Sv: Kör du i 70km på en 100km väg för att spara bränsle?
Visst blir det lite som att jämföra "äpplen & Päron" om vi drar alla husbilar över en kant!
Så även körstilar, väglag, däcktyp och som tråden anvisar, vilken hastighet!
Jag är inne på min 7e husbil/buss, ingen av de fabrikstillverkade husbilarna har haft en totalvikt under 3,7T, 2st. av dem alkovbilar.
Mina två största fordon är som att jämföra vattenmeloner med clementiner!
-91. 14,9m B10M. Totalvikt 24T ~3L/mil då runt 20T
-08. Gulfstream Crescendo. 10T, lugn körning 1,8L/mil (oftast runt 2L/mil)
Som exempel:
-68. Folkabuss, bodelsinredd (bensinare, 1.3L/mil men den gjorde 130km .)
-06. Eura Mobil 675VB. 1L/mil
-10. 810 Elegancen. 1,3L/mil (integrerad)
-07. Bavaria I71BD. 1,1L/mil (integrerad)
-09. Ford Transit (Carado) tvillingmontage bak. 1,1/L snitt i ödmjuk men inte dumssnålt långsam körning.
Till er som kommer med tröstlösa inlägg om "att behöva köpa bil för miljonen", kan inte din nuvarande bil hålla 80Km på rak/platt motortrafikled
i bra väderlek och inga andra hinder kanske den behöver en översyn hos en verkstad?
Håller du en hastighet under rådande trafikrytm och definitivt avviker från tex. tungtrafiken på dessa farleder är du troligen en av de som kanske aldrig hamnar i en olycka,
men med stor risk att du med din egoistiska inställning i trafiken indirekt förorsakar trafikproblem/onödiga omkörningar.
Definitivt på 2+1väg med irriterade förare bakom för att du "dumsnålkör"
Som vissa vart inne på, visst är det så att finns hos var biltyp/bestyckning en optimal hastighet för mest ekonomi!
Förhoppningsvis är den INTE 70km, om så är fallet så kanske förbrukning på vissa vägar får stå åt sidan
för att istället hålla rådande trafikrytm!
Självklart pratar vi om oklanderligt bra väglag och inga andra hinder!
Personligen har jag fått ut bra/vettig information från tråden och är härmed nöjd och innan den "rasar" iväg i helt fel spår, väljer jag att nu stänga den.
& Relax, själv tycker jag nog att min ZZR1200 är lite vassare än din 998 garageklenod...
Vänligen, Magnus
Visst blir det lite som att jämföra "äpplen & Päron" om vi drar alla husbilar över en kant!
Så även körstilar, väglag, däcktyp och som tråden anvisar, vilken hastighet!
Jag är inne på min 7e husbil/buss, ingen av de fabrikstillverkade husbilarna har haft en totalvikt under 3,7T, 2st. av dem alkovbilar.
Mina två största fordon är som att jämföra vattenmeloner med clementiner!
-91. 14,9m B10M. Totalvikt 24T ~3L/mil då runt 20T
-08. Gulfstream Crescendo. 10T, lugn körning 1,8L/mil (oftast runt 2L/mil)
Som exempel:
-68. Folkabuss, bodelsinredd (bensinare, 1.3L/mil men den gjorde 130km .)
-06. Eura Mobil 675VB. 1L/mil
-10. 810 Elegancen. 1,3L/mil (integrerad)
-07. Bavaria I71BD. 1,1L/mil (integrerad)
-09. Ford Transit (Carado) tvillingmontage bak. 1,1/L snitt i ödmjuk men inte dumssnålt långsam körning.
Till er som kommer med tröstlösa inlägg om "att behöva köpa bil för miljonen", kan inte din nuvarande bil hålla 80Km på rak/platt motortrafikled
i bra väderlek och inga andra hinder kanske den behöver en översyn hos en verkstad?
Håller du en hastighet under rådande trafikrytm och definitivt avviker från tex. tungtrafiken på dessa farleder är du troligen en av de som kanske aldrig hamnar i en olycka,
men med stor risk att du med din egoistiska inställning i trafiken indirekt förorsakar trafikproblem/onödiga omkörningar.
Definitivt på 2+1väg med irriterade förare bakom för att du "dumsnålkör"
Som vissa vart inne på, visst är det så att finns hos var biltyp/bestyckning en optimal hastighet för mest ekonomi!
Förhoppningsvis är den INTE 70km, om så är fallet så kanske förbrukning på vissa vägar får stå åt sidan
för att istället hålla rådande trafikrytm!
Självklart pratar vi om oklanderligt bra väglag och inga andra hinder!
Personligen har jag fått ut bra/vettig information från tråden och är härmed nöjd och innan den "rasar" iväg i helt fel spår, väljer jag att nu stänga den.
& Relax, själv tycker jag nog att min ZZR1200 är lite vassare än din 998 garageklenod...
Vänligen, Magnus