• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kört fast i snön? Hur gör ni för att komma loss?

F

F.d. 1649

Guest
Sv: Kört fast i snön? Hur gör ni för att komma loss?

Hej.
Så där har jag gjort många gånger när jag var ung och körde med sommardäck oppe i Österbotten,perfekt när man är ensam ,och inte kommer loss med gungmetoden.Men man måste förståss stå i dörröppningen och hålla i ratten när man skuffar,då är man snabbt i bilen.
Mvh Jan-E.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Inte sådana problem alls kör audi quattro ...

Konstigt bara att inte sen sådan ny bil har antispinn (TCS/ASR) sen kunde hon ju vridit hjulen en del åt höger så hade hon ju klarat det men hon var ju inte snabb ...

F

F.d. 3088

Guest

Med framhjulsdrift backar man upp för backen om det slirar när man försöker köra upp:D

Gurra

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023

Jag har alltid ett par flaskor sand i bilen på vintern. Lidl har juice på 1½ l flaskor, och dom är perfekta eftersom mynningen är stor.
Calle

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Jo men det är ju alltid den klassiska rivaliteten mellan Audi och BMW och sim du ser på ställningen står det BMW .
Här är ett annat test : YouTube - Audi Quattro vs. Other All-Wheel Drive Systems och det kvittar många gånger om man säger si om ett märke så kommer nästa och säger så .. Jag har aldrig fastnat och stämmer det i din film så skulle man få bogsera ur alla Audi quattro ur bromsprovaren på Svensk Bilprovning vilket jag har svårt att tro att dom gör , på dom 5 olika jag har haft , har ju bara 3 kvar har jag aldrig behövts bogseras däremot har jag bogserat både det ena och det andra ....

Senast ändrad:

Lasse W

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
294
Medlemskap
2025

Ojojoj!

Såvitt jag kan se är ju bilen tom 4-hjulsdriven!
"Ja se fruntimmer....." -eller kan det vara fel sorts bil?:present-1-icon:

bosse b

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2025

Klippet som 1:a inlägget gällde denna : Expressen.tv - Galna klipp - se TV på expressen.se du får se färdigt på reklamen först .
Det är inte så farligt Bengt-Åke jag kunde bara inte låta bli.
Det var igentligen den här jag letade efter. Ett märke jag kört i 40:år, dock inte fyrhjulsdrivna, som den här ska vara.
YouTube - JohnnyGuitar1s kanal

Visa den inte för nån bara:swoon: För nu blev det rätt länk

Senast ändrad:

Jägarn

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2025

Har åkt fast 2 gånger i vinter, senast väjde jag för en mötande bil på en smal väg.
Körde ner med 2 hjul i diket. men har en liten plasthink med sand i bilen, sanda framför det slirande hjulet och sen seega sej upp på vägen, Lykades igen.

Jägarn :santa1:

F

F.d. 52919

Guest

Holiday!
Subaru 4 hjulsdrift har producerats sen 1973.. Har haft flera såna och aldrig fastnat!!!
Morfar

I

Ice-Man

Guest

Jag har kört fast en gång med min V70R.
Skulle till jobbet och kom till ett rejält snödrev med två otydliga hjulspår i mitten. Började så smått köra igenom (trots att en Saab stod parkerad i en driva i början av drevet) och tänkte att nu är det dags att ladda turbon o ösa på ordentligt. Sagt och gjort, släppte loss de 300 hästarna och vips så stod den med underredet på snön med 4 snurrande hjul i luften.
Det jag önskade mest just då var en halvmeter markfrigång (R är lägre än en standard V70)... Det hade hjälp mycket bättre än vilken fyrhjulsdrift som helst :)

Sen då? Jo, en lastare kom och släpade loss mig och Saaben och han hade dessutom vänligheten att skotta fri väg så jag kom till jobbet till slut.

Sedan tycker jag nästan att 4-hjusdrift är en falsk säkerhet - det skjuter på som tusan när man ska iväg, men den stannar ju inte snabbare än någon annan bil. Men roligt är det!

Toppen