• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

kabe travelmaster

vikbolandet

FD HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
247
Medlemskap
2021
Hej! har sedan köpet förra hösten från och till haft en dålig luft i bilen och vad vi kan komma fram till så sitter det i det skåp som är till vänster om spisen ett grunt skåp "plats för kryddor" + det luktar en blandning av avlopp och "död råtta" har haft ättika stående hela säsongen i skåpet men NEJ det ger inte med sej men kan vara borta i månader för att komma tillbaka, HJÄLP vad gör vi, vad är det?/Ingemar och Aina
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: kabe travelmaster

Död råtta brukar ge med sig efter ett tag. Men luktar det så är det nog bara att försöka riva så man är säker på att det inte ligger någon råtta gömd någonstans.
Luktar det avlopp så gör rent tanken och sätt sedan i propparna i alla avlopp så ska den lukten försvinna. Låt avtappningskranen vara öppen så det luftar.
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: kabe travelmaster

Eftersom doften försvinner ibland är jag ganska säker på att det kommer från gråvattentanken det finns ju inget vattenlås i mellan tank och diskbänk
Det finns ju två ploppar på tanken så spola i en låt det rinna ur i nr två och skifta
I med propparna som Håkan säger så har du förmodligen luktfritt på direkten
Vi får ibland en jäkla lukt då vi har den stora luckan i ventläge när vi kör det
ska man inte ha men så blir det ibland det bildas undertryck och suger till sig lukt.

P-zon
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: kabe travelmaster

Montreal
Just den fråga jag ställt till KABE i Tenhult och man anser från fabriken att kunderna inte klarar av att sköta vattenlås. Men en S-fomig slang torde ju inte frysa sönder på vintern. Annars klarar sig ju även vattenlås av hårdplast med en skvätt frostskyddsvätska.
aake
 
Senast ändrad:

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: kabe travelmaster

Har testat med vattenlås i form av s på slangen, tycker att avrinningen blir alldeles för dålig samt att det lägger sig "slam" i böjen med påföljd att det inte rinner ur alls.

P-zon
 
S

suneAl

Guest
Sv: kabe travelmaster

Jag tror Du har GASOL läckage.

Kolla och Provtryck gasolen.

PS! Har haft samma lukt, gasoln läckte från läckindikatorn "sprucken koppling"

När jag tog bort läckindikatorn så försvann också lukten "döda råttan"

Gasolkofferten ligger ju alldeles intill kryddskåpet vid diskbänken.

Vi provade allt som har framförts av alla, men det hjälpe inte.

PS! Gråvattentanken ligger mellan bakhjulen med ett flertal vattenlås efter slangen.

MVH 571
 
Senast ändrad:

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: kabe travelmaster

Om ni misstänker gråvattentanken, slå i några liter vatten och 5 cl Jodopax vet. Det är starkt decifinerande (Jod) och tar bort all lukt.
Finns att köpa på Granngården. Dyrt (125:) men bra och räcker länge.
Jag slår i en skvätt i toatanken emellanåt för att lukten inte skall bita sig in.
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.562
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: kabe travelmaster

I min Bürstner har jag 2 st avluftning till avloppet. Den ena i kösbänken den andra under tvättstället. Det ärett rör som kommer upp från avloppsledningen. Det finns inga filter på dessa utan det är raka rör från avloppet. Så om jag sätter för alla proppar i diskbänk och på toa. Så kommer det lukt från dessa rör. Vet inte hur det är på nyare husbilar. Är det någon som har kollat. Det måste finnas någon form av avluftning på era avlopp.
Ha det
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: kabe travelmaster

På N+B Flair går avluftingen fra gråvatntanken ned under bilen - det merkes ute! På de nye har de kraftige vatnlåser av en type jeg fikk ettermontert på min gamle Flair i 2000: PVC rør og vinkler som danner en ca 10 cm dyp U på avløpet. Løsningen er frosttestet flere ganger og det eneste som kan skje er at skjøtene kryper litt utover for hver gang det fryser i U-en. Holder godt med en sammenklemming hver vår.
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.562
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: kabe travelmaster

Om du menar min bil så mynnar avluftningen ut inne i bilen. Det finns inga filter utan rören är avkapade strax under bänkskivan resp handfatet. Så det är klart att det luktar. Men tänker fixa det till nästa säsong.
Ha det
 

vikbolandet

FD HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
247
Medlemskap
2021
Sv: kabe travelmaster

ja, det är inne i det platta skåpet undet diskhon (det är väl ett skåp för kryddor möjligen?) 10 cm djupt. ingen annan plats i bilen ej under stora skåpet under diskhon! Under sommaren var det borta när vi använde bilen mycket.Det är mycket mystiskt!
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Sv: kabe travelmaster

Varför krångla till det med en S-formad avloppsslang när det räcker med en lätt U-formad avloppsslang som Knut är inne på.
Skall ej vara mera böjt än att det står vatten i slangen.
Då är det inget större motstånd för vattenavrinningen.

Jojje
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.772
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: kabe travelmaster

Om du tänker efter lite, så är ett liggande S rätt likt ett U fast det fattas en del på U:et för att det skall bli ett vattenlås?! :D
Dock tror jag att Knut menar den lösning av rörvinklar som Niesmann har?! :confused:
F.ö. bör böjen vara så djup att vattnet inte skvalpar ur när man svänger eller bromsar.
 
Senast ändrad:

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: kabe travelmaster

ja, det är inne i det platta skåpet undet diskhon (det är väl ett skåp för kryddor möjligen?) 10 cm djupt. ingen annan plats i bilen ej under stora skåpet under diskhon! Under sommaren var det borta när vi använde bilen mycket.Det är mycket mystiskt!

Det skåpet är inte djupt p.g.a att gasolflaskorna med sin utrustning är placerad precis bakom skåpsväggen. Jag tror också att det har med gasolen att göra. Föreslår att du låter någon kontrollera gasolsystemet.
V-backen :wink:
 

vikbolandet

FD HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
247
Medlemskap
2021
Sv: kabe travelmaster

tack för inlägget, men jag tror inte på gasol-läcka för det kontrollerades i sommar och det är inte den lukten som är typisk för gasol! det luktar inte heller som det kan göra vid "gråvattenstank" men det är väl bara att försöka lokalisera ski... på något sätt!
 

vikbolandet

FD HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
247
Medlemskap
2021
Sv: kabe travelmaster

ska återkomma när vintern ej biter så mycket, men tror nu att det kan komma från gråvattentanken/avloppet har nu provat att "ploppa" igen i diskbänken och ska kolla i morgon om det är ngn. lukt fortfarande, som det ser ut inunder så är det någon slang där med en böj på, vattenlås?
 
Toppen