• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

KABE Smart D ingen indikering vid inkopplad 230 V

sunnanö

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
16324
Medlemskap
2024
Hej

Jag har en KABE X880 2019 och jag får ingen indikering på att 230 V är inkopplat vilket också innebär att jag inte kan ställa in max Ampereförbrukning samt kan inte heller ställa in Tyst läge på laddaren utan den lever sitt eget liv. Har haft bilen inlämnad 2 gånger hos vår KABE verkstad men dom lyckas inte lösa problemet. Sista gången tyckte dom att det borde vara laddaren som är problemet men dom hade ingen att prova med så jag får köpa en ny för c:a 5000 kr utan att veta om det hjälper. Laddaren verkar ladda som den ska.
 

elsebo46

HBK Medlem
Inlägg
122
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
24412
Medlemskap
2024
Hej!
Jag har haft liknande problem och frågat på forumet och fått en del olika förslag på lösningar.
Jag ställde av våran den 9/12 och satt på 230V och allt fungerade bra fram till i början av januari då jag fick se på min victron app att batteriet inte laddades gick ut och kolla och markeringen för 230 V lyste inte i SmartD, startade om allt och satt i 230V och då lyste 230V i SmartD men tyvärr så slocknade den efter en halvminut jag stängde av allt och lät det vara för det var nästan -20° inne i husbilen.
Efter någon vecka när det var mildare så gick jag ut och startade upp allt igen och då fungerade allt som det ska, vet inte om det var kylan som gjorde att det inte fungerade, om man läser på laddaren så så är arbetsområdet -20 till +50°.
Nu har jag stängt av allt och den får stå så i 3 veckor då ska jag starta upp igen och hoppas på det bästa kollar batterierna i Victron appen varannan dag.
Du kan läsa Problem med 230V i Kabe 2015 i forumet.
Christer
 

sunnanö

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
16324
Medlemskap
2024
Hej!
Jag har haft liknande problem och frågat på forumet och fått en del olika förslag på lösningar.
Jag ställde av våran den 9/12 och satt på 230V och allt fungerade bra fram till i början av januari då jag fick se på min victron app att batteriet inte laddades gick ut och kolla och markeringen för 230 V lyste inte i SmartD, startade om allt och satt i 230V och då lyste 230V i SmartD men tyvärr så slocknade den efter en halvminut jag stängde av allt och lät det vara för det var nästan -20° inne i husbilen.
Efter någon vecka när det var mildare så gick jag ut och startade upp allt igen och då fungerade allt som det ska, vet inte om det var kylan som gjorde att det inte fungerade, om man läser på laddaren så så är arbetsområdet -20 till +50°.
Nu har jag stängt av allt och den får stå så i 3 veckor då ska jag starta upp igen och hoppas på det bästa kollar batterierna i Victron appen varannan dag.
Du kan läsa Problem med 230V i Kabe 2015 i forumet.
Christer
Tack Christer, jag ska kolla där och hoppas det funkar för dig när du startar upp igen.
 

sunnanö

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
16324
Medlemskap
2024
Jag tror att jag konstaterat att det är laddaren som ska ge signal till Smart D via den gröna kabeln som sitter i CN2 uttaget på laddaren.
Har fotograferat hur det ser ut på min laddare efter att verkstan felsökt och inte lyckats fixa felet. Se bifogade bilden. Är det någon som kan hjälpa mig och fota hur det ser ut i en fungerande installation, är inte säker på att den gröna kabeln sitter rätt samt byglingen som är gjord med grön kabel. Tackar på förhand.
 

Bilagor

  • 20220427_164444.jpg
    20220427_164444.jpg
    1,4 MB · Visningar: 67
Toppen