Sv: Kör du i 70km på en 100km väg för att spara bränsle?
Karin Boye: ...det är vägen som är mödan värd...
Vi husbilsklubbare: Det är vägen, inte målet, som gör resan värd, eller enklare: Det är vägen som är resans mål.
Hur skall vi då kunna leva upp till detta och verkligen få full valuta för de kostnader husbilsägandet innebär för oss?
70 km på enfilig 100-väg? Kanske någon gång, när vägen är extremt vacker eller när det finns särskilda skäl för lägre fart, som t.ex. när jag iklädd shorts kände något krypa uppför mitt lår, en geting på väg rätt in i familjelyckan för att störa densamma eller kanske för att bidra till att lyckan växte enormt på grund av svullnaden den kunde åstadkomma och blev en attraktion i vänkretsen.
Jag gjorde naturligtvis allt för att hålla rätt fart, men det gick inte, vilket resulterade i näradödenavstånd och tutningar bakifrån.
Rekommendation: Använd fantasin och tänk er in i att det finns situationer som motiverar att farten sänks.
I övrigt vill jag nog hävda att väldigt många flåbusar borde lära sig veta hut. Varför hetsa mig på en 70-väg när jag håller MINST 70? Rakt upp i häcken och provokativa rattrörelser! Visst, det sitter väl nån kvinna med krystvärkar bredvid eller så är det ett barn som skall curlas, och då är det min själ bråttom!
Utomlands: Här gäller andra grejer än i mitt kära fosterland. Vad hjälper det att jag på 70-väg håller 80? Jag har på nolltid en kö på flera kilometer, och vansinnesomkörningarna är legio. Långtradarna ligger i häcken och lägger ibland av hundratals decibel på ångtutan. Jag ökar till 100 och rätt som det är ligger jag längst bak i en kö på grund av att en idiot bara håller nittio på denna sjuttioväg.
Överdrift? Kanske lite. Tacksam för kommentarer.
MEN! Vi är turister och som sådana bidrar vi i hög grad till att stärka ekonomierna i de besökta länderna. Skall dom då inte visa oss lite hänsyn?
Särskilt på de vackra vägar som erbjuds oss, där vi ibland tvingas till att koncentrera oss på att - som många hävdar på forumet - följa trafikrytmen och därmed missa allt det vackra. Vi har ju inte som de flesta på vägen åkt den tusentals gånger och blivit avtrubbade när det gäller skönhetsupplevelserna.
Kära medtrafikanter! Ge oss husbilsfarare chansen att få leva upp till devisen " Det är vägen som är resans mål."
Rutnanny