• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kabe tappar köpare

F

F.d. 1470

Guest
Sv: Kabe tappar köpare

Att debatera Kabe är en sak att mobba ägarna är en annan sak och påstå rena skrönor är en vad tyder det på okunskap eller brist på bildning,

Beroka vi har diskuterat detta så många gånger så att jag nöjer mig med att säga att jag, kanske också envis i mina åsiker men må så vara, inte alls håller med dig i många punkter som återupprepas i dessa trådar.

Det är väl ok i sig att upprepa sina mantran i evighet men synd om intresserad som vill lära sig mer. Jämför med alla säljare som "lurar" i kunder att de kan ta vilken bil som helst och köra/bo vintertid "utan problem".

Ovanstående har jag också skrivit flera gånger.

Men man orkar ju inte hålla på gå in och debattera detta hela tiden eftersom inga argument verkar ändra andras åsikter och man kanske fortfarande har behov av att lägga sin tid på annat. Synd om de som vill lära, dock.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Kabe tappar köpare

då får inte alla ha åsikter vad är det fö demokrati

Att återupprepa samma diskussioner om och om igen och inte verka ta åt sig av argument eller i alla fall försöka anpassa diskussionen till överenskommna förutsättningar har inte med demokrati att göra utan ser jag mer som missinformation till övriga.
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Kabe tappar köpare

Dags att göra en första summering av tråden.
Förbehåller mig rätten att dra lite slutsatser också :p

Frågan som ställdes inledningsvis var:
Har Sveriges enda större tillverkare gått fel i satsningen på allt större och dyrare bilar?

Första reaktionen kom från en Kabe-fan... som påstår att om man skriver om Kabe så luktar det avundsjuka ?? Samt något om "hackande och påhopp."

Har inte märkt att någon gjort något påhopp eller hackat på Kabe i tråden.
Tror inte heller att det finns någon avundsjuka bland skribenterna.

En annan skriver att alla som inte har Kabe... vill att bilen skall försvinna ??
Jag tror inte att ni representerar alla de som har Kabe.
Kabe ägare är nog istället stolta över sin bil istället för dessa reaktioner.

Sen gick tråden in i en mer trevligare, intressant och konstruktiv fas där orsaken och framtida möjligheter togs upp.

Och som Pilot skriver:
Kul att "chabba" lite här på forumet och denna fråga är alltid lika "kontroversiell.

Det finns säkert fler husbilsföretag som kan synas i sömmarna ...men Kabe är ju ingen helig ko.
Eftersom de är Sveriges största husbilstillverkare så måste de vara intressanta...inte bara som en "vinterbil".
Avslutningsvis så eftelyser jag lite mer glada miner från Kabe fansen :):)
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Kabe tappar köpare

Bra skrivit av Sonic. Jag tror att Kabe är en bra tillverkare som förtjänar att leva vidare. Jag skulle själv kunna tänka mig att köpa en 920i om spargrisen var fet nog.:) Att okritiskt sedan alltid hålla ett märke framför alla andra tycker jag dock är litet fundamentalistiskt en det kan jag leva med. Det kan dock då bli någon litet retsam skrivning till svar men det är givetvis inte illa ment och aldrig för att vara elak. De flesta av oss har efter modigt övervägande investerat våra hårt ihopjobbade sparpengar för att förverkliga vår dröm. Att vi då är nöjda med det val vi gjort är ju bara positivt. Jag tycker det är litet kul med inlägg från husbilsvänner som Beroka och Vidhem och jag ser det litet som när fotbollssupporters hejar på sitt lag även när de inte alltid vinner.:)
Till sakfrågan om Kabe har rätt modellutbud så tror jag att man ligger helt rätt med sina medelstora halvintegrerade bilar med den nya bredden. Jag tror att de stora integrerade bilarna hade vunnit mycket på att byggas på Iveco. Idag dras de ned av viktbegränsningar och Fiats svagheter på riktigt tunga byggen. En lite smal bil runt sex meter skulle trolige sälja bra med då med vanlig kaross för att bevara Kabes kärnvärden.
Det finns redan flera bra plåtisar så där tror jag inte de kan göra så mycket saker bättre.
Alltid kul med en bra tråd:)
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Kabe tappar köpare

Sonic, du efterlyser glada miner från Kabe-ägarna. Jag är en glad skit ska du veta. När vi köpte vår Kabe 2012 så var vi några millimeter från att köpa en en Super Sonic (tror den med Aldepannan heter så) men det blev en Kabe. Vi är också ägare till en Polar husvagn 2010 590 CTH, så inte är vi några Kabe-fanatiker. Om plånboken varit lite tjockare än den vi har tillgång till så hade vi nog slagit till med en N+B. Det jag vill mena är att var och en köper den HB som passar deras behov och plånbok (detta har jag också skrivit en del gånger). Jag har heller aldrig kritiserat de som har köpt tyska bilar som är billigare än Kabe bilarna. Jag tycker också att det är utvecklande med konstruktiv kritik, men ibland blir den lite snedvriden här på forumet.
Om du har vägarna förbi Kläppen i Sälen i vinter så titta gärna in så kan vi ju alltid ta en pilsner.
// Tommy :)
 

alfan

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Vålberg
HBK-Nr
3117
Medlemskap
2024
Sv: Kabe tappar köpare

Läser med intresse denna tråd. Det som överraskar mig det är att Kabe ägare
är så "ömtåliga", vänder taggarna ut direkt. Är inne på det 5:e fabrikatet
i dessa ingår även en Kabe och jag har alltid oavsett märke kritiserat eller rosat
dessa, det jag kan hålla med om är att Kabes värmesystem är bra förutom
att vårt läckte i stort sett i varenda skarv. Det jag prioriterar är kvaliteten på
inredningen och där har jag upplevt stora skillnader. Har vintercampat i viss mån med alla bilar vi haft och det har fungerat utan missnöje, men när inte inredningen hänger med då är jag missnöjd.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Kabe tappar köpare

Håller helt med dig Lasse, detta har jag skrivit på flera ställen i diverse trådar också. Men du glömmer en viktig sak. Varför då "kritisera och hacka" på alla de som inte har samma HB som man har själv. Sedan kan man ju fråga sig varför detta stora intresse för Kabe hos er som inte är ägare till Kabe, det skrivs ju inte så mycket om de Tyska bilarnas bokslut etc.
Bara något som for genom skallen men i alla fall?????????
// Tommy :wideeyed:

Hej Tommy!
Tror det stora intresset beror på att det är ett svenskt märke.
Att det dessutom är ett märke som sticker ut hakan med deviser som t.ex.
"Kabe, alltid steget före" gör väl det hela än mer "intressant".

Lika så att man slår sig för bröstet för att man vann första pris i Tyskland för sin husvagnen, jo visst det var bra o kul men det var i kategorin importvagnar...

Men för att komma tillbaka till den intressanta trådstarten, vad är den smartaste strategin för att en svensk relativt liten tillverkar ska överleva.
Stora dyra bilar, än bättre utrustade åretruntbilar, enklare minde plåtisar.
Eller köra på som de gör nu, sälja välutrustade jämförelsevis ganska dyra bilar.

Kommer de att överleva genom att verka bara på den svensk/nordiska marknaden? Jag värnar om alla svenska bolag men väljer ibland att inte köpa svenskt, om för många gör det samma så blir det tungt för svenska bolag.

Sedan vet ju alla att Volvo är bättre än Saab eller om det var tvärt om... :)
 
Senast ändrad:

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Kabe tappar köpare

Nu börjar det likna lite riktig diskusitosition med saklig kritik och inte bara trams, som det har varit hitils näman diskuterat svenska bilar, och säskilt bilar bygda för vinterbruk, även Kabe är värda kritik och har fått de många gånger, jag är med och kritiserar när det är sakligt och sanings enligt, detta skall ju vara ett forum där nybörjare skall kunna lära sig och då tycker jag det skall vara med sanningen överens, men ibland har det bara varit trams. välkomna att kritisera Kabe när det är befogat och även andra märken när det behövs.
 
F

F.d. 29781

Guest
Sv: Kabe tappar köpare

Kabe och Nordic är dom enda tillverkare av mobilt boende som fortfarande ägs av sina grundare.
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Kabe tappar köpare

Jag misstänker att plåtisar och andra bilar under 3,5ton står för en stor del av ökningen. Nu kommer det ju dessutom ganska många bilar under 3,5 ton med fyra riktiga sovplatser och en helt o.k. lastvikt 600-700Kg. I Tyskland går diskussionen mycket kring att slippa omkörningsförbud för fordon över 3,5 ton, ingen gobox i Österrike, få köra in där begränsningar för fordon över 3,5 ton finns, och mycket annat. Men naturligtvis finns det också människor som vill ha väldigt mycket med sig i bilen, och där kommer det nog att finnas väldigt många begagnade bilar att välja på i framtiden. Till en del liknar resonemanget det med båtar, de har haft en stor båt och inte kommit in till sina smultronställen, nu vill de tillbaka dit, för naturhamnarna där de stora båtarna får plats är är fullständigt "knökade" som man säger här. Jag tycker faktiskt att vi fått samma problematik på många ställplatser här, kan du inte vara där på fredag f.m. är det ingen ide' att försöka, för då är det fullt, i varje fall på sommaren.

Vi (jag) drömmer efter större husbil, om man bortser från priset (jag vill ha en max 6 mån gammal husbil) så är det flera saker som sätter käppar i hjulet. Det finns inte många husbilar med den layout jag vill ha, fyra fasta bäddar, dinette för 4-6 personer utan att vända på förarstolarna, sex bältade platser, dubbelsäng på tvären bak för stort garage där man kan få in mopeder, vinkelkök. Då finns i princip bara Dethleffs 7870 och Bürstner 747 kvar och då är vi uppe på knappa nio meter. Kommer att få problem att få upp den till sommarstugan och få in den på tomten (har bara friggebod utan vatten/el där så vi föredrar att köra dit husbilen), problem att komma ut till fiskesjöar, extra kostnader för Go Box, begränsningar var vi får köra samt problem att sälja den då det begränsar köparna till de med äldre körkort alternativt de med C/C1 kort.

Jag tror att volymen kommer att ligga på husbilar under 3,5t. Vi är till 99% nöjda med vår husbil då vi har det mesta av det jag söker (fyra fasta bäddar, dinette för 4-6 personer) men saknar ett stort garage. Hade jag kunnat designa en husbil själv hade jag tagit Eura 770EB hivat ut långbäddarna och fått det jag ville ha på under 8 m.

Som det är idag så klarar vi oss gott. Med 30l vatten i tanken ligger vi på prick 3,5t med fyra cyklar, full stål P11, full komposit P10, grill, bord, stolar, subbas, dubbla bodelsbatterier, 2X solpaneler, subbas, sill i glasburkar, potatis (vi hade med oss midsommarmat ;)), leksaker mm mm.

Men man drömmer ju om nästa husbil... Och där är det nästan bara husbilar för "äldre" par, nästan ingenting för barnfamiljer (t.ex titta i senaste numret av Husbilen Test, två alkovbilar totalt och de nämns bara i förbigående).

Den tillverkare som kan bygga större men lättare husbilar kommer att vara vinnaren. Och handen på hjärtat, hur många använder husbilen Nov-Feb ?
Före och efter det fungerar luftburen gasol/dieselvärme alldeles utmärkt.

Jag har en ganska bra uppfattning om hur många som använder den på vintern då vi monterar backkameror, larm, bilstereo i husbilar på jobbet samt har utsikt över RV50 - i princip ingen. Vi har massor med kunder som frågar efter pris på jobb men alla säger (beroende när på året det är) "Ja, men innan XXXX för då ställer jag in den för vintern, eller Nej, det blir i vår när jag tar fram den.

Peter :)
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Kabe tappar köpare

Absolut Beroka, :)hade varit kul att få "tjöta vidare" lite grand he,he, ni brukar vara i Tosteberga vad jag förstår, jag och frugan brukar också titta dit ibland.
När vi är där nästa gång så kommer jag att se om ni också är där.

Med vänlig hälsning:)Pilot
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.912
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Kabe tappar köpare

Riktigt trevlig utveckling av aktien :)

Glad att jag skaffade den i våras, hoppas denna framgångssaga håller i sig :rolleyes:
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.912
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Kabe tappar köpare

Ja, man vet aldrig, fast troligen ingen KABE,
de har jag inte råd med :(

skulle va en gammal då :rolleyes:
 
Toppen