• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Körkortsregler-Tyskland

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Körkortsregler-Tyskland

De eneste som ble endret i bilens papirer når jeg flyttet til Sverige var at Campingbil ble erstattet med Personbil. Alle koder var de samme. M1 er hovedkode for personbiler, og det som åpner for husbilsregler i Tyskland og Frankrike. Litt mer om det svenske kaos: I mitt registreringsbevis står det Personbil klass I til tross for at det er totalvekt 6000 kg.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Körkortsregler-Tyskland

I de to land er det avvikende makshastighet for husbiler på motorveier i forhold til andre biler med samme vektklasse. Sverige burde følge samme EU regelverk, men med min erfaring av tidligere svenske regler så vet jeg ikke hva de finner på :rolleyes:
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.957
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Sv: Körkortsregler-Tyskland

Svaret på de flesta frågor av det här slaget är egentligen mycket enkelt:

För att underlätta internationell trafik undertecknades, strax efter det senaste världskriget, en konvention som innebär att man "tar med sig sin körkortsbehörighet" när man åker till annat land.

När man åker i annat land, gäller det landets trafikregler.
 

Ronny P

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Borås
HBK-Nr
13439
Medlemskap
2025
Sv: Körkortsregler-Tyskland

Enligt en Svensk husbilshandlare jag vart i kontakt med så måste man ha C-kort i Tyskland för husbilar över 3,5ton. (Alltså Tyskregistrerade bilar)
Enligt honom så när han och hans bror åkte ner och importerade nya bilar så blev det alltid en tung och en lätt för hans bror hade inte C-kort. (Trots att han hade körkort före -96)
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.957
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Sv: Körkortsregler-Tyskland

Det stora uppsvinget för husbilar har lockat många lycksökare till branschen, och alla kanske inte är så välinformerade.
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Körkortsregler-Tyskland

Enligt en Svensk husbilshandlare jag vart i kontakt med så måste man ha C-kort i Tyskland för husbilar över 3,5ton. (Alltså Tyskregistrerade bilar)
Enligt honom så när han och hans bror åkte ner och importerade nya bilar så blev det alltid en tung och en lätt för hans bror hade inte C-kort. (Trots att han hade körkort före -96)

Är det inte så i alla länder,förutom Sverige??
Utländingar blir inte kloka på Svenska bestämmelser!!

Man utgår då från att det är som "Krulle" besvarade
min fråga tidigare !!!

Ottar
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Körkortsregler-Tyskland

Det stora uppsvinget för husbilar har lockat många lycksökare till branschen, och alla kanske inte är så välinformerade.
Mener du med dette at hans bror også kunne kjøre hjem en tung husbil? I så fall er dette i strid med hva du selv skriver i et innlegg tidligere.

Den svenske konstruksjonen M1 - Personbil II som ble innført av skattegrunner lager egentlig kaos for de fleste. Hadde teksten ikke blitt personbil men M1 - Husbil eller Campingbil som i andre land så hadde mye sett enklere ut, selv om en da måtte innføre andre overgangsregler for kjørkort.
 
Toppen