• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kört fast i snön? Hur gör ni för att komma loss?

Jeepkungen

HBK Medlem
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
4441
Medlemskap
2025
Sv: Kört fast i snön? Hur gör ni för att komma loss?

Kört fast ???
Med en Volvo Valp från -63, stark B30 motor och 35 tums offroad däck med kedjor har jag aldrig kört fast än trots att snön är i höjd med framlyktorna.
Härligt med snö :applaus:

I

Ice-Man

Guest

Hehe, det optimala borde vara en husbil med larvfötter? Fast å andra sidan blir det nog inte så mycket med det där kaffet då...

Volvo Valp, ja, den lär nog ta sig fram i de värsta förhållanden, det råder det nog ingen tvekan om. Däremot är jag lite skeptisk till komforten, det är ingen direkt långfärdsbil, speciellt inte din i minusgrader Nalle - den saknar ju väggar...
Men ett roligt lekfordon är det, det kan jag som åkt den intyga :)

Senast redigerad av en moderator:

Jeepkungen

HBK Medlem
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
4441
Medlemskap
2025

He he, mer än en timme brukar det inte bli och då är man ändå ganska blåfrusen när man kliver in i stugvärmen.
Ha de gott Tom :ball-icon:.

Majzzan

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025

He he, mer än en timme brukar det inte bli och då är man ändå ganska blåfrusen när man kliver in i stugvärmen.
Ha de gott Tom :ball-icon:.

Hade tidigare en Volvo C202 (civilversionen? av Valpen). Flyttade från Mellansverige ner till Skåne. Tog flera dár att bli människa igen efter 65 mil i ett sträck med terrängdäck dessutom.:D Men körde fast på vintern, det gjorde jag aldrig *L*

F

F.d. 55416

Guest

Bärgarna här uppe Malung-Sälen är måttligt imponerade av 4WD bilar,det enda som förändras är att de tar sig längre ut i naturen innan det är dags för bärgarna att försöka dra loss

Jeepkungen

HBK Medlem
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
4441
Medlemskap
2025

Ja ska man ha 4wd ska det vara ordentliga grejer och inte något stadsjeepsskit med värdelös framtagningsförmåga i terräng, militärens grejer brukar vara det bästa av förklarliga skäl.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Heisan, har en gang opplevd å kjøre fra en Valp (militærutgaven) i terrenget - måtte til slutt trekke ut igjen Valpen med den Citroen 2CV AZU Safari som en bekjent hadde. 2CV safari med 2 motorer - 4hjulsdrift og diffsperre på bakre motor - skiløypene var fine turveier selv om de var litt smalere enn en Valp :D:D

F

F.d. 53078

Guest

Med framhjulsdrift backar man upp för backen om det slirar när man försöker köra upp:D

Gurra

Med bakhjulsdrift backar man upp för att få framhjulsdriftens fördelar.

Med framhjulsdrift tar man sats och kör fort upp hög växel och känner med gasen så att hjulen inte slirar. Vrid inte mycket med ratten,

Har man framhjulsdrift och har kört fast på plan mark lägg in backen och vrid på ratten fram och tillbaka så vickar man loss bilen gäller även här aldrig mycket gas då slirar bara hjulen.

Tänk också på att det är farligare att köra nerför än uppför

försiktig med ratten desto mer rattrörelse svårare blirdet att svänga

Toppen