingen direkt sanering annat än storstädning. Trixet är att undvika ohyra på plats.

De flesta butiker söderut säljer så kallade kackerlacksgarage. Det är en liten plastburk, stor som en tändsticksask. Den har några ingångshål och tar död på det som kryper in. Vi köper en knippe och lägger lite här o var i olika skrymslen. De varar en säsong och vi kastar dom, senast vid hemkomst.

När vi handlar mat så är vi extra noga med emballaget, där krypen brukar gömma sig. Vi "klär av" det mesta och slänger emballaget direkt. Wellpappkartonger är särskilt bannlysta, krypen gömmer sig i kanalerna. Sedan torkar vi alla ytor lite extra, särskilt från matrester o smulor.

Vi har klarat oss bra, det behövs bara lite uppmärksamhet, hälsar Björn

F

F.d. 55376

Guest

Hej
Nej vi sanerar inte bilen, man glömmer lätt att vi även har 5 arter av kackelackan i Sverige.
Om båtfolket har problem vet jag inte men kanske inte så konstigt då den trivs i fuktiga utrymmen. Har sett några på Mallorca, då i badrummet.

Mvh
Gun

F

F.d. 30064

Guest

Hej
Vi har kört i Europa 4 ggr o ska snart i väg på vår 5e resa (juni) och har aldrig märkt av det minsta kryp. Maken tycker dock att jag är en städgalning då jag dammsuger husbilen varje dag, men det är liten yta, går fort och som sagt, har aldrig haft med oss ngt hem. (har dock en hund med som bär scalibor halsband, kanske spelar det in)

/Sylvia

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Kackerlackor
dylik

Det behöver inte vara ett uttryck för bristande respekt för läsaren/mottagaren.
Ett tips om man nu råkar vara antingen dyslektiker eller för trött för att göra en enkel stavningskontroll är att använda ett program som Microsoft Word innan man klistrar in sitt inlägg.

aake

F

F.d. 9667

Guest

Vi har rest i södra Europa på våra semestrar sedan 1990.Har vid några tillfällen haft besök av svartmyror som sökt sig till sockerpaket.Vi har alltid med oss en burk med Myrr som jag strör kring hjulen.Dock har vi aldrig sanerat varesig husvagn eller husbil utan normal städning har varit tillräcklig.
Lasse:spinny:

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2025

Vi har varit nere vid Medelhavet varje år sedan 1999 och aldrig märkt någon ohyra i husbilen, jo förresten ett år på camping Kovacine Cres stog vi på en "myrmotorväg" och då kom "myrren" fram. För övrigt aldrig något problem. Jag kan inte påstå att vi är städgalna heller, så hade det varit problem så hade vi råkat ut för det.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Ett tips om man nu råkar vara antingen dyslektiker eller för trött för att göra en enkel stavningskontroll är att använda ett program som Microsoft Word innan man klistrar in sitt inlägg.
aake

Eller att skriva i iPad så får man stavningskontrollen automatiskt!
Dessutom snabbare och enklare.

sacce

HBK Medlem
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2025

Det behöver inte vara ett uttryck för bristande respekt för läsaren/mottagaren.

aake
Så enkelt är det inte för mig allafall...jag använder stavningskontroll och ändå blir det fel p.g.a att vissa ord liknar så mycket varandra att jag kan inte skija vilket är rätt ..jag har snäll fru som rättläser det mesta jag skriver..

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Varför krångla till det och köpa paddor för att få stavningskontroll? I Explorer 10 finns det redan inbygt vilket visas med ett rött streck under "inbygt". Högerklickar jag på ordet får jag upp förslag på andra stavningar, inbyggt till exempel.

Sedan vet jag inte varför denna diskussion kom upp. Är det någon som inte förstod vad flor16 skrev och som Harry Hymer anmärkte på (eller konstaterade)? Är det inte bättre att skriva här, även om något litet stavfel följer men, jämfört med att inte skriva alls? Det finns gissningsvis forum för rättstavning och språkvård ute på nätet för de som vill ägna sig åt sådant. Här tycker jag att vi kan avhålla oss från dylikt.

//Michael, medlem

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Varför krångla till det och köpa paddor för att få stavningskontroll? I Explorer 10 finns det redan inbygt vilket visas med ett rött streck under "inbygt". Högerklickar jag på ordet får jag upp förslag på andra stavningar, inbyggt till exempel.
//Michael, medlem

Man kan vända på resonemanget, varför använda tröga, långsamma och tunga datorer och laptops med uråldriga program när det finns blixtsnabba plattor som kan mycket mer och som alltid är tillhands utan uppstart. På resa i husbilen är den oumbärlig med bl a. gps-funktion, WiFi, simkort och intelligenta appar för navigering och ställplats-/campingsökning.

Jannemickel

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
10420
Medlemskap
2025

Man kan vända på resonemanget, varför använda tröga, långsamma och tunga datorer och laptops med uråldriga program när det finns blixtsnabba plattor som kan mycket mer och som alltid är tillhands utan uppstart. På resa i husbilen är den oumbärlig med bl a. gps-funktion, WiFi, simkort och intelligenta appar för navigering och ställplats-/campingsökning.

Men herre jösses, oumbärligt........
Har knappt nå´t av det du räknar upp, njuter ändå av friheten
med vårt husbilsåkande.

Jag spårade också ur från ämnet, kan det vara APP-bristen ?

// Janne

Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Sedan vet jag inte varför denna diskussion kom upp. Är det någon som inte förstod vad flor16 skrev och som Harry Hymer anmärkte på (eller konstaterade)? Är det inte bättre att skriva här, även om något litet stavfel följer men, jämfört med att inte skriva alls? Det finns gissningsvis forum för rättstavning och språkvård ute på nätet för de som vill ägna sig åt sådant. Här tycker jag att vi kan avhålla oss från dylikt.

//Michael, medlem

Visst håller jag med om detta. I detta exempel är väl de enda som möjligen kan tänkas bli kränkta de stackars kackerlackorna. Men alltför mycket stavfel eller påhittade egna ord stör mig så att jag ofta hoppar över sådana inlägg.
Jag gör ofta själv stavningsfel och brukar för det mesta göra en stavningskontroll innan jag skickar svar för att inte formen på mitt inlägg skall skymma innehållet.

aake

PS. En gång på 80-talet hade en gecko tagit sig in i husbilen vid en resa till medelhavet. Snabb som blixten och lät sig inte fångas. Inget jag beklagade eftersom ödlan höll efter div. insekter, men tyvärr överlevde den inte vinter och kallställning. Några kackerlackor har däremot aldrig flyttat in.

Senast ändrad:

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

Blev det inte en groda...istället för padda nu :D

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Men herre jösses, oumbärligt........
Har knappt nå´t av det du räknar upp, njuter ändå av friheten
med vårt husbilsåkande.

// Janne

Det är många som vill ha hjälp med navigering, ställplatser m.m. för att kunna få mer tid att njuta av friheten.

På min första Europaresa blev det tyvärr inte så mycket frihet eftersom hjälpmedlen fattades.
En dålig Garmin och Bordatlaskatalogerna kunde inte råda bot på detta.

Vad nu detta har med kackelacker att göra?

image.jpg

Jannemickel

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
10420
Medlemskap
2025

Tur vi är olika.
För mej är friheten precis tvärs om, att inte ha en dator bredvid
mej som ropar sväng höger, rakt fram, gör en otillåten U-sväng.....
Jag behöver inte komma fram till något så fort som möjligt,
resan är tjusningen med vårt husbilsåkande.
(ingen kackerlacka här heller....)
// Janne

Toppen