Thomas o Karin
HBK Medlem
Hej funderar över hur tjocka kablar man behöver ha mellan batterierna och invertern som är på 1 kwh? Samt hur långa kan man ha dom? Kommer att ha 230 Amp batteribank
/Thomas
/Thomas
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Det vore väl bra om någon med kunskaper kan beskriva med bilder och kopplingsschema hur installationen skall se ut!
Hälsar Kjell
Som sagt inlägg 14
Sedan är det ju så att ibland ska hemmafixare hålla fingrarna i styr. Starkström är inget att leka med.
------------------------------------------------Hej
Idag kollade jag upp hur det är kopplat och montören har gjort det väldigt enkelt. Kopplat in invertern direkt i ingående säkring och därefter kopplat utgående kabel till alla 230V förbrukarna, vilket betyder att när kylskåpet står på Auto får det ström via invertern när vi kör kaffemaskinen.
Mvh. Klas
Använd prylen vi tipsar om i inlägg # 14.
Drag en "apparatkabel" (samma som till t.ex. datorer) från invertern till anslutningen märkt "Wechselrichter".
Drag en likadan kabel från något av de "normala" 230 V-uttagen till anslutningen märkt "230 V/Extern".
Nu kommer uttaget på omkopplaren att leverera ström från antingen elstolpen eller invertern.
Svårt att koppla fel, och ingen risk att 230 V kommer "på avvägar" (om du kopplar rätt).