• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kabeldragning till backkamera

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.663
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Jag tänker montera in backkamera i husbilen, Fiat Ducato, Pössl 2win. En backspegelmonitor och två kamerar bak och undrar över bästa sättet att dra kabel genom bilen. Har någon gjort det själv så ni har erfarenheter som man kan dra nytta av ? Det finns ju massor av alternativa vägar att gå.
Bilen är inredd likt Adria 2 win m.fl. med bädd på tvären bak och dinett bakom förarstolen, samt Toautrymme resp kök däremellan.
?
// Göte J
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Kabeldragning till backkamera

Jag vet att tidningen "Husbil och husvagn" haft ett repartage om bakkamror och montering. Om jag inte minns fel så var artikeln skriven av Anders Witt som förmodligen är författaren till "HUSBIL I EUROPA". Du hittar hans mejadress om du söker på boken titel
 

Lasse W

HBK Medlem
Inlägg
382
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
294
Medlemskap
2025
Sv: Kabeldragning till backkamera

Jag är också på gång att montera back-kameror-tänker dra kablarna UNDER husbilen och in via motorutrymmet.
Hälsn
Lasse W
 
F

F.d. 52962

Guest
Sv: Kabeldragning till backkamera

Hej !!

En fråga bara , är dom inte trådlösa idag?????

Tore
 

Lasse W

HBK Medlem
Inlägg
382
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
294
Medlemskap
2025
Sv: Kabeldragning till backkamera

Jag har blivit avrådd från att köpa trådlöst-fungerar dåligt åtminstone på lastbilar o entreprenadmaskiner.
Som troligtvis skakar mera ,men ändå.....

Lasse W
 
F

F.d. 52962

Guest
Sv: Kabeldragning till backkamera

Ok Lasse!

Tycker det skulle varit perfekt om det skulle fungerat!!

Tore
 
M

mikkis

Guest
Sv: Kabeldragning till backkamera

hej

då jag köpte ny husbil i våras funderade jag länge på trådlös eller inte trådlös back kamera.
,en jag bestämde mig för trådlös backamera. många avrådde mig för den trådlösa pågrund av störningar av exempelvis internet samt mobiltelefoner, som kunde ställa til med at man tapar bilden eller den flimrar!

nu har vi kört 1500 mil i somras med den trådlösa backamera och inte en enda gång har jag haft störningar eller tappat bilden då vi backat.

men om jag rekomenderar en backamera med kabel så dras ju kabelen givetvis under bilen så slipper man göra onödiga hål i bygget! "mitt råd"
/
Mikkis
 
F

F.d. 12156

Guest
Sv: Kabeldragning till backkamera

Vore jag dig skulle jag försöka dra ner kabeln inne i hörnet bakom gardinen då blir den nästan osynlig om du har nåt utrymme mellan golv dra ner den där i så fall ,att dra utan på funkar säkert men kablarna till kamrorna har en tendens att vara känsliga för fukt och liknande om du envisas med att ha den på utsidan ,dra den isådana fall i typ biltemas flexrör till starkström för elkablar då är den vettigt skyddad:)

// Greven
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Kabeldragning till backkamera

Vår handlare monterade en trådlös kamera. Drog in sändar-antennen genom bakväggen - syns som en liten "sladdstump" på bakväggen ovanför sängen. Har aldrig haft något problem med mottagningen när vi startar. Däremot försämras bilden allteftersom dagen lider. Efter några timmars körning är bilden i kameran störd, förvrängd och svårtydd. Vid omstart någon timma senare åter perfekt bild????

Nån som varit med om nåt liknande eller som förstår vad det kan bero på????
:confused:
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Kabeldragning till backkamera

Låter som om något laddas upp som en kondensator. Om du inte hittar vad det är, så stäng av den allt emellanåt så det laddas ur (kallas för Norsk reset).
Calle
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Kabeldragning till backkamera

Ok - låter troligt
mottagaren går lätt att starta om - men kameran??

Den måste vara strömlös ett tag för att återfå bra bild. Får nog koppla om med manuellt strömpåslag till kameran. Inte värt pengarna med stor felsökning o eventuell reparation - hela kalaset kostade bara ca 2000 kr från början.
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Kabeldragning till backkamera

Uttrycket norsk reset kommer av en norsk utrustning på jobbet som väl var en prototyp. När den slutade att fungera, så var det bara attt stänga av och börja om från början.
Calle
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Kabeldragning till backkamera

Metoden fungerar ofta på utrustning från andra platser på vår jord
Calle
 

Hallonskogen

FD HBK Medlem
Inlägg
247
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
1112
Medlemskap
2022
Sv: Kabeldragning till backkamera

Hej
Koppla kameran till backljuset,då är ju den avslagen när du inte backar.

Hallonskogen
 
M

mikkis

Guest
Sv: Kabeldragning till backkamera

hej
Om man har en nyare husbil så blir det problem att dra en strömkabel från exempelvis ett bakljus/backljus . jag gjorde så då jag kopplade in min backamera, men fick upp på displayen hela tiden att en glödlampa var trasig ( felkod ). idagens nya bilar går all el genom en styrbox .monterar man sen in ytterligare en elektronink pryl så får man felkod från styrboxen. därför dras all ström idag hela vägen framifrån, fast jag jag tog min ström från kylskåpet så slapp jag dra kabel hela vägen till min trådlösa backamera.
/
Mikkis
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Kabeldragning till backkamera

Hej
Koppla kameran till backljuset,då är ju den avslagen när du inte backar.

Hallonskogen

Hade det så från början, men retade mig på att det tog 30 sek från det att jag lade i backen tills vi hade stabil bild. 30 sek är lång tid när man står med motorn igång och ska iväg.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.663
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Kabeldragning till backkamera

Jag har tillverkat en liten panel där jag kan välja om strömförsörjningen ska komma direkt från batterispänningen eller via tändningen. samt en vippströmbrytare med samma funktion som backljuskontakten. Dvs växla mellan ingång 1 och ingång 2 på monitorn. Den panelen har jag tänkt montera uppe vid backspegeln. Kablaget kommer då att bestå av 2 strömmatingskablar + manöverkabel från backljuset åt ena hållet samt bakåt 2 videokablar och 2 strömmatningar. Det är dessa bakåtgående kablar som jag funderar över. Jag lutar nog mest att gå ovan innertaket upp packutrymmet ovanför förar/passagerarutrymmet, sedan igenom väggen in till skåpen ovanför dinetten, därefter är frågan hur man kommer förbi toaletten. Finns det utrymme bakom eller ovan toaletten för kabeldragning eller måste jag ner under där övrig kabeldragning och vattenslang går ? Att dra vägen under toaletten känns som onödigt långt om man inte måste ! Det blir liksom lite Jularbo över det hela, Först så går det upp, sen så går det ner, och upp igen, är du med på den !
Jag tänkte att någon av er redan grävt i just denna modell av husbil och vet vad som är möjligt, eller omöjligt .
// Göte J
 

Hallonskogen

FD HBK Medlem
Inlägg
247
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
1112
Medlemskap
2022
Sv: Kabeldragning till backkamera

Jag har tagit matningen från backljusrt enbart till kameran
den drar inte mycke ström och startar direkt.
Spänningen till monitorn kan man ha över tändningslåset
eller en egen brytare eller både och.
/Hallonskogen
 

A.Borg

HBK Medlem
Inlägg
1.306
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2024
Sv: Kabeldragning till backkamera

Mickis! Vad är det för fabrikat och var är det köpt?
Anders.
 
F

F.d. 11293

Guest
Sv: Kabeldragning till backkamera

Har det någon betydlese om det finns ett fönster eller ej där bak på husbilen,
tanken va om det är lättare med komunikationerna mellan kamera o monitorn om det är ett fönster :confused:
 
Toppen