• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

K-sprit i diesel?

Per-Åke

HBK Medlem
Kommun
Skövde
HBK-Nr
4819
Medlemskap
2025
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,8 JTD 127hk
Årsmodell Chassie: 2002
Husbilsfabrikat: Dethleffs
Husbilsmodell: T 6541
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2002
Ämnesområde: Motor
I en bensinbil går det bra att slå i sprit i tanken för att ta bort vatten, ja idag behövs det inte för all bensin innehåller 5% etanol. Men hur är det med en diesel. Att det finns en vattenvarning på filtret vet jag så en del tas bort den vägen, men tanken befrias inte från vatten.

Kan jag slå i ½-1 liter i tanken för att ta bort vatten, och samtidigt slippa tillväxt av bakterier, för inget vatten - inga bakterier. det blir dessutom avsevärt billigare än att slå i än de speciella vätskor som säljs för flera 100-lappar.

Är det skadligt för motorn att få i sig spritblandningen, behöver jag tillsätta syntetolja för smörjningen när spriten är så mycket torrare, kort sagt är det något att rekomendera eller avråda.

Per-Åke

F

F.d. 29925

Guest
Ett direkt svar kan jag inte lämna.
Men det brukar vara möjligt att blanda in upp till 25% lågoktanig bensin i dieseln. (praktiseras mest vintertid)

Så en variant är att blanda i spriten i bensin och därefter hälla soppan i dieseltanken.

F

F.d. 3297

Guest
Att i en full tank Diesel (60 -90L) pyttsa i 1L "karburatorsprit" borde inte
vara större fara. Det rör sig om c:a 2 - 1,1 % inblandning.

Så gör jag varje "1:a vårtank" för att "suga upp" kondensvatten och mot-
verka "bränslesvamp".
Än fungerar min dieselmotor som den ska!

F

F.d. 9611

Guest
Absolut inte, om du ska slå i något så finns det K-diesel men jag rekomenderar full tank vid stillastående då är där ingen plats till kondens. det är oxå väldigt bra med det speciella medlet mot alger

F

F.d. 53012

Guest
og quote=abreseus]Absolut inte, om du ska slå i något så finns det K-diesel men jag rekomenderar full tank vid stillastående då är där ingen plats till kondens. det är oxå väldigt bra med det speciella medlet mot alger[/quote]

Det verkar som det är sagor om detta ämne som härjar fortfarande har under 20 år ställt av bilar både med diesel och bensin men aldrig haft problem med detta påhitt om bakterier. Det är måste vara ursprungligen någon som säljer tillsatsmedel som vill sälja onödiga tillsatser.

hjonzon

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3240
Medlemskap
2025
Hej !
Jag har skrivit om detta ämne förut , men firman Jula säljer ett medel som heter Tri-pak
med art nr 629014 som dels höjer c-talet på dieseln och samtidigt håller borta microorganismer denna halvliters flaska räcker till ca 600liter diesel och kostar 199kr .Jag har använt denna produkt i flera år och är väldigt nöjd....tri pak har även en hemsida..soliga hälsningar Håkan

F

F.d. 13200

Guest
hjonzon skrev:
Hej !
Jag har skrivit om detta ämne förut , men firman Jula säljer ett medel som heter Tri-pak
med art nr 629014 som dels höjer c-talet på dieseln och samtidigt håller borta microorganismer denna halvliters flaska räcker till ca 600liter diesel och kostar 199kr .Jag har använt denna produkt i flera år och är väldigt nöjd....tri pak har även en hemsida..soliga hälsningar Håkan

Hmmmmmm, undrar om inta andra som säljer medlet är ändå är nöjdast ??

Jim :rolleyes:

F

F.d. 55397

Guest
Om man alltid har full tank när bilen står och omsätter tanken med jämna mellanrum och minst nån gång/ år så kan man strunta i tillsatserna, men annars är de allt bra o skvimpa i.

Modern "miljö"diesel blir inte bra om den står lagrad över ett år.

Toppen